Amerikoje
baigtas sukti pirmas lietuviškas vaidybinis filmas
Dalia
Cidzikaitė
Ir
ko tik Amerikos lietuviai menininkai nėra išbandę! Kūrė (ir, nors ir ne taip
gausiai, tebekuria) grožinę literatūrą, dainavo ir šoko (žinoma, jie tai daro
iki šiol), tapė, minkė molį, pūtė stiklą, verpė ir audė, grojo dideliuose ir
mažuose orkestruose bei grupėse, dirigavo, vaidino, režisavo... Tačiau nė
vienas jų nepastatė profesionalaus vaidybinio filmo. Iki dabar. Mat visai
neseniai Amerikoje buvo pabaigtas filmuoti pirmasis ir kol kas vienintelis
lietuviškas filmas pavadinimu ,,Mimoza“.
Filmo idėja priklauso
čikagiškiui
Pirmojo
lietuviško filmo, nufilmuoto Amerikoje, titulas priklauso režisierei Ramunei
Rakauskaitei, vienai iš keturių Lietuvoje vykstančio filmų festivalio ,,AXX“
dalyvių, pakliuvusių į antrąjį turą, kurio tema, kaip ir pirmojo turo, yra
,,Gėris“.
Režisierė
prisipažino, jog antrąjį kartą buvo gana sunku surasti siužetą minėtai temai.
Šįkart į pagalbą atėjo čikagiškis fotomenininkas Algis Žukas. Naujausias Rakauskaitės
filmas ,,Mimoza“ paremtas A. Žuko apsakymu. Pats A. Žukas scenarijaus kūrime
nedalyvavo. Pasak režisierės, net neskaičiusi apsakymo, o vien tik išgirdusi jo
idėją, iš karto ja susižavėjo. Tad filmo scenarijus paremtas daugiau Žuko
apsakymo idėja, nei pačiu apsakymu. Kuo ilgiau R. Rakauskaitė ieškojo, tuo
labiau juto, kad A. Žuko apsakymo idėja jos nepalieka. Todėl nusprendė
nepaleisti jos ir pasilikti ties ja. Naujausias filmas yra apie gyvenimu
nusivylusius žmones, kurie susitinka labai keistomis aplinkybėmis — lakoniškai,
neišduodama daugiau, nei reikia, filmo siužetą nusakė režisierė.
Filmavimo grupė — vieni
entuziastai
Pasak
R. Rakauskaitės, nuo pat pradžių buvo aišku, jog pinigų filmui filmuoti nebus
daug, todėl reikėjo pritraukti iš idėjos dirbančius entuziastus, kurie sutiktų
tą daryti už ačiū. Todėl, režisierė prisimena, žmones susirasti nebuvo sunku.
Kaip ir Lietuvoje praeitame filme, taip ir Amerikoje, entuziastų netrūko. Ir
čia [Amerikoje] žmonės yra pasiilgę tokio darbo — apie filmavimo grupę kalbėjo
mano pašnekovė. ,,Skirtumas tik tas, kad čia gal labiau vertini tą atsidavimą,
nes kiekviena valanda brangi. Galbūt todėl labiau vertinu tą žmonių atsidavimą
antrajam mano filmui. Kai kurie paaukojo kelis mėnesius“ — aktorius ir kitus žmones,
prisidėjusius prie filmo, geru žodžiu palydėjo R. Rakauskaitė.
Dominuoja lietuviai ir Čikaga
Aikštelėje
visą laiką dirbo apie 16–18 žmonių, iš jų apie 80 proc. — lietuviai. Ko
nepavyko rasti tarp lietuvių, pavyzdžiui, apšvietėjo, grimo meistrės — tokie
žmonės buvo amerikiečiai. Tačiau filmavimo grupės pagrindas buvo lietuviai.
Tai: prodiuseriai — Rimas Simonaitis, Gintas Beržinskas, Tadas Pocevičius;
dailininkė – Ieva Pažemeckaitė; garso režisierius — Kostas Radlinskas;
operatoriaus asistentas — Rytis Januška; pagrindinė herojė — čikagietė Inga
Jonaitytė, pagrindinį vyro vaidmenį vadinęs aktorius atvyko iš Lietuvos.
Antraeilius vaidmenis atliko: Aušra Jasaitė, Gailė Main, Alina Grinkevičius,
Darius Audickas, Aleksas Antonovas. Į Floridą padėti važiavo ir A. Žukas.
Kadangi
laikas filmą filmuoti buvo nedėkingas — reikėjo šilto sezono, filmą teko
filmuoti keliose vietose. Todėl tris dienas filmavimo komanda praleido
Floridoje, St. Pete Beach apylinkėse. Visas likusias šešias dienas buvo
filmuojama Čikagoje ir jos priemiesčiuose.
Kinas — brangus užsiėmimas
Prakalbus
apie pačios režisierės patirtį, pirmą kartą filmuojant Amerikoje, R.
Rakauskaitė prisipažino, jog ko ji tikrai pradžioje neįvertino ir nesuvokė,
buvo tai, kad viskas kainuos tiek daug pinigų. Šiai dienai filmo biudžetas
siekia 24,000 dolerių. Tai, pasak režisierės, tik pinigai, kuriuos teko
sumokėti, kino žargonu kalbant, ,,geležims“: įvairiai filmavimo technikai,
apšvietimui, kamerai (pavyzdžiui, viena profesionali kamera 10 dienų atsiėjo net
7,000 dolerių), ir keliems dirbusiems amerikiečiams. Todėl kostiumus, filmavimo
vietas rinkosi tik tas, kurias gaudavo už ačiū. Mokėjo tik už tai, ko negalėjo
gauti veltui. ,,To aš neįvertinau, gal iš patirties stokos“ — garsiai mąstė
režisierė. Daug ką filmavimo grupė tikėjosi gauti už ačiū, vis dėlto realybė
pasirodė kitokia. ,,Kinas čia, Amerikoje, yra verslas ir niekas čia nieko
nesiruošia dalinti už ačiū“ — taip kino pramonės prigimtį Amerikoje apibūdino
R. Rakauskaitė.
Filmas bus unikalus ir lietuviškas
,,Žinosiu,
ką reiškia daryti nepriklausomą filmą Amerikoje — tokiais žodžiais 10 dienų
kelionę įvertino mano pašnekovė. — Gailėtis nesigailiu: ką padariau, tą
padariau. Filmas turi savo privalumų: unikalūs veidai, vietos, kurių kituose
festivalio filmuose tikrai nebus. Tuo mes išlošėm“ — tvirtino režisierė.
O
svarbiausia, žmonės, kurie dalyvavo filmavime, susilipdė. Tarp jų susikūrė toks
stiprus energetinis ryšys, jog, kai filmas pasibaigė, visi išgyveno depresiją.
Dėl pinigų stokos viskas buvo sugrūsta, per dieną reikėjo padaryti dvigubai.
Staiga prasidėjo ir taip pat staiga viskas nutrūko.
Nors
filmavime dalyvavo ir vienas kitas amerikietis, R. Rakauskaitė, paklausta, ar
savo naująjį filmą laiko lietuvišku, atsakė teigiamai: ,,Taip, absoliučiai lietuviškas.
Filmo pagrindas lietuviškas, scenarijus lietuviškas, aktoriai lietuviai. Net
drauge dirbę amerikiečiai tvirtino, jog tai — lietuvių filmas. Prodiuseris ne
kartą sakė: ateikit į lietuvių filmą“.
A. Saulaičiui — specialus
vaidmuo
Kol
kas R. Rakauskaitė nežino, kada filmą ,,Mimozą“ pamatys čikagiškiai. Šiuo metu
galvojama, jog tai įvyks apie gegužės pradžią. Filmą Čikagos publikai
planuojama parodyti keturis kartus.
Žiūrėdami
naują R. Rakauskaitės filmą, turėtų
ypač nustebti čikagiškiai, mat filme senelio vaidmenyje nusifilmavo visiems
gerai žinomas kunigas Antanas Saulaitis. Režisierė prisipažino, jog jam
vaidmenį ji parašė specialiai. Jį pasirinko todėl, kad senelis filme
simbolizuoja gėrį, šilumą, vaikystę. ,,Išsipildė dar viena vizija“ — džiaugėsi
pašnekovė.
Paprašyta
palyginti savo naująjį filmą su pirmuoju filmu ,,Sūrininkas“, režisierė teigė,
jog ,,Mimoza“ yra griežtesnis filmas. ,,Kadangi jis yra apie kelionę, jame
keičiasi vaizdai, vyrauja kitoks ritmas, jis kur kas greitesnis. Filmas drastiškesnis.
Žinoma, ir šiame filme man svarbu yra estetika, juk pats kino žanras toks yra,
tačiau naujame mano filme tai nėra taip ryšku“ — skirtumus tarp dviejų savo
filmų vardijo pašnekovė.
Kol
kas R. Rakauskaitė negalvoja, kaip jos naująjį filmą priims žiūrovas. Ji pati
dabar išgyvena su kūrybiškumu mažai bendro turinčias emocijas. Pasak jos, kai
pečius slegia skola, kartais norisi sustoti ir nieko daugiau nedaryti. O į
klausimą, ar po tokios patirties ji dar kada nors ryšis filmuoti filmą
Amerikoje, režisierė pakratė galvą ir pridūrė — dabar man garbės nereikia, man
reikia tik pinigų.