Simbolinė pasaulio pajauta
Vytauto Igno kūryboje
Ieva Šadzevičienė
Nacionalinio M.K.Čiurlionio
dailės muziejaus Kauno Paveikslų galerijoje šiuo metu eksponuojama dailininko
Vytauto Igno – Ignatavičiaus tapybos ir grafikos darbų paroda „Pasaulis pagal
V.Igną. Dovanoti kūriniai“. Ekspozicija paremta dar 2006–aisiais Nacionaliniam
M.K.Čiurlionio dailės muziejui padovanota daugiau nei šimto menininko darbų
kolekcija. Šalia didžiulių tapybos drobių, ekspresyvių grafikos estampų galima
pamatyti ir guašu atliktus darbus, spalvotus eskizus tušu. Jau nuo 1950-ųjų
gyvenusiam Jungtinėse Amerikos Valstijose dailininkui buvo itin svarbi tautinės
savimonės pajauta. Jo kūriniuose apsijungia lietuviškosios, baltiškos (kosmoso
medžio, sakmių), simbolinės reikšmės - pasakų, krikščionybės elementai. Nors
daugelyje tapybos drobių vyrauja ekspresyvūs potėpiai, gaivios, ryškios, šiltos
ir net žaismingos spalvos („Sužadėtiniai“ (1977), tačiau kituose darbuose
atsiveria dar viena – „tamsioji“ Vytauto Igno kūrybinio pasaulio pusė („Vergija“
(1961): šie kūriniai kupini nerimo ir skausmo, emocionalios, simbolinės jėgos.
Grafikos estampai atspindi tiesioginį ryšį su baltiškaisiais, lietuvių pasakų
motyvais, krikščioniškąja Tėvynės pasaulėjauta.
V.Igno tapybos poliariškumą
geriausiai atspindi parodoje „Pasaulis pagal V.Igną. Dovanoti kūriniai“
eksponuojami du autoportretai. Šiuos kūrinius skiria vos šeši metai, tačiau
kiekvienas jų „neša“ visai kitokį emocinį ir meninį krūvį. 1950-ųjų
„Autoportrete“ dailininkas save vaizduoja lyg nerūpestingą jaunuolį,
apsivilkusį jūreiviškais marškinėliais, su tamsiai mėlyna kepurėle ant
pakaušio, kontrastuojančia šalia rykšiai geltonų plaukų. Jį supantis pasaulis
gražus: fone žydi dvi eilės stilizuotų rausvų tulpių. 1956-ųjų „Autoportretas“
jau persmelktas ekspresionistiškosios kančios: iš apačios kyšanti žaliaplauke
tapytojo galva, nerimo, išgyvenimų persmelktas veidas, suraukti antakiai, - tik
dar labiau paryškinami dešinėje pusėje, kiek diagonaliai iškeltu
Nukryžiuotuoju. Geltonai žaliame fone „šviečia“ dar žalesnis mėnulis.
Dailininko emocinė būsena sutapatinama su Nukryžiuotojo kančia.
Drobė „Angeliukai“ (1969) kupina
svajingumo: rausvos ir melsvos spalvos apjungiamos pilkšva. Trys neutraliame
fone plazdenantys angelai muzikuoja virš skiautinio kilimo, jį sudarančiuose
kvadratėliuose keičiasi ornamentinės žvaigždės, saulės, mėnuliai. Šiltas netgi
dekoratyvus darbas tuo pačiu persmelkiamas simboline pasaulio pajauta,
prisodrinamas kosmogoniškumo: rimta ir lengva angelų muzika sklinda per visatą,
pripildydama ją dieviškos tvarkos. Dar kitame tapybos darbe stilizuotos
mergelės ir bernelio (vyro ir moters) ar karalaičio ir karalaitės figūros
apsupamos tamsiai raudonai violetine skraiste, vainikuota oranžine karūna: du
žmones nuo pasaulio negandų saugo jų meilė – jie tampa pasakos karalaičiais.
Taip V.Ignas vaizduoja „Sužadėtinius“ (1960), vieną esminių žmogaus gyvenimo
lūžių priartindamas prie sakmių bei pasakų charakteristikos.
Tuo tarpu tokie darbai kaip
„Vergija“ (1961), „Juodas mėnulis“ (1963) prisodrinti skausmo, netgi politinių
laikmečių realijų. „Vergijoje“ iš abstraktizuoto juodo kvadrato išnyra ryškiai,
net nuodingai, žalias ožio ragų ir kaukolės kontūras. Ožys, kaip pats velnias,
grėsmingai žibina raudonas apvalias akis. Pats kvadratas ir ožys apsupti
šviesiai melsva juosta, ištirpstančia purvinai žalioje aplinkoje; virš jų
atsiranda spygliuotos vielos elementas, aptaškytais raudonais plėmais, kuriems,
paveikslo apačioje antrina taip pat ryškiai raudonas pleištas. V.Igno pasaulyje
vergija sutapatinama su pačiu velniu, tamsių ir kontrastingų spalvų pagalba
alsuoja neviltimi. Spygliuota viela dominuoja ir „Juodame mėnulyje“. Čia
dangaus kūnas apsuptas balsvo rato, dar ir apvyniojamas aštria viela, vėl
„apibarstyta“ raudonais kraujo taškeliais.
Dailininkas domisi ir
mitologinėmis temomis. Tokius darbus kaip „Sapnas“ (1984), kurio pirminį eskizą
tušu („Sapnas“ (1969) irgi galima pamatyti ekspozicijoje, bei „Leda“ (1968),
įkvėpė antikiniai mitai. Rytietiškos stilistikos darbas tušu „Leda“, kiek
pakeičia pirminį antikinio mito varijantą. Čia Dzeusas meilinasi Aitolijaus
karaliaus dukrai pasivertęs ne gulbinu, bet povu. Taip jis dar puošnesnis, savo
uodegą, tarsi vėduoklę, išskleidęs už tradicine poza pusiau gulomis į žiūrovus
atsisukusios jaunos, nuogos moters. Kūrinio struktūra, energinga juoda linija,
geometrizavimas artimas vitražo stilistikai. „Sapne“ (1984)V.Ignas jau
mėgaujasi švelnių, šiltų ir žaismingų tapybinių spalvų žaidimu. Žalsvos,
rausvos, gelsvos, melsvos atspalviai persipina ir fone susijungia į „klimtiškas[1]“
secesines formas. Pagrindiniais kompoziciniais elementais čia tampa ant nugaros
gulinti nuoga moteris, sapne nė neslepianti savo erotiškumo, pasipuošusi
karailaitės karūna. Prie jos jau palinkęs stilizuotas jautis, sužmogintu vyro
veidu, godžiai ištiesęs savo paukštišką kanopą virš „karailaitės“ dubens.
„Sapno“ siužetas antrina klasikiniam Europės pagrobimo mitui: Dzeusas,
pasivertęs baltu jaučiu ją pastveria besilinksminančią su draugėmis pajūryje.
Bet V.Igno „sapne“ šalia šių figūrų įkomponuojamas dar ir klounas, visai
siužetinei – mitologinei linijai suteikiantis siurrealistiškumo, sapnams
būdingo chaotiškumo. Dzeusas – jautis čia įgauna ir naujas reikšmes:
įsiskverbia į moters sapnus kaip simbolistinis seksualinio vyriškojo prado elementas.
Viena ryškiausių Vytauto Igno
kūrybos temų – tai simbolinis, kupinas lietuvių liaudies sakmių dvasios, -
Kosmoso/Gyvybės medis, dažnai sutinkamas ir beveik visų tautų mitologijoje.
„Gyvybės medis“ (2001) sužydi ryškiomis ir dekoratyviomis spalvomis. Čia
nebelieka ekspresyvių potėpių, bet viskas orientuojama į apibendrintas,
liaudiškas formas: stilizuotus lapelius, paukštelius, angeliukus, gėles. Pagal
baltiškąją mitologiją medis aprėpia ir požeminį (pomirtinį) – šaknys giliai
įsisiurbusios į žemę -, o taip pat ir dangiškąjį, ryškia mėlyna spalva
nutviekstą, pasaulį. Viršutinės medžio šakos siekia dangų, kur linskmai
muzikuoja angelai. Dailininkas lyg tikras pagonis, medžio kamiene išaugina moterį, kosminio medžio sielą,
tačiau ji ne kas kita, kaip mėlynu rūbu ir aureole apsisupusi Mergelė Marija.
Šiame pasaulyje susijungia baltiškosios, pagoniškosios kosminio medžio reikšmės
ir krikščioniškojo Gyvybės medžio (atgimimo, prisikėlimo idėja) simbolinės
prasmės. Žalias medis suveši gelsvais, ornamentuotais lapeliais, jame čiulba
paukščiai, mirga stilizuoti raudoni kryželiai.
Lietuvių liaudies pasakų, sakmių
ir tautiškos savimonės elementai dar labiau išsirutulioja Vytauto Igno grafikos
darbuose. Viename estampų taip pat vaizduojamas pasaulio medis („Gyvybės medis“
(1981), tačiau čia medžio siela tampa pagoniškas, ugnį kurstantis žmogus,
stilizuotame raižinyje sužimba saulė ir mėnulis, o požeminiame pasaulyje
linksmai glaudžiasi sraigė. Didelio formato estampuose šalia „Šventojo
Pranciškaus“ (1979) eksponuojamas „Klounas su bandžio“ (1964), ekspresyvus ir
neramus, įstrižų linijų kupinas darbas. Dailininko estampuose vyrauja juodai
baltų plėmų kaita; kontūrinė linija lieka balta, išraižomas „atvirkščios“
tikrovės vaizdas. Darbų ciklas „Šventoji Lietuva“ (1989 - 1990) aprėpia visus
Lietuvos regionus: Aukštaitiją, Žemaitiją, Dzūkiją ir Suvalkiją. Šventą Jurgį,
kovojantį su slibinu („Suvalikja“) supa Suvalikijos miestelių herbai,
koplytėlės, kryželiai; Žemaitijoje šalia susimąsčiusio Rūpintojėlio ir pakelės
koplytėlių kryželių išraižomas skydas su meška. Visus darbus vienija ne tik
bendra stilistika, bet ir apačioje didelėmis raidėmis išraižytas užrašas
„LITHUANIA“. Nors ir stilizuoti, ekspresyvūs grafikos estampai kupini daugybės
detalių, linijų ir dėmių pagalba „audžiami“ kaip juodai baltas tautinis kilimas
(„Pasaka“ (1985), „Pavasaris“ (1987).