Dar vienas paverkšlenimas
Vytautas Visockas
Savo „Apmąstymuose iš Ellicott
miestelio” į klausimą „Kaip ten Lietuvoje? Ar šiek tiek geriau?” Juozas Gaila
atsako klausimu: „O kas ten taip blogai?” Šis jo atsakymas man nesukėlė nei
nuostabos, nei juo labiau pykčio. Nors ir mes čia Lietuvoje susitikę
dažniausiai kalbame tik apie negerus dalykus, nuolat vanojame valdžią ir
valdininkus, pradedant nuo aukščiausiųjų, įtakingiausiųjų. Dažniausiai ir mes
matome tik niūriomis spalvomis nutapytą Lietuvą.
Pritariu J. Gailai, kad lietuviai nė kiek ne
blogesni, nei kitų tautų, kitų kraštų žmonės, dažnai net geresni. Tą patį
galima pasakyti ir apie valdžią, politikus. Lietuvoje tikrai ne blogiau, negu
daugelyje valstybių, vilkusių Rusijos imperijos (kokia ten Sovietų Sąjunga!)
jungą. Tikra tiesa, ne tik šioje pasaulio dalyje daug blogiau, negu Lietuvoje.
Tačiau jeigu „daug blogiau”,
vadinasi, Lietuvoje irgi ne pyragai? O kas ten taip blogai? – klausiu drauge su
J. Gaila. Didžiuliai prekybos centrai, juose prekių pilnos lentynos. Blogai?
Automobilių tiek, kad jais užkimštos gatvės ir aikštės, pilni ne tik keliai,
bet ir kaimų keliukai. Ką tai sako? Mobilieji telefonai kiekvieno vaiko,
paauglio rankose. O mums vis negana...
Šia prasme gyvenimas Lietuvoje
gerėja ir gerės. Ilgainiui automobilius, kurie dažnai kainuoja mažiau negu
bakas benzino, pakeis nauji arba naujesni, kiekvienas turėsime po kompiuterį.
„Kavinių kavinukių miestuose pilna ir jos pilnos”, — džiaugiasi J. Gaila.
Štai šioje vietoje aš ir norėčiau
sustoti. Neįmanoma trumpai atsakyti į sudėtingą, daugiareikšmį klausimą: kas
Lietuvoje gera ir kas bloga. J. Gaila palietė tik kelis materialinės,
ekonominės gerovės simbolius. Aš šiame rašinyje kalbėsiu apie dvasinės,
moralinės negerovės apraiškas mūsų tėvynėje. Taigi ir šį kartą bus galima
pasakyti: dar vienas paverkšlenimas be prošvaisčių.
Kitaip neišeina, nors tu ką!
Labai jau gilion dvasinėn duobėn įkritom, labai tamsu aplinkui, nors prekybos
centrai ir plieskia šviesomis, nors ugnies salvės raižo dangų, o automobilių
žibintai – gerus kelius.
Neseniai gavau mano bičiulio,
rašytojo ir publicisto Vygando Račkaičio laišką iš Anykščių. Tikiuosi, jis
nesupyks dėl šios citatos: ,,Patyriau kartėlį ir apmaudą per miesto šventę, kai
buvo pristatytos naujos Rimanto Vanago knygos ir manoji ‘Bėga vėjas miškais’.
Pasamdyti aktoriai Sigitas Račkys ir Vidas Petkevičius buvo arogantiški, save
sureikšminę. V. Petkevičius paskaitydavo mano posmus, o paskui, pritardamas
gitara, stūgavo J. Erlicko ir savo paties dainuškas. Išsityčiojo iš dainos
‘Ąžuolai žaliuos’, iš Jurgio Zauerveino tautiškos giesmės (,,Idiotais esame
gimę, idiotais mes ir būsime”…). Tas renginys, į kurį susirinko gausus būrys
anykštėnų, vyko prie Antano Baranausko klėtelės. Aš vis žiūrėjau, ar nesudrebės
mūsų tautos dainiaus biustas… Šiek tiek guodžia tai, kad daugumą to renginio
dalyvių piktino toks derinys su mano kūryba ir tos antipatriotinės nuotaikos –
baisus sovietinis implantas kai kurių sąmonėje. Beje, tie aktoriai už savo
‘darbą’ gavo po 800 Lt.”.
Oi, tos ,,šventės”! Tikra
nelaimė! Tarsi skaudi rykštė jos jau plaka Lietuvą. Kasdien kur nors
,,švenčiama”. Tačiau V. Račkaičio paminėtas išsityčiojimas – tik nekaltas
vaikų žaidimas, visi girdėjome, matėme nepalyginamai ,,riebesnių”
išsityčiojimų: žiniasklaidoje, ,,šventėse”, mokyklose. Kultūros, moralės
nuosmukis, labiausiai sužeidęs jaunimą – štai kas, man regis, blogai, blogiau
už materialinį skurdą, kurio irgi dar labai daug Lietuvoje, nepaisant didžiulių
prekybos centrų, tūkstančių kavinių, kuriose geriama anaiptol ne tik kava.
Daugelį jų tiksliau vadinti girdyklomis, alkoholinėmis. O kuo pavirto
nuostabios, išpuoselėtos kaimo turizmo sodybos, iš kurių kelis kilometrus
sklinda tiesiog nepadorus triukšmas! Nėra to gero, kurio nebūtų galima
subjauroti. Net gamtos prieglobstyje negalima rasti ramybės, ką jau kalbėti
apie miestą, kuriam tiesiog privalu triukšmauti ir girtauti.
„Šokiai visą naktį. Prie scenos
kabančiuose narvuose šokančios pus-nuogės merginos. Alkoholio gerokai padauginę
jaunuoliai. Aplinkinių žvilgsnių nepaisančios porelės”. Savaitgalį sostinės
Kalnų parką sudrebino penktasis progresyvios muzikos festivalis „Saulės
smūgis”. Jį surengė radijo stotis „Radiocentras”. Ši informacija su šlitinėjančių
ir gulinčių jaunuolių iliustracijomis — iš „Lietuvos ryto”. Tik kodėl žodžiai
„progresyvios muzikos festivalis” be kabučių?
Aną dieną šnekėjausi su studijų
draugu, knygiumi, filosofijos, Vakarų kultūros žinovu. Kas be ko, neišvengėme
niūrių, pesimistinių apiben-drinimų, kaip ir jūs Baltimorėje po lietuviškų
mišių. „Jie mus nori ištirpdinti, — kalbėjo mano pašnekovas, — alkoholyje,
emigracijose, Vakarų popkultūros srutose prigirdyti, asimiliuoti”. Kas tie
„jie”? — klausiu. „Visi, pradedant (arba baigiant, kaip tau patogiau)
prezidentu. Niekam nerūpi tautos likimas, lietuvių kultūra, kalba. Valdžia
beveik net neapsimeta susirūpinusi
mokykla plačiąja prasme, sparčiai plintančiu jaunimo alkoholizmu, narkomanija”.
Gal dėl ,,durnumo”? — klausiu aš jo. —
Gal dėl nesuvokimo, kaip tai pavojinga, arba dėl godumo? „Ne, ne dėl
‘durnumo’, greičiau dėl godumo. Jie žino, ką daro. Taip naudinga ne tik jiems,
bet ir Maskvai, ir Briuseliui. Visiems pasaulio galingiesiems, siekiantiems
naudos iš globalizacijos. Nedidelis, bet gardus kąsnelis su nereikalingu
lietuvišku prieskoniu, kurį galima ir panaikinti”.
Nejaugi „jie” tokie genialūs, kad
sąmoningai valdo nepaprastai sudėtingus socialinius — politinius — ekonominius
procesus? Jiems naudinga, kad „progresyvios muzikos” ir „geriausio pasaulyje
alaus” priglušinti jauni žmonės kuo mažiau mąstytų ir pritartų nupirktiems
aktoriams: „idiotais esame gimę”?
Manau, kad viskas žymiai
sudėtingiau ir pavojingiau. Tačiau nuo „jų” priklauso daug kas, bet ne viskas.
Jeigu kalti būtų tik „jie”, „juos” gal kaip nors pavyktų nušalinti,
neutralizuoti. „Jie” kalti ir dėl ‘durnumo’, ir dėl blogos valios, tačiau
pasauliniai geopolitiniai procesai nepaiso vienų noro praturtėti, kitų noro
išlikti, jie kaip atmosferos srautai be paliovos slenka, mainosi, vienur
palankiai palaistydami dirvą, kitur ją išdžiovindami, kaip buvo šią vasarą
Lietuvoje. Kas neapsidraudė, tas nukentėjo, o apsidraudusiųjų Lietuvoje nėra.
Prie šių procesų galima tik prisitaikyti.
Visaapimanti globalizacijos
stichija mus užklupo labai staiga, labai netikėtai, mes dažnai nesuvokiame, kas
su mumis, šalia mūsų dedasi. Per keliolika metų – milžiniškos permainos visose
politinio, socialinio, eko-nominio, kultūrinio, dvasinio gyvenimo srityse. Ir
beveik kiekviena iš šių sričių gyvybiškai svarbi, jeigu norime išsaugoti
tautinį tapatumą.
„Juo didesnį ideologinį, tautinį
represyvų spaudimą patiria tauta, tuo nuosekliau ji jam dažniausiai priešinasi,
tuo didesnį dėmesį sutelkia į tautinio tapatumo išsaugojimą; ir priešingai: kuo
švelnesnis kultūrinės integracijos scenarijus, tuo lengviau tauta yra
suvirškinama ir kultūriškai niveliuojama, juolab kad mes neturime nei didžiulės
teritorijos, nei didelio gyventojų skaičiaus, nei galingų kultūros traukos
centrų, kurie gebėtų asimiliuoti kitas kultūros tradicijas, nei kultūros
politikos tam sukurtų mechanizmų” (filosofas Antanas Andrijauskas).
Taigi, iššūkiai milžiniški, o mes
nuo tų iššūkių bėgame „už balos” arba „švenčiame” vos ne keturias dienas per
savaitę, rugsėjo 1-ąją – Mokslo ir žinių dieną – paverčiame paauglių ir jaunimo
besaikio girtavimo diena, nes, kaip konstatavo Šiaulių apygardos
administracinis teismas, draudimas prekiauti alkoholiu barams, kavinėms,
parduotuvėms, restoranams, kioskams bei kitiems ūkio subjektams gali sukelti
neigiamų ekonominių padarinių. Štai iš ko pelnosi Lietuva!