Istorinė Prūsija, sugrįžtanti Prūsija
Kelionė iš dabarties į ateitį
Vytautas
Gocentas
Apie paskaitos
temą ir kryptį
Manau,
kiekvienos valstybės piliečiams nuolatos verta sugrįžti ir pasvarstyti
istorines tėvynės gyvenimo, išsivystymo temas ir klausimus. Paskaitos
pavadinime – mažų mažiausiai dvi temos ar apibrėžtys. Pirmoji – istorinė
Prūsija, antroji – sugrįžtanti Prūsija, t.y. viltingas judėjimas iš istorinės
Prūsijos suvokimo į tolimesnį išsivystymą, ateities kryptį.
Esame ne kartą
girdėję, skaitę, kad dabartiniuose Aistmarių, Kuršių marių, Rygos įlankos
krantuose kūrėsi ir gyveno baltų gentys. Vėliau čia atkeliavo vokiečiai, britai, škotai, žydai, galiausiai ir
zalcburgiečiai – visi įnešė savąjį kultūros ir papročių bei tradicijų kraitį.
Su meile ir darbštumu puoselėjo laukus ir pakrantes, šilus ir girias, upes ir
ežerus su mariomis, plaukė į jūras ir vandenynus, pasiekdami kitų kultūrų
kraštus.
Taigi –
daugiasluoksnė kultūra: vietinė, didžiąja dalimi baltų, o taipgi ir bendroji,
europinė. Ko siekta, kas tai lėmė? Tautų ir kultūrų judėjimo kryžkelė iš Vakarų
ir Rytų padiktavo išskirtinį likimą šiam nuostabiam kraštui, jo piliečiams,
prisidėjusiems prie Lietuvos, Rytų ir Vakarų Prūsijos, o reikia manyti ir Lenkijos,
kitų kaimyninių valstybių gyvenimo tėkmės bei krypčių.
Manau, norint
pagarbiai ir objektyviai kalbėti apie daugiasluoksnės kultūros kraštą, jo
paveldą, reikia vertinti ir gerbti visų jos buvusių ir esamų gyventojų,
piliečių indėlį, pasiekimus ir netektis.
Prūsai, prūsų
lietuviai, vokiečiai, lenkai, žydai, daugybė kitų tautinių grupių, o
naujaisiais laikais ir rusai, gudai, ukrainiečiai, kitų tautybių žmonės dovėjo
savo meilę, skyrė išmintį, kiekvienas savo darbo plytą įmūrijo į mūsų regimą
istorinės Prūsijos iškilų rūmą. Negalėčiau, tiesiog nepavyktų adekvačiai
apibrėžti šios geografinės, socialinės,
kultūrinės, istorinės visumos apibrėžti vienu kuriuo vietovardžiu, kaip antai –
Prūsos, Prūsų ar Mažosios Lietuvos, Rytų ir Vakarų Prūsijos, Kaliningrado
srities ar Karaliaučiaus krašo, Lenkijos Respublikos kažkurios dalies vaivadijų
ar kitais pavadiniamis.
Pokario
Vokietijoje, sakytumei, lyg ir siekiama viso to pagarbiai išsilenkti, bet kartu
ir neprarasti, nes tai – jų šiaurės rytai. 1990-aisiais atkurtoje Lietuvoje
atidarytas Klaipėdos universitetas, kuriame per dešimtį metų (1992-2003) gyvavo
akademinė instancija geografiškai-etnoniminiu pavadinimu – Vakarų Lietuvos ir
Prūsijos centras, vėliau pakitusiu į Baltijos regiono istorijos ir archeologijos
isnstitutą.
Todėl ir prašau
leisti naudoti istorinės Prūsijos sąvoką, kuri apimtų tautas, teritorijas ir jų
valdymo, administravimo laikotarpį bent jau nuo XIII a. pirmosios pusės ir iki
mūsų dienų, pažvelgiant į šio krašto ateities metus ir amžius.
Pranešimo
pagrindinę mintį sutelksiu į šiandienos
– kur esame, ir ateities – kur einame, klausimą.
Kas dalyvauja ir
nulemia istorinės Prūsijos šiandieną ir ateitį? Šventajame Rašte pasakyta, kad
besaikis gręžiojimasis praeitin gali į druskos stulpą tave ir mane paversti.
Kita išmintis kreipia dėmesį į tai, kad žmogus, pilietis nežinantis savo ir
krašto istorijos – bejėgis kūdikis. Vienas kitas ir kiečiau užbaigia – bejėgis
mankurtas…
Ateitis be
praeities įvykių negali išsiversti, betgi ir praeityje jau nebegalima vaisingai
ar gyvastingai gyventi. Nuolatos tautos gyvata rūpinęsis, mokytojas, mąstytojas
Vydūnas, galėtuų priminti, kad toji tautos gyvata, jos auganti kultūra kyla,
pergyvena išsivystymą, netgi žydėjimą, bet kaskart yra ir sukrečiama brutalių
griovimų, alinančių naikinimų. Iš nedidelių bendruomeninių sanklodų, taigi iš
šeimų ir genčių sambūrių, pereina į aukštesnes organizacijas, pasiekia
valstybinių kunigaikštysčių, karalysčių ar net imperijų aukštumas bei
nuopolius. Kuomet šiandien keliaujame laisvosios Europos valstybių ir sąjungų
keliais, galime gyvai stebėti tą istorijos palikimą – ir imperijų “išnaras”, ir
demokratijų išsivystymus, o dažnai – vos nedidelius, bet vietos tautoms
viltingus pasirengimus nepriklausomybę naujai atgavusiose valstybėse. Tai
šiandienos civilzacijos išsivystymai ant senų pamatų su naujomis sienų
formomis, kontūrais. Sienos tampa peržiangiamos, kultūros – pasiekiamos.
Istorinės
Prūsijos šiandieną ir ateitį lemia daugelis valstybių
Vokietija. Rytų
ir Vakarų Prūsijos teritorijų gyventojų siekį susigrąžinti prarastąsias
teritorijas dažnas oficialusis Vokietijos politikas suvokia kaip nepageidaujamą
šiandienos pasauliui revanšizmą. Vis tik šioje valstybėje parlamentiniu
lygmeniu nevengiama diskutuoti apie turistinių euroregionų formavimą, apimant
istorinę Prūsijos teritoriją, kurią dabar administruoja Lenkija ir Rusija bei
Lietuva per jų jurisdikcijoje esančius kraštus. Telkiamos ir teikiamos
valstybinės ir privačios paramos Rusijos Federacijos Kaliningrado srities
paveldosaugos objektams išgelbėti, atstatyti religinius, gynybinės
fortifikacijos ir kitus objektus. Pasigirsta pranešimai, kad Vokietija
pasirengusi, o gal jau ir vykdo šios srities totalinio pirkimo akciją, mainais
paliekant Rusijos Federacijos įtakai “artimojo užsienio” valstybes, o tiksliau
– tris Baltijos valstybes: Lietuvą, Latviją, Estiją. Tokie pranešimai Baltijos
radikalų lyginami su liūdnai Europoje nugarsėjusiais 1938 m. Molotov-Ribbentop
slaptaisiais protokolais.
Vokietijai
įsigijus Kaliningrado sritį, pokario naujakuriams numatomas ir toks likimas –
iškelti į naujai pastatytus namelius Rostovo prie Dono (Rusijos Federacija)
vietovę. Tikėkime, kad tai ne projektai, o tik gandai, siekiant tarp Baltijos
regiono gyventojų kelti baimes.
Vis dėlto
senieji istorinės Prūsijos gyventojai imasi burti taip vadinamus “Prūsijos
įgaliotinius”, įsigyja šios organizacijos akcijas ir deleguoja jos teisininkams
įpareigojimą rūpintis Lenkijos, o vėliau ir Europos, teismuose prarastu
nekilnojamu turtu, kuris dabar yra Lenkijos šiaurinėse vaivadijose, o vėliau,
matyt, ir Rusijos Federacijos Kaliningrado srityje.
Rusijos
Federacija. 1990 m. gruodžio 31 d. buvo panaikinta SSRS – iš jos jau buvo
išstojusios Estija, Latvija ir Lietuva. Iš likusiųjų SSRS respublikų buvo suformuota Nepriklausomų valstybių
sandrauga (NVS). Šiandien ji patiria rimtas pertvarkas, išsiardymo smūgius –
2005 metais sandraugą paliko autoritarinė Turkmenistano valstybė, kuri ir
anksčiau nevykdė NVS susitarimų, turi gausius energetinius išteklius,
garantuojančius pasiturintį valstybės gyvenimą.
Pastaruoju metu
narystę NVS intensyviai svarsto:
Ukraina – dėl
drąstiško Rusijos gamtinių dujų tiekimo nutraukimo;
Gruzija – dėl
energetinio šantažo, vyno, mineralinio vandens, kitų žemės ūkio produktų
importo boikoto, taipgi aštrėja Tbilisio ir Maskvos kivirčas dėl konflikto
Abchazijoje ir Pietų Osetijoje;
2006 m. gegužės viduryje klausimas dėl
narystės NVS denonsavimo iškeltas ir
Moldovos parlamente.
Politikos
apžvalgininkas Kęstutis Girnius šia proga per Lietuvos radiją 2005 m. rugsėjyje
pažymėjo: ,,Rusija kelis kartus mėgino atgaivinti NVS – po to, kai Putin tapo
prezidentu, dar kartą 2001, kai buvo įkurtas NVS Antiterorizmo centras,
pagaliau 2003, kai buvo siūloma sukurti laisvos prekybos zoną. Kitas NVS
entuziastas – Kazachijos prezidentas Nazarbajevas. Jis pernai (2004 m. –
Praneš. pastaba) ragino keturias šalis kurti vieningą ekonominę erdvę.
Pasiūlymas tebesvarstomas, jo įgyvendinimas mažai tikėtinas.
Atrodo, kad
neveiksminga sandrauga pradeda nusibosti ir Rusijai. Pastebimas polinkis
pasikliauti mažesnėmis, labiau apibrėžtomis grupuotėmis, kaip Šanchajaus
bendradarbiavimo organizaciją, kuriai priklauso Rusija, keturios Vidurio Azijos
šalys, bei Kinija. Arba tiesiog bendrauti, pvz., kaip daroma su Armėnija”.
Antra vertus,
reikia akcentuoti tą situaciją, kad SSRS ir jos įgaliojimų perėmėja Rusijos
Federacija iš II pasaulinio karo išėjo nugalėtoja, pasisavinusi kuriam laikui
socialistinio lagerio teritorijas, nugalėtų kraštų kultūros paveldą, techninius
ir gyvosios jėgos potencialus, tremtinių neapmokamą darbą ir kita.
Baltijos
valstybės pastaruoju metu (2006 m. liepą) susilaukė dar vieno Rusijos
Federacijos pareiškimo: ir toliau nepripažįstant Baltijos valstybių okupacijos
fakto bei miliardinių medžiaginių bei intelektinių nuostolių, Rusijos
Federacijos finansų ministras Aleksejus Kudrinas skleidžia valstybinio lygmens
demagogiją: “Kadangi Rusija sumokėjo Sovietų Sąjungos skolas, buvusios
sovietinės respublikos taip pat turėtų įvykdyti savo įsipareigojimus ir išmokėti
kompensaciją už jų teritorijoje likusį sovietinį turtą”.
Kalbant apie
nugalėtąsias hitlerinės koalicijos valstybes, Europoje ir pasaulyje dažnai
pažymima, kad jos atsigavo ir žengia ekonominio suklestėjimo keliu, o
nugalėtojos įpėdinei Rusijos Federacijai prognozuojama, kad ji jau netolimoje
ateityje sunkiai vegetuos ir ilgainiui pasieks krizinę būklę bei turės suirti:
atskils Sibiro teritorijos, kiti nacionaliniai pakraščiai ir išliks nebent
europinė etninė Rusija.
Rusijos
Federacijos šiandienos pastangos krypsta į valstybinio lygmens energetinį
šantažą prieš Baltijos ir Vakarų valstybes, tuo pat metu lyg išsigelbėjimo
šiaudo beatodairiškai reikalaujama narystės Pasaulinėje prekybos
organizacijoje.
Ji niekaip
neprisiima SSRS padarytų nuostolių trims Baltijos valstybėms per 50 metų
okupaciją ir ją neigia. Rusijoje prikišamai tokioms valstybėms rekomenduojama
“pasimokyti” iš kitų Europos valstybių, šiandien pamiršusių nuostolius,
teigiant, kad nebėra sovietijos SSRS imperijos, o Rusijos Federacija – demokratijos
vertybių valstybė, negalinti nusikaltimų nei prisiimti ir, juolab, jų apmokėti.
Visaip mėginama įteigti, kad sovietiškumas įveiktas, kuriama demokratija,
tačiau nuolatos prasikiša Kremliaus kietas kumštis: akivaizdus centralizmo
kišimasis į verslą, visuomeninį ir privatų piliečių gyvenimą.
Dar vienas
simptomatiškas pastebėjimas. Šiandienos Kaliningrado gyventojai, verslininkai
ir politikai bevelytų vieną vakarą užmigti Rusijos Federacijoje, o prabusti jau
Europos Sąjungoje. Tai puikiai jaučia ir Maskvos patikėtiniai, kurie smelkiasi
į Kaliningrado srities nomenklatūrines pareigybes ir taipgi nori be jokių
pastangų “įjoti į Europos Sąjungą ant balto žirgo”. Kuriami projektai net
keletos milijonų gyventojų “eksportavimo” iš etninės Rusijos į Kaliningrado sritį
– kas tai: ar masinis emigravimas į sėkmingos ekonomikos zoną, ar griaunamosios
slaviškosios gyvensenos uždelsto veikimo mina Europos Sąjungai išardyti?
Lenkija.
Pasirengimo ir pradiniu stojimo į ES metu, valstybiniu mastu skubiai
susirūpinta nekilnojamojo turto privatizavimu – visų pirma tai atlikti
skatinami šiaurinių Lenkijos vaivadijų naujakuriai gyventojai, t.y. tie kurie
po II pasaulinio karo gyvena buvusios Rytų ir Vakarų Prūsijos teritorijose.
Kita vertus,
demokratiniais pagrindais galėjo įsikurti ir veikia įvairios istorinę Prūsiją
menančios draugijos, leidžiami periodiniai leidiniai, vyksta kraštiečių
susitikimai, mokslinės konferencijos.
Tuo pačiu metu
neslūgsta “ėjimas” iš Lenkijos į Kaliningrado sritį: vienuolės ir kunigai, gal
kiek menkiau verslo žmonės, nuolatos smelkiasi ir didina pastangas,
paįvairindami daugiakultūrinį rusiškos Kaliningrado srities gyvenimo ritmą ir
srautą.
Latvija. Baltų
brolybės vardan, šioje valstybėje veikia visuomeniniai inteligentų sambūriai,
remiantys istorinės Prūsijos išeivius Vokietijoje ir jų bičiulius Lietuvoje.
Pirmiausia čia minėtinas Prūsijos bičiulių sambūris “Tolkemita”, įkurtas
Vokietijoje ir jos savotiškas analogas Lietuvoje – Prūsos klubas.
Žinoma, norėtųsi
išgirsti ir apie valstybinio lygmens nuostatas ar pareiškimus dėl istorinės
Prūsijos, kaip baltų etnokultūros paveldo krašto. Deja, arba jų nėra, arba jie
neįgauna ženklaus tarptautinio skambesio.
Lietuva.
Artimiausia istorinės Prūsijos kaimynė ir bent 100 tūkst. Prūsų (Mažosios)
Lietuvos gyventojų turinti yra Lietuvos valstybė. Nuo karaliaus Mindaugo laikų
Lietuva ir gyvųjų palikuonių prigimtine teise išsaugo ryšį su istorinės
Prūsijos geopolitine erdve.
Lietuva vidaus
ir užsienio politikoje, kuri gali būti siejama su Mažosios Lietuvos klausimo iškėlimu
dvišaliu ar tarptautiniu lygmeniu, yra perdėm atsargi ir krašto radikalesnės
išeivijos vertinimu yra kaip nepakankama arba ir iš viso prilygstanti mirtinai
tylai.
Tuo pačiu
ilgametė Prūsijos (Mažosios) Lietuvos išeivijos organizuota veikla nėra kaip
nors ypatingai pažymėta Lietuvos valdžios, nesudarytos palankesnės galimybės
senbuviams sugrįžti į tėviškes, nepaskelbtas pasirengimas tokiam sugrįžimui,
nesudarytos realios juridinės bei materialinės prielaidos.
Priešingai –
vengiama tirti ir pripažinti, kad kraštas patyrė etninį valymą, o tuo pačiu jam
nereikia taikyti jokių išimčių ar ypatingųjų gelbėjimo projektų – viskas turi
būti tvarkoma, kaip ir kituose Lietuvos regionuose, nepatyrusiuose tokio visiško etninio išvalymo.
Lietuvos
Respublikos Pilietybės atkūrimo įstatymas parengtas taip, kad po II pasaulinio
karo repatriacijos tiltu į Vokietiją pasinaudojusieji krašto senbuviai nebegali
atgauti Lietuvos Respublikos pilietybės. Tai grindžiama baimėmis, kad Lietuvos
tautinės mažumos gali sukelti analogiškus rūpesčius ir pavojus ėmus visuotinai
susigrąžinti nekilnojamąjį turtą. O buvusiame Klaipėdos krašte, be to, gali
atsigauti ir nepageidaujamos vokiškumo aspiracijos. “Vokiečiai grįžta”, – teko
išgirsti Šilutėje ne tik iš paprastų žmonių, bet ir iš vietos politikų.
Naujakuriai pilni baimių, netikrumo prarasti pastogę, žemes, o taip pat baimės
susilaukti politinės bei verslo konkurencijos iš vakarietiškai pasirengusių
politikų ir specialistų. Yra akivaizdi naujakurių dominavimo prieš senuosius
negausius gyventojus padėtis visose gyvenimo srityse – politikoje, švietime ir
kultūroje, versle, kasdienos gyvenime.
Istorinę Prūsiją
menantys žmonės, organizacijos
1988 m. atsivėrė
žinia apie Molotov-Ribbentrop slaptųjų protokolų buvimą. Kilo Lietuvos
persitvarkymo sąjūdžio (LPS) judėjimas link Lietuvos valstybės autonomizmo nuo
sovietinio Kremliaus. 1989 metų gegužės 27 d. pirmąjame susiėjime Klaipėdoje
įsikūrė lietuvininkų bendrija “Mažoji Lietuva”, vėliau ir Klaipėdos vokiečių
bendrija, vokiečių “Edelweiss” organizacija ir kitos.
Nebūtina
šiandien skubiai vertinti koks turėjo tuo metu atsirasti kraštiečių sambūris –
ar tik kalba ir tradicijomis bei kultūra apribotas, o gal ir visų Klaipėdos
krašto ar net ir visos istorinės Prūsijos gyventojų. Vėlesnių metų patyrimo
išvados kreipė link tokio darinio – ne tiek etnokultūrinio, kiek visuomeninio
ir politinio kraštiečių darinio. Žinoma, Vilniuje LPS žmonės (steigimo procesą
Vilniuje koordinavo LPS atstovas Aringas Gorodeckis) jo vieton pasiųlė tverti
perdėm vilnietišką organą – jis išsivystė į Mažosios Lietuvos reikalų tarybą,
kuri nuogo radikalizmo dėka galop nebeteko ryšio su Klaipėdos krašte ir
Lietuvoje veikiančiomis istorinės Prūsijos kraštiečių organizacijomis. Beje,
Mažosios Lietuvos rezistencinio sąjūdžio įgaliojimų perdavimas iš JAV minėtai
tarybai suteikė tam tikrų naujų atspalvių, bet esminio pokyčio čia neįvyko.
Taryba veikia toli nuo krašto, jo žmonių, jų sambūrių. Tuo pačiu tai ir
akivaizdus priminimas kraštiečiams, kad, nesant visuomeninio ir politinio kraštiečių
sambūrio, jį “pavaduoja” vilnietiškasis tokio sambūrio variantas.
Tenka pastebėti,
kad Lietuvos Evangelikų liuteronų bažnyčia, jos parapijos ir kunigai bei
sakytojai, vėliau tapę diakonais, buvo nuolatinis krašto žmonių dvasinės
atsparos židinys – nors ir gesinamas, gniuždomas išorės ir vidaus destrukcijų
išgyveno, atsitiesė, veikia pačiomis įvairiausiomis kryptimis: atkuria ir
įkuria parapijas, veikia chorai ir triūbų orkestrai, sekmadieninės mokyklos ir
vasaros stovyklos, Biblijos skaitymo grupės, Klaipėdos universitete rengiami
nauji kunigai ir religinio darbo specialistai, vystoma leidyba, mokslinis
darbas. Tai tenka nuolatos maloniai konstatuoti, pripažinti, dėkoti Dievui
kasdienos maldose.
Istorinės
Prūsijos vaikų nauji darbai
Tik aklas ir
kurčias negali įvertinti kraštiečių organizuotos ir asmeninės paramos,
pagalbos, budėjimo dėl istorinės Prūsijos. Ji kasdien, kas valanda vyksta
Vokietijoje, Australijoje, Šiaurės Amerikoje ir visur, kur nors vienas krašto
išeivis yra gyvas ir nepraranda ryšio su tėviškių kraštu. Apie tai mūsų
kraštiečiai gali daug pasakyti, parodyti, bet jie yra begalo kuklūs, nors
kasdien eina tą garbingą sargybą dėl istorinės Prūsijos: remia lietuviškas
mokyklas, mokytojus, moksleivius, draugijų siekius pažinti tėvų kultūrą ir
kraštą. Kartais jų drąstiškai pasiteiraujama: “O kam Jums visa tai, kokia
asmeninė nauda?” Gal tik mintyse kraštiečiai atsako: “O kas jei ne mes tai
turime ir galime atlikti. Pelnas – tėviškės grožis, žmonių džiaugsmas,
tradicijų ir kultūros išlaikymas, paveldo apsauga.”
Žinoma, daug
vilčių buvome sudėję ir į Lietuvoje organizuotą ar asmeninį veikimą
nepriklausomos valstybės sąlygomis. Bet ir šiandien vis dar lieka neišnaudotos
veikimo kryptys, nes gyvybiškai stinga pasirengusių ir laisvas rankas nuo
asmeninių rūpesčių turinčių žmonių, valstybės pakankamai dėmesio.
Nepakankamai
informuojame visuomenę ir valstybę apie savo veiklą ir rūpimus klausimus.
Stinga gausesnės savosios inteligentijos, o ir susiklausymo, akcentuoto
veikimo. Puikūs ir nepamirštami kasmetiniai didieji lietuvininkų bendrijos
“Mažoji Lietuva” susiėjimai. Į juos atvyksta ir kitų kraštiečių sąjūdžių žmonės
– einame vieni pas kitus, nes esame vieno krašto tradicijų ir kultūros,
protestantiškojo tikėjimo vaikai. Su džiaugsmo ašaromis apsikabiname iš svečių
kraštų atvykusius artimuosius, bičiulius ir prietelius.
Žinoma,
susiėjimus ir visus sambūrius reikia dar geriau parengti. Pagelbėtų ne
akademinis, bet paprastas dainynas ir gyvas dainavimas, šokiai, vaidybos ir
chorų rateliai, juostų audimas ir rūbų siuvimas, valgių gaminimo atgaivintos
tradicijos. Taigi, kalbos ir tarmės, tradicijų ir papročių užrašymas, manau,
gali prasidėti sambūriu metu, peraugti į kraštiečių kultūros savaites, vaikų,
jaunimo, suaugusiųjų stovyklas, seminarus. Nieko naujo nebereikia atrasti –
mokytojas ir mąstytojas Vilius Storosta-Vydūnas ir jo laikų bendraminčiai visa
tai jau buvo panaudoję XIX pabaigos ir XX a. pradžios tautiniame sambūryje.
Nepamirškime ir eikime tuo taku į priekį. Turime gerų pavyzdžių, nes jau rengiame
šiupinio šventes, Martyno dieną ir kita. Reikia, kad šie renginiai taptų ne tik
mūsų žmonių, bet ir miesto, krašto šventėmis, kad papročiai ir tradicijos
pasiektų naujakurių širdis ir protus.
Žinoma, turi
būti valstybinė programa – tradicijų ir paveldo įprasminimo komisija, kuri
parengtų specialią, sakyčiau, ypatingąją programą su valstybiniu finansavimu ir
akademinės visuomenės, kultūrininkų kasdienine kvalifikuota talka. Tarpukario
Kauno valstybinė politika ir parama pristigo laiko Klaipėdos krašto natūraliam
prisiglaudimui prie Motinos Lietuvos.
Apie tai atvirai
pasisakė ne vienas mūsų kraštietis. Dr. Martynas Anysas knygoje Kova dėl
Klaipėdos: atsiminimai tiesiog apgailestavo, kad prasidėjęs pažinimo,
bendrystės, jungimosi procesas pristigo tik laiko, jis nutrūko 1939-ųjų kovo
mėnesį. Deja, jis niekaip negali atgauti tikrosios dvasios ir po 1990-ųjų kovo.
Garbė tiems
Lietuvos valstybės vyrams, kurie į Lietuvos Valstybės Tarybą Kaune 1920 m. kovo
20 d. kooptavo net keturis krašto atsovus, telkė ir rėmė lietuvių kultūros,
mokyklų, muziejų ir kitas draugijas (apie tai plačiau žiūr. J. Šerno sudarytoje
knygoje Kovo 20 diena: Mažosios Lietuvos prisiglaudimui paminėti, Kaunas,
1921). Šiandien niekaip negali pasidžiaugti atkurtos demokratijos vaisiais, nes
Lietuvos Respublikos Seime nesame atstovaujami. Gal tautinės mažumos ir
prasismelkia, bet etnokultūrinės kraštiečių pajėgos, deja, ne.
Mažosios
Lietuvos akademija
Matant
nepakankamą valstybinį rūpinimąsi gyvuoju ir medžiaginiu etnokultūros paveldu, lietuvininkų
susiėjime Šilutėje (2003 m.) inicijavau Mažosios Lietuvos akademijos įkūrimą.
Tokiam reikalui prieš dešimtmetį (1993 m.) jau buvau pasirašęs programinius
apmatus, organizacinę struktūrą, leidybinės veiklos kryptis, bet vis nemačiau,
kas ir kaip galėtų tokios veiklos imtis, o taipgi vis dar buvo vilčių, kad
akademinė bendruomenė esmingiau žengs šia linkme. Susiėjimo metu kreipiausi į
prof. Audronę Kaukienę, prašydamas sutikimo imtis ir šios priedermės. Manau,
kad yra pakankamai realūs pamatai vystyti šį akademinį sąjūdį, bet jam reikia
nuolatinės paramos iš valstybės ir visuomenės.
Mažosios
Lietuvos stebėsenos (MLS) grupė
Tuo pat metu
(2003 m. Šilutė) su apgailestavimu prasitariau ir apie visuomeninio-politinio
krašto gyventojų atstovavimo, teisių įgyvendinimo būtinumą. Atkreipiau dėmesį į
sumenkėjusią, vienpusišką vilniškę Mažosios Lietuvos reikalų tarybos veiklą ir
siūliau kurti ne kur kitur, o vietoje Klaipėdos krašto tarybą, kurioje būtų
atsovaujami senieji krašto gyventojai, kuri patys imtusi kelti bei deleguoti
klausimus Lietuvos valdžios vyrams ir moterims. Jau anksčiau buvome suskatę ir
atviru laišku spaudoje akinę vieni kitus suvienyti visas kraštiečių pastangas,
pasirašant Santaros aktą dėl bendro veikimo, siekiant pakeisti padėtį mūsų tėviškių
krašte. Ir Viktoras Petraitis (Lietuvininkų bendrijos “Mažoji Lietuva” seimelio
pirmininkas), ir Magdalena Piklaps (Klaipėdos vokiečių bendrijos pirmininkė)
pritarė tokiam dokumentui, bet tuo metu pristigo tolimesnio konkretaus veikimo.
Ir šiemet Šilutėje vykusiame susiėjime kraštietė M. Piklaps tai priminė kaip
tolimesnio bendradarbiavimo krašto ir jo žmonių labui galimybę.
Manau, kad
grynai lietuviška Mažosios Lietuvos stebėsenos (MLS) grupė taipgi gali veikti.
Steigiamajame pasitarime, kuriame (Vilnius, 2004 m.) dalyvavo dr. Martynas
Purvinas, teisininkas Kęstutis Milkeraitis ir pranešimo autorius, buvo nutartą
vykdyti nuolatinį Mažosios Lietuvos paveldo padėties, jo saugojimo monitoringą
(stebėjimą). Į grupės veiklą atsiliepė kviesti kraštiečiai. Jai pritarė
pirmasis Lietuvininkų bendrijos “Mažoji Lietuva” seimelio pirmininkas V.
Petraitis. Kiek kitaip sureagavo šiandieninė bendijos vadovė dr. Silva Pocytė.
Manau, kad nepakako MLS veiklos paaiškinimo. Kaip ir kitais atvejais, vis
pristingama gilesnės diskusijos, apsikeitimo skirtingomis nuomonėmis. Esame
pasklidę ir atitolę Lietuvoje. Todėl nuolatos tenka kartoti sau ir visiems, kad
reikia sugrįžti, telktis, vienytis. Tėviškių kraštas laukia savo vaikų.
Istorinės
Prūsijos lyga
Galiausiai kyla
reikalas telkti ir platesnį kraštiečių sąjūdį ne tik lietuvininkų ir krašto
vokiečių tarpe čia tėvynėje, bet ir Vokietijoje, Šiaurės Amerikoje,
Australijoje, kitur.
Tam gali
pasitarnauti Istorinės Prūsijos Lyga (IPL). Tokia organizacija leis susitelkti
ne tik etnokultūrinių sambūrių dalyviams, jų lyderiams, bet sudarys galimybę
visuomeniniam-politiniam veikimui.
Mes visi — ir
lietuviai, ir vokiečiai — galime išsaugoti savo strateginius ketinimus, bet jau
šiandien reikia atlikti bendrojo pobūdžio “namų darbus”, kurie gali turėti
įtakos tiek Lietuvos, tiek ir užsienio bei ateities perspektyvai. Jie
reikalingi akcentuotai pristatyti Lietuvoje, Vokietijoje, o taipgi europinėse
organizacijose, II pasaulinio karo taikos signatarų valstybėse.
Baigiamosios
pastabos ir išvados
1. Istorinė
Prūsija – totalinio ir nuosekliai parengto etninio valymo, fizinio griovimo ir
naikinimo, civilizacijos griūties kraštas.
2. Siekti
tarptautinio, pirmiausiai valstybių Berlyno (Potsdamo) konferencijos nutarimų
signatarių, pripažinimo dėl įvykusio karinio nusikaltimo prieš civilius
gyventojus ir krašto kultūrą;
3. Tirti ir
sudaryti galimybę istorinės Prūsijos piliečiams, jų palikuonims turėti tėvynę, atgauti iš tėvų pagrobtą ir
neteisėtai nusavintą turtą;
4. Sudaryti
komisiją ir ypatingąją istorinės Prūsijos tradicijų ir paveldo įprasminimo
programą, kurią remtų valstybės, visuomeninės organizacijos, dalyvautų
akademinė bei kita kultūrinė, pilietinė visuomenė;