Bręstanti revoliucija visuomeniniame
radijuje,
kuri gali ir neįvykti
Monika Bončkutė
Reiškinys, nustebinęs mane Amerikoje nuo pat
atvykimo į šią šalį, į kurį galbūt ne kiekvienas atvykėlis atkreipia dėmesį buvo
Chicago Public Radio (CPR). Šis National Public Radio (plačiai žinomo santrumpa
NPR) padalinys, transliuojamas WEBZ 91.5 banga, kaip ir daug kas šioje
kontrastų šalyje, turi didžiulį būrį aistringų gerbėjų bei nemažai aršių
priešininkų. Nors pastaruosius aršiais pavadinti gal ir ne visai tinka,
veikiau, abejingais – šie NPR tiesiog ignoruoja, laiko jį pernelyg snobišku ir
šios stoties neklausytų net įkalinti kelių pėdų skersmens vienutėje.
Tuo tarpu mano dėmesį NPR ir, konkrečiai, CPR, patraukė
dėl to, kad smarkiai skiriasi nuo bet kurios kitos komercinės radijo stoties.
Jokios reklamos, jokių iš savo nevykusių juokelių bekrizenančių laidų vedėjų,
tik originalios analitinės laidos, profesionalios žinios ir gera muzika.
Sakydama gera, jokiu būdu neteigiu, kad gera yra ta, kuri patinka man. CPR ir
yra ypatingas tuo, kad groja (bent jau iki šiol turėjo; bet apie pasikeitimus –
toliau šiame straipsnyje) skirtingus žanrus, stilius, net skirtingus
kontinentus reprezntuojančią muziką. Džiazas, klasika, rokas, braziliški ritmai
– tik keli NPR muzikinio spektro spinduliai.
Bet kas nors metus pagyvenęs JAV žino, kad didžioji dalis
televizijų yra perkrautos reklamomis bei sutelktos kelių korporacijų rankose.
Niekam ne paslaptis, kad televizijos stotys linkę būti šališkos, kartais – net
akivaizdžiai šališkos ir beveik piktybiškai neinformatyvios. Tad daugiau nei
vietinių žinių norinčiam piliečiui lieka internetas, kur atskirti pelus nuo
grūdų nėra lengva, bet ,,grūdų” yra gerokai daugiau nei TV ekrane. Dar
laikraščiai, taip pat tik kai kurie. Tad NPR/CPR yra bene universaliausia
daugiau ar mažiau objektyvi žiniasklaidos priemonė, kuri prieinama pigiausiu ir
lengviausiu būdu – namuose, galiniame kieme, automobilyje ar nešiojamo
minigrotuvo ausinėse – bėgiojant prie ežero.
Lietuvoje buvau Lietuvos radijo (LRT) gerbėja, tačiau negalėjau
nepastebėti, kad dėl lėšų bei profesionalių žurnalistų, nuolat išeinančių į
geriau apmokamas stotis, trūkumo, gal dar kultūrinių priežasčių bei sovietinio
palikimo, šis radijas darėsi siauresnis ir įdomesnis vis mažesniam ratui
žmonių. Muzikinė jo programų dalis apskritai buvo skurdi. Nepaisant to, tai buvo prastos komercijos
nesugriautas radijas, už tai jį gerbiu.
NPR, žinoma, su daug didesnėmis lėšomis ir daug platesniu
talentų pasirinkimu, įkūnija tai, ko ir galima reikalauti iš visuomeninio radijo.
Čia galima grįžti prie minėtųjų kultūrinių skirtumų. CPR, kaip ir visas NPR,
išlaikomas didžiąja dalimi iš klausytojų aukų. Iš neseniai nepriklausoma
tapusios šalies atvykusiam žmogui net sunku įsivaizduoti, kad tai iš viso
įmanoma. Žinoma, ne visai teisinga būtų lyginti Lietuvos bei JAV aukotojų
galimybes, tačiau vis dėlto manau, kad praėjus daugiau nei 15 metų nuo šalies
nepriklausomybės atkūrimo, Lietuvoje esama pakankamai turtingų žmonių , kurie
galėtų paaukoti tokiam kultūriškai svarbiam projektui kaip visuomeninis
radijas.
Deja, net ir šiuo metu sunku įsivaizduoti, kad Lietuvoje
tai būtų įmanoma. Matyt, prireiks dar ne vieno nepriklausomybės dešimtmečio,
kol pasikeis ne tik ekonominė, bet ir kultūrinė šalies situacija; tik tada bus
galima svajoti apie tikrą ,,visuomeninį transliuotoją”. Dabar šis žodis, ypač
iš politikų lūpų, skamba kaip graudi utopija.
Prisiminti CPR paskatino žinia, kad nuo ateinančių metų
sausio 1 d. radijas atsisako įprasto autorinių laidų, žinių bei muzikos formato
ir pereina prie labiau CNN televizijai būdingo 24 valandas per parą
transliuojančio radijo formato. Nemažai CPR gerbėjų šią žinią sutiko audringai
– kai kas net prakalbo apie siaubingą ,,viešojo intereso” išdavystę ar net
radijo mirtį. Kiti tiesiog svarstė, kaip pamėgtas radijas atrodys po minėtųjų
pasikeitimų.
Neseniai radijo vadovai atskleidė detalesnius savo
ateities planus. Pamaniau, kad ir tarp ,,Draugo” skaitytojų gali būti nemažai
visuomeninio radijo gerbėjų (neslėpsiu esanti slaptoji radijo agentė – labai
džiaugčiausi, jei po šio straipsnio vienas kitas pilietis atsitrauktų nuo
nuobodžių ir bukinančiai ,,patogių” vakaro žinių ir įsijungtų NPR), tad štai ką
pavyko sužinoti apie naujausius CPR pasikeitimus.
Trys Chicago Public Radio darbuotojai – Justin Kaufmann,
Kedar Coleman and Josh Andrews – dirba nuo ryto iki vakaro. Jiems pavesta iki
2007 m. balandžio mėnesio beveik iš nieko sukurti naują NPR Čikagos padalinį, į
kurį bus perkelta tai, kas netilpo į CPR ir pridėta daug visokių naujovių.
Galbūt dalis muzikos, kuri nebebus grojama WEBZ kanalu, taip pat ras vietą 81.5
FM banga transliuosimoje radijos stotyje, kuri kol kas net neturi pavadinimo.
Rodos, didelio čia daikto – naujos radijo stotys
periodiškai atsiranda ir išnyksta visame pasaulyje, ką be užkietėjusių CPR
gerbėjų tai galėtų jaudinti? Dalykas tas, kad naujoji bevardė radijo stotis
užsimojo tapti radijo transliavimo žanrą revoliucionuosiančiu reiškiniu. Tiesa,
kaip pripažįsta minėtosios ,,revoliucijos” vienas iniciatorių ir trijulės
vadovas, buvęs populiarios iš Čikagos studijos transliuotos NPR laidos
,,Odyssey” vyriausiasis prodiuseris Josh Andrews, kol kas panašu, kad projektas
gali triukšmingai žlugti. Bet trijulė, išsiaiškinusi santykius, ir vėl susėda
,,šešėliniu kabinetu” pramintame kambaryje bei pradeda planuoti, kas bus, jei
planas pavyks…
O planas toks. CPR komanda nusprendė naujoje radijo
stotyje sujungti naujausią interneto madą bei klasikinio visuomeninio radijo
žanrus. Naujausia mada internete šiuo metu – vartotojų atsiųstos video ar audio
medžiagos dalijimasis. Geriausias to pavyzdys, visame pasaulyje išpopuliarėjusi
interneto svetainė www.youtube.com, kur
mėgėjai siunčia savo sukurtus įvairaus žanro (dažniausia dokumentinius)
filmukus. Nors ,,Youtube“ netrūksta šlamšto, gerai jame pasirausus galima rasti
tai, ko niekuomet nedrįsta ar nenori parodyti masinės televizijos. Be rimtų
dalykų, čia ,,besisukantys” jumoristiniai filmukai dažniau nei daug kam
norėtųsi pralenkia garsių komikų pasirodymus.
Taigi naujasis NPR kūdikis, transliuosimas iš Čikagos CPR
patalpų, netrukus klausytojams pasiūlys siųsti savo sukurtą audiomedžiagą. Tai
gali būti visiškai bet kas: rimtas komentaras politine tema, anekdotas, šunelio
lojimas, kaukiantis vėjas balkone… Skirtumas nuo ,,Youtube“ ir panašių
interneto svetainių bus tas, kad radijuje dirbsiantys laidų vedėjai medžiagą
kruopščiai atrinks, tad į eterį išeis tik geriausi mėgėjų kūriniai. Negana to,
radijas neturės jokio iki šiol įprasto formato: vedėjai gros tokius kūrinius,
kokie jiems tą minutę šaus į galvą. Iš įrašytų interviu, poezijos skaitymų,
apžvalgų, minėtųjų klausytojų atsiųstų kūrinėlių jie savo nuožiūra sukurs tos
dienos kaleidoskopą. Taigi čia nebus jokių ,,laidų" ar ,,žinių” įprasta to
žoidžio prasme.
Jei toks projektas būtų įvykdytas, tai iš tiesų būtų
didžiulė naujiena tradiciniame radijuje. Gali būti, kad taip atrodys ateities
radijas visame pasaulyje, tačiau gali atsitikti ir taip (tai pripažįsta net
patys idėjos autoriai), kad viskas liks garžiomis kalbomis. J. Andrews
neslėpdamas, kaip pats sakė, ,,pasibaisėjimo“, tvirtino, kad kol kas
,,užverbuota“ vos pusė iš visų reikiamų įvairius talentus turinčių laidų
vedėjų. O juk didele dalimi kaip tik nuo jų priklausys naujoviškos radijo
stotes sėkmė.
Akivaizdu, kad CPR šiuo projektu taikosi į iki šiol
vangiai radijo besiklausiusią auditoriją – jaunimą. Kaip teigia J. Andrews,
priešingai nei NPR ar kitos radijos stotys iki šiol, 81.5 FM radijas bus visos
Čikagos, ne tik baltaodžių ,,yuppies” dominuojamos šiaurinės dalies, stotis. Ką
gi, palauksime iki balandžio mėnesio ir pažiūrėsime. Naujovės skandalų
nuvargintoje ir reklamos persotintoje žiniasklaidoje visuomet į naudą. O iki
tol – liksiu ištikma CPR, tokio koks jis yra dabar, klausytoja ir slaptoji agentė.