Įvykiai, reikalaujantys istorinės enciklopedijos statuso
Edmundas Simanaitis
Tvarkydamas savo archyvą,
kilstelėjau jau pradėjusį blukti aštuonialapį „Atgimimo” pirmajį numerį. Taip
jau sutapo – lygiai prieš 18 metų, būtent, 1988 m. rugsėjo 16 d., jis pasirodė,
kaip ryškus meteoras bundančios tėvynės padangėje. Jau ne viską galima
perskaityti – tarpais raidės išnykusios, bet šis „Atgimimo” pirmgimis visas ir
labai ryškiai pakartotas istoriko Romo Batūros
unikaliame leidinyje „Siekiant
nepriklausomybės” I t., 2005 m.
Paantraštė skelbia — „Lietuvos Sąjūdžio
spauda 1988-1991”.
„Kraštas, kurį iš savo protėvių
paveldėjom, yra mūsų. Vadinam jį Lietuva ir norim, kad šis žodis iš pasaulio
kalbos neišnyktų.(...) Istorija, į kurią atsiremiam, yra mūsų istorija. (...)
Kalba, kuria kalbam ir kuria didžiuojamės yra mūsų kalba. Joje užtenka žodžių
ir meilei ir neapykantai, džiaugsmui ir liūdesiui. Ji niekam negraso ir nieko
neatstumia. (...) Žmogus, kuris į mus žiūri, reikalauja tiesos ir teisingumo,”
— kelios mintys iš Justino Marcinkevičiaus trumputės pradžios. Tada jos veikė
kaip deguonies pūstelėjimas į niekada neužgesusį tautinės savivokos aukurą. Nuo
Atgimimo pradžios visa pasidarė itin
prasminga, reikalinga, būtina, neišvengiama – laikas, žingsniai, kalbos, darbai
ir visa tai vardan pačio svarbiausiojo tikslo, apie kurį iki Sąjūdžio pradžios
buvo draudžiama net mąstyti, o dabar jis tiesiog sklando ore, jo nebeįmanoma
nepastebėti, nutylėti... Juo alsuojame ir tikime sėkme.
Biuletenio redaktorius Romualdas
Ozolas rašė: ,,Sąjūdis yra tautos
judėjimas, to judėjimo išraiška, forma, kuria tautos pasikeitimo vyksmas reiškiasi. Šia prasme Sąjūdis nei pats negali būti valdžia, nei gali
valdžią pakeisti: jis gali valdžiai, tautos savikontrolės priemonei, tiktai
parodyti, ar išreiškia ji tautos
siekius, ar ne, yra tautos dalis ar nėra”.
Manau, kad derėtų prie šios charakteristikos pridurti – tik Sąjūdis ir galėjo taikiomis priemonėmis nušluoti
perpuvusį okupacinį režimą.
Pateikiama informacija apie
Šeškinės, Viršuliškių, Justiniškių ir Pašilaičių tikinčiųjų grupės kreipimąsi į
sostinės valdžią dėl leidimo statyti
naują katalikų bažnyčią. Ten pat užsimenama, kad „Rusijos krikšto 1000mečio
proga duotas leidimas viename iš naujųjų Maskvos miesto rajonų statyti naujus
maldos namus. Ar toks faktas negalėtų
paskatinti panašiam sprendimui — įamžinti Lietuvos krikšto 600 metų
sukaktį?”
Tuo metu buvo itin madinga
šnekėti apie sovietinės respublikos ekonominio suverenumo galimybę. Į Alvydo
Medalinsko klausimą „Ar ekonominio savarankiškumo klausimais visų respublikų
nuomonės vienodos?” štai kaip atsakė ekonomikos mokslų daktarė Kazimira Prunskienė: „Atrodo, kad
principinių nesutarimų nėra. Visiems vienodai aišku, kad būtina atkurti
lenininę suverenių valstybių
federacinės sąjungos sampratą”.
Atgimimo pradžioje kurį laiką
gyvavo utopija apie „sovietų rinkos” ekonomikos surogatą, trumpu pavadžiu
tampomą to paties genseko vadovaujamo CėKa.
Mokslų akademijos sociologai,
apibendrindami gyventojų nuomones apie Sąjūdį, komentavo sociologinės apklausos
anketas. „Aktualiausios, skausmingiausios mūsų krašto problemos buvo pajudintos
tik Sąjūdžio. (...) Sąjūdis vienija tautą, objektyviai atspindi jos valią,
kovoja už jos likimą,” — tai pora iš reikšmingiausių pasikartojimų.
„Sąjūdžio vertinimas penkiabalėje
skalėje, susumavus rezultatus, pasirodė labai aukštas: 4,4 balo,” — konstatuoja
anoniminiai Akademijos sociologai. Tai suprantama – visų mokslo įstaigų,
pramonės įmonių, kolūkių vadovybė, su retomis asmeninėmis išimtimis, buvo
jau susovietinta ir į Sąjūdį, kaip Tautos atgimimo raišką, žiūrėjo
priešiškai arba su baime atmieštu įtarumu. Minėtieji Akademijos sociologai,
vadinčiau juos tikslesniu bendriniu vardu – sąjūdininkai, užbaigia savo išvadas
sveiku palinkėjimu: „Te Sąjūdžio, vadinasi ir Lietuvos ATGIMIMAS įeina į
kiekvienus namus...”
Tame pačiame numeryje pateikiama
„Protesto mitingo Lietuvoje, Vilniuje, Vingio parke, 1988 m. rugpjūčio 23 d.
prieš Vokietijos ir Tarybų Sąjungos nepuolimo sutarties (Ribentropo ir Molotovo
pakto) pasirašymą 1939 m. rugpjūčio 23 d. stenograma.
Tam įvykiui mūsų šeima ruošėsi iš
anksto. Važiavome sostinėn bemaž visi, tik
sūnus Darius, pašauktas į sovietų armiją, tarnavo
Rusijoje. Į Vingio parką plūdo žmonės nenutrūkstančiu srautu. Tribūna jau
pilnutėlė. Po skliautu kabojo didelė trispalvė su gedulo juostomis iš šonų, o
po ja Sąjūdžio emblema. Įspūdingai atrodė K. Balčikonio šiai progai sukurta
vėliava „Gedulo Vytis” — raitelis ant balto žirgo, šuoliuojantis per spygliuota viela apraizgytą lauką. Ir ši vėliava, kaip ir
daugybė trispalvių, buvo paženklinta gedulo juostomis. Iš reproduktorių
skambėjo gedulinga muzika. Tvarkdariai ryšėjo
žalius raiščius. Keli jauni vyrai su didele urna, papuošta
trispalve vėliava, taku yrėsi per minią
ir rinko lėšas stalinizmo aukų atminimo
paminklui. Aukojame ir mes.
Jaudinančiai skambėjo neoficialus lietuvių himnas – visa aikštė giedojo
„Lietuva brangi”. Teko nugirsti, kad mitingo dalyvių susirinko arti dviejų šimtų tūkstančių. Kokia
stipri naikintos ir niekintos Tautos dvasia, jei į dviejų XX amžiaus žymiausių
žmonijos nusikaltėlių, Stalino ir Hitlerio, niekšybę, kuriai nėra ir nebus
senaties, atsako oriai giedodama Amžinosios vilties giesmę!
Renginį pradėjo ir vedė Sąjūdžio
vadovas Vytautas Landsbergis: „Hitlerizmo ir stalinizmo įsigalėjimas atnešė baisių nelaimių pirmiausia savo šalių
tautoms, o paskui jau traiškė ir patekusius tarp abiejų plieninių žiaunų.
(...) Toks yra baisus, pasėtas giliai
ir seniai stalinizmo virusas, teberusenantis mūsų santykiuose ir mūsų sielose
(...) Turime pasveikti arba mirsime. Jei sveiksime, išspręsime ir kitus mūsų
gyvybinius klausimus”.
Prof. J. Juzeliūnas taikliai
pastebėjo, kad stalinizmo aukos neturi prašyti iš sovietų valdžios
reabilitacijos, nes tai yra nekalto žmogaus orumą žeminantis veiksmas.
Rašytojas Kazys Saja pareikalavo paleisti sąžinės kalinius kun. A. Svarinską,
V. Petkų, B. Gajauską, G. Iešmantą ir stalinizmą įvardijo kaip tautų skerdyklą.
Kalbėtojas keitė kalbėtoją. Tai
buvo didžiausioji masinė jausmų iškrova per pusamžį susikaupusio skausmo
bei siekio savo valia, protu ir jėgomis
išsivaduoti iš priespaudos ir kurti kitokį gyvenimą. Ten dar nebuvo išdrįsta
garsiai ištarti reikalavimo atkurti Lietuvos Respublikos nepriklausomybę,
tačiau jis skraidė visoje mitingo aplinkoje ir buvo aiškiai numanomas beveik
visų oratorių kalbų potekstėje.
Grįžome namo pavargę, sujaudinti,
kupini įspūdžių ir šviesių vilčių. Sunku buvo patikėti, kad jau sulaukėme tokio, į amžiaus stebuklą panašaus, virsmo.
Vėl atgyja senas ir tolydžio aktualėjantis klausimas – kodėl iki
šiol neturime Sąjūdžio enciklopedijos, kuri
būtina buvo, yra ir bus labai reikalinga, rašant Sąjūdžio, taigi ir
Tėvynės Atgimimo bei valstybingumo
atkūrimo, istoriją?
Kodėl nėra tautą ir valstybę ištikusios
katastrofos ir laisvės kovų bei pasipriešinimo atspindžio
epopėjos žanre, operoje ar
dramaturgijoje beveik aišku. Sovietmečio rašytojų plunksnos tokiai temai
— atbukusios, nebent pamfletą ar purvo kibirą iš kokio papuvusio „laivo” ar
geldos ant Tautos atgimimo išpiltų. „Komsomolijos” auklėtiniai galėtų,
bet...iki šiol tik patyčios iš laisvės kovų
„tebežaliuoja”. Memuarų gausu ir tai labai svarbu, bet to visiškai
nepakanka. O Sąjūdžio enciklopedijai turėtų užtekti visko – ir autorių, ir
finansų, ir ...susivokimo, kad nedovanotinai vėluojame.