Nijolės Šaltenytės kasdienybės pasaka
Ieva Šadzevičienė
Už kiekvieno paprasto daikto, net
nesusimąstant tūkstančius kartų liesto mūsų rankomis, slepiasi simbolinės ir
mitologinės istorijos, tik ir laukiančios prasiveržti į regimybę. Žymi lietuvių
grafikė Nijolė Šaltenytė savo kūriniuose – šiuo metu eksponuojamuose Čiurlionio
meno galerijoje, Jaunimo centre – tiems kasdieniškiems daiktams būtent ir
suteikia galimybę prabilti savo, per šimtmečius daugybe simbolinių bei veik
pasakiškų reikšmių praturtinta, kalba. Didžiuliuose kūrinių cikluose, lakštuose
bei miniatiūriniuose oforto ir akvatintos technika atliktuose darbuose,
parodoje „Mano laiškai tau”, prieš mus atsiveria paprastas ir tuo pačiu labai
pasakiškas grafikės pasaulis. Dailininkei įdomi moters ir gyvūno
(žvėries/paukščio) tema; jos ofortus inspiruoja aksesuarai (pakabukai,
apyrankės, batai), erotiški arbatos ar kavos puodeliai, kituose darbuose
gvildenama ir tėvynės, krikščioniškosios pasaulėžiūros tema („Tėviškė”, „Rojus”).
Kūriniuose kasdieniniai daiktai suasmeninami: praturtinami simbolinėmis
reikšmėmis bei pasakiškais motyvais.
Darbuose „Dviese valtyje”,
„Žiogas ir žmogaus galva”, „Noriu sparnų”, „Fejerverkas” – atsiskleidžia
glaudus žmogaus – moters ryšys su gyvūnijos atstovu – žvėrimi ar paukščiu.
„Fejerverke” moteris sėdi, įsispraudusi, tiesiog atsirėmusi, vienoje kėdėje su
gyvūnu vilko – šuns pavidalo žvėrimi. Jie, kaip viena būtybė, stebi laisvų
štrichų išmargintą begalinį dangaus fejerverką. Kai kuriuose ofortuose žmogaus
– moters figūra net antropomorfizuojama: „Mano šešėlis” ar „Noriu sparnų”.
Pirmajame rudų spalvų variacijose moters ir paukščio figūra tampa vienu kūnu,
netgi persipina; „Noriu sparnų” – žmogaus galvoje išdyksta tikri paukščio
sparnai (panaši figūra pasikartoja ir „Sostinėje”) – prieš ją atsiveria platus,
mirguliuojantis dangus. Glaudus, veik archetipinis, žmogaus/moters –
gyvūno/paukščio/žvėries ryšys atspindi pasąmoninį ir mitinį žmonijos ryšį su
gamta ir per ją atsiskleidžiančią simboliką. Žmogaus sielos daugialypiškumas:
ar tai būtų su mumis vienoje kėdėje sėdintis žvėris (nepripažįstami troškimai,
neišsirutulioję jausmai bei idėjos, gyvuliški instinktai), ar troškimas pakilti
į dangų, užsiauginus paukščio sparnus (sielos dvasingumo, minties lengvumo
aspektas).
Nijolė Šaltenytė gyvūnijos
pasauliui skiria ir įspūdingą šešių darbų ciklą. Virpančios, šviesiai melsvos
spalvos rombo pavidalo fonuose rikiuojasi „zooportretai”: „Didelė žuvis
profiliu“, „Maži krokodiliukai”, „Grupinis portretas” (vaizduojantis didžiulę
tigrų šeimyną ir, rodos, beveik nenoromis pakišantis mintį apie senovinius
karališkųjų giminių portretus: kiekvieno tigro snukelis asmeniškas, dvasingomis
akimis žvelgiantis į žiūrovą), „Vieno paukščio portretas”, „Žvilgsnis”. Su
kruopštumu, meistriškumu bei individualiu dėmesiu kiekvienai žuviai, paukščiui,
krokodiliukui ar tigrui atlikti „zooportretai” skleidžia meilę ir susižavėjimą
gyvūnijos pasauliu.
Per amžius žmogus išvystė
daugiapusį ryšį su gyvūnais: jie ne tik buvo garbinami kaip dievai, tarpininkai
tarp dangaus ir žemės ar blogio pranašai, bet ir naudojami maistui, medicinai,
ir labai dažnai — drabužiams ir papuošalams. Grafikė N. Šaltenytė apjungia šias
gyvūno ir žmogaus santykio prasmes, žaismingai įvesdama jas į svarbią vietą užimančiam
daugelio moterų gyvenime aksesuarų pasauliui. „Krokodilo odos batuose” ar
„Brangiame dirže” vaizduojami ne tik minėti daiktai, bet ir „gyvų“ krokodiliukų figūros. Roplio odos faktūra
vinguriuoja ruduose ofortuose: patys batai ar diržas pradeda gyventi simbolinį,
net suasmenintą, gyvenimą. Aksesuarams įkvepiama mistinė jėga.
„Gyvi” papuošalai priartina ir
kitus dailininkės kūrinius prie stebuklinės pasakos motyvų: didžiulis ofortas,
akvatinta „Auskaras”, keturių lakštų kompozicija, sudaranti vientisą moters
profilį, išgraviruotą žalsvai pilkomis spalvomis, – visą dėmesį kviečia
sukoncentruoti į apatinėje plokštumoje, moters ausyje kabantį spindintį
auskarą, ant kurio suvertos gyvybingos žmonių galvutės. Jos žiūri į žiūrovą,
kiek prasižiojusios ir vėlgi gyvena savo atskirą gyvenimą. Triptikas „Mano
mėgiami papuošalai” varijuoja pakabuko temomis: pilkšvame fone ant moters kaklo
sužybsi rusvos, violetinės ir net ochros spalvos pakabučiai su žmonių
galvutėmis, persipynusiomis, apsikabinusiomis archaiškomis figūromis,
spinduliuojančiomis savo gyvybinę jėgą. Aksesuarai N. Šaltenytės darbuose
prikeliami gyvenimui ir jiems suteikiama gilesnė, stebuklinė prasmė.
Kasdieninis arbatos ar kavos
gėrimas grafikės ofortuose, akvatintose suranda naujų reikšmių. Čia netikėtai
ant arbatos puodelių („Arbata septintą valandą ryto”) išsidėsto erotinėmis
pozomis susivijusios figūros, žaidžiama nuogo moters kūno grožiu ir seksualiniu
patrauklumu. „Puodelis kavos” – taip pat padėtas ant nugara į žiūrovą gulinčios
nuogos moters išlinkio – įgauna simbolinės – erotinės prasmės. Kasdieninis
arbatos ir kavos gėrimas, dažniausiai tam nesuteikiant reikšmės, čia
ritualizuojamas ir erotizuojamas. Žmogiškoji būtinybė pasistiprinti gėrimu,
moters, kaip puodelio – indo, simbolika, išreiškiama per erotines asociacijas.
Vienas įdomiausių darbų,
eksponuojamų parodoje „Mano laiškai tau“ — „Mieganti karalienė”. Horizontali,
beveik „čiurlioniška” karalienės figūra, išsitiesusi, apvainikuota
įvairiaspalve (pro juodą spalvą mirga mėlyna, rausva, gelsva, žalsva ir jų
variacijos) karūna. Virš jos pakilęs tamsus debesis. Pasak dailininkės, „tai –
kiekviena moteris, kartais tampanti karaliene, ramiai mieganti ir
nenujaučianti, kad virš jos, kaip ir virš kiekvieno iš mūsų, yra pakilęs
negandų debesis”. Minkštos, primenančios akvarelę, beveik monochromine
akvatinta išgautos karalienės suknelės, lovos, bei jau kiek tamsiai pilkai
melsvesnio virš jos pakilusio debesies plokštumos, sujungiamos sausa adata
pradrėkstais būkšniais, įnešančiais netikėto priešpriešų žaismo.
Horizontaliai gulinti „ofeliška”
figūra, be svorio išsirietusi ore, pasikartoja „Šilkinėje suknelėje”; moters
erotiškumo tema tęsiama „Begaliniame ilgesyje”.
Parodoje N. Šaltenytė eksponuoja
ir tėvynės tematikos kūrinius: „Tėviškė”, „Sostinė“, keturių darbų ciklą „Rūkas
Vilniuje”. „Tėviškę” grafikė įsivaizduoja, kaip didžiulį, energijos pilną
paukščio lizdą, kur renesansinės žmonių figūros, padabintos vainikais, skina ir
gėrisi raudonais obuoliukais – jaunystės, nemirtingumo, vaisingumo, malonumo
simboliais. Tėvynė, kaip energijos užtaisas, išaugina savo lizde žmones, nuolat
duodama vaisių.
Raudoni obuoliukai, jau kaip
krikščioniškosios tradicijos pirmapradės nuodėmės simbolis, vainikuoja ir
mitinę valtį „Rojuje“. Tolumoje pasislėpę stovi Ieva ir Adomas, jau pažinę gėrį
ir blogį, besistengią prisidengti intymiąsias vietas lapais. Jų gyvenimo kelias
tik prasideda: istoriniame civilizacijų kontekste laivelis, valtis,
simbolizuoja žmogaus kelionę per gyvenimą, perėjimą į kitą pasaulį. Grafikė Ievai
ir Adomui suteikia naują galimybę nuplukdyti valtelę į savo susikurtą rojų.
Nijolės Šaltenytės kūrybiniame
pasaulyje kasdieniniai daiktai įgauna stebuklinę prasmę: atgyja krokodilo odos
„Brangus diržas”, sūpuojasi žmonių galvutės, sumautos ant auskaro. Moters
pasaulis susipindi giliu įvairiapusiškumu: ji šalia savęs sodinasi žvėrį,
virsta paukščiu, spinduliuoja vidinę erotiką gerdama rytinę arbatą. Juodai
balta grafika praturtinama spalva: rudais, violetiniais, ochriniais, net
raudonais sąskambiais, pilkšvai – žalsvai – melsvais tonais. Didelis dėmesys
skiriamas gyvūnijos pasauliui: meistriškai kuriamos tigrų, žuvų, paukščių
kompozicijos. Ryški simbolinė prasmė lydi tėvynės tematikos bei krikčioniškosios tradicijos darbus.
Dailininkė įsigilina į daiktus, kasdieną supančius žmogų, juose atrandama
didelė prasmė, gilus simboliškumas.