Kiekvienam laikui sava muzika
Dalia Cidzikaitė
Su pundu neperskaitytų laikraščių
besėdint vienoje iš Čikagos rajonų — Pilsen kavinių, ausį užgavo brazdinamos
gitaros garsai ir rečitatyvu atliekama daina. Jaunas vyras dainavo ispaniškai,
todėl tik iš dainos atlikimo stiliaus ir jos skambesio galėjau spręsti, apie ką
ji — kuo skundžiasi ar kuo džiaugiasi, dėl ko nerimauja ar skauda širdį šiandieninei jaunų žmonių kartai.
Tiek dainos atlikimo būdas, tiek
gitaros garsai nesvetimi mano ir vyresniai lietuvių kartai. Gitara sovietmečiu
buvo svarbi ne tik jaunimo identiteto, bet ir protesto prieš režimą bei
visuomenę dalis. Ji buvo bene lengviausiai įsigyjamas instrumentas sovietinėje
Lietuvoje, patogus neštis ar vežtis iš vienos vietos į kitą, bet dar svarbiau, kad
tai buvo šeštojo ir septintojo dešimtmečių autentiškas ir nesumeluotas balsas.
Dažniausiai pasitelktas pasipriešinimui kam nors — politiniam slogučiui,
visuomenės tamsumui, jos susvetimėjimui, vertybių nykimui — išsakyti.
Žinoma, tuometinis lietuvių pomėgis
gitaros muzikai nebuvo lyg iš po lietaus savaime išdygęs grybas. Jis buvo
nusižiūrėtas iš Vakarų, anglų muzikinės grupės ,,The Beatles” dainų ir ypač
amerikiečių hipių judėjimo, kilusio iš dalies kaip protesto prieš JAV
vyriausybės pradėtą karą Vietname. Gerai žinomas lietuvių kompozitorius,
lietuviškų roko operų pradininkas ir kūrėjas Kęstutis Antanėlis prisimena:
,,Nuo tada, kai 1964 metais per Liuksemburgo radijo stotį išgirdau ‘The
Beatles’ dainą ‘Love Me Do’, visas mano gyvenimas pasikeitė”.
Šeštojo dešimtmečio pabaigoje ir
septintojo pradžioje tuometinėje sovietų Lietuvoje jauni žmonės pradėjo burtis
į nedideles grupes, save neretai vadindami gėlių vaikais arba bitnikais — abu
pavadinimai, be abejonės, nusižiūrėti iš Vakarų. Ne tik priklausyti tokiam
hipių judėjimui, bet vien jam prijausti tais laikais buvo ne tik pavojinga, bet
ir uždrausta. Tačiau jų buvo, ir ne vienas. Ir visada su gitara. Tą laiką, mano
akimis, neblogai užgriebė režisieriaus Raimundo Banionio sukurtas filmas
,,Vaikai iš ‘Amerikos’ viešbučio” (1990).
Lietuvoje gėlių vaikų judėjimas
netruko įgauti pagreitį ir atrasti savo veidą. Vienu iš judėjimo savitumų buvo
atsiradęs dainuojamosios poezijos žanras, kai daugiausiai lietuvių poetų eilės
buvo ne deklamuojamos, bet išdainuojamos bei palydimos gitaros. Vienas tokių
dainuojamosios poezijos pradininkų buvo ir Amerikos lietuviams puikiai
pažįstamas Vytautas Kernagis. Tada jis dainavo kur kas lyriškesnes ir neretai
politiškai angažuotas dainas apie Severiutę, boružę, nelaimingą ir likimo
nuskriaustą keistuolį Kukutį (pagal poeto Marcelijaus Martinaičio eiles).
Atrodo, tokiuose paprastuose žodžiuose: ,,Saulele saulele, auginki smilgelę
boružei pakilt...” — mes jautėme ne tik subtilų poetinio žodžio grožį, bet ir
įžiūrėjome imperatyvą, paskatą patiems tiestis, kilti aukštyn, siekti kažko
daugiau.
Gal nuskambėsiu paradoksaliai,
tačiau tas muzikinio gyvenimo tarpsnis, kai dainos buvo atliekamos gitara ne
miesto aikštėse ar stadionuose, bet draugų būrelyje, neretai namuose sėdint
prie virtuvės stalo, irgi galėtų būti pavadintas ,,tyliąja rezistencija”. Jos
dalimi buvo ir prieš 35erius metus 1972 m. gegužės 14 d. susideginęs Romas
Kalanta. Gal jis ir nepriklausė hipių judėjimui, nebuvo gėlių vaikas, tačiau,
draugų teigimu, nešiojo ilgus plaukus, rengėsi kaip hipis ir grojo gitara.