Toks poelgis apsunkina užduotį
Stasė E. Semėnienė
Šiais metais JAV lietuvių išeivijoje didžiulis kultūrinis
įvykis – Šokių šventė liepos 6 d. pirmą kartą įvyks
Los Angeles, CA. Ją surengti – milžiniškas darbas,
įsijungiant ne tik Lietuvių Bendruomenės rengėjams, bet ir kiekvienam
nariui talkininkaujant vienokiu ar kitokiu būdu. Va, spaudoje gerokai
anksčiau buvo paskelbta, jog jau užsiregistravo 500 šokėjų. Ir
net laukiama jų iš kitų žemynų. O iš pačių programos
dalyvių – šokėjų – šventė net pareikalauja
tiesiog žmogiško pasiaukojimo. Pvz., iš Madison, WI
šokėjų grupės „Žaibas” vienos tik šeimos
vyksta 7 šokėjai: tėvas – žilagalvis profesorius emeritus
(bet lieknas ir vikrus) su žmona, 3 sūnūs, 2 marčios, kurių viena net
ne lietuvių kilmės amerikietė (4 šokėjai ne lietuviai: norvegas,
2 vokiečių kilmės, 1 švedų kilmės). Verta priminti, jog ir
kelionė brangi, brangūs ir viešbučiai, nors ir pigesni nei
Lietuvoje. Geranoriškai regėjosi tiktai kupinam vežimui
„gero vėjo” linkėk ir sveikas sau riedėk!
Kur gi tau?! Štai, lyg pagal mūsų liaudies mąstyseną, kaip
„Pilypas iš kanapių”, „Lietuvos ryto”
internetiniame puslapyje pasirodė griaustiniu rūgojantis Monikos
Bončkutės straipsnis „JAV lietuvius sukiršino žydų
šokis” (2008.01.10). Tarsi verdančiu vandeniu nuplikino
straipsnio pradžia (to tik betrūko – dūzgė degančiuose
smilkiniuose?!): „Naujausi nesutarimai JAV lietuvių bendruomenėje
pasiekė amerikiečių spaudą ir nuaidėjo net iki Jeruzalės.”
O kas tą nelemtą milžinišką, visa naikinantį gaisrą uždegė?
Aure, ir vėl ne kas kitas scenoje „grožėjosi” (su spalvota
nuotrauka iš savo nuosavo albumo), kivirčo
„didvyris”, kaip jau ne sykį „Drauge” girdėtas
savo žeidžiančiais pareiškimais, Darius Udrys. „JAV
lietuviai” biografijų žinyne jis apibūdintas kaip politologas,
žurnalistas. Jis sukėlė kivirčą, vos 5 mėnesiams likus iki
šventės pradžios, pasiūlydamas į lietuvišką šokių
šventę pakviesti jidiš šokių grupę bent vienam
šokiui ar vienai dainai. Šventės organizacinis komitetas
atmetė jo pasiūlymą, motyvuodama, jog kviečiant žydus, tektų kviesti ir
kitų tautybių šokėjus ir tokiu būdu šventė nebūtų
lietuviška.
Viso to nesusipratimo pasekmė – D. Udrys atsistatydino iš
LB Los Angeles skyriaus pirmininko pareigų. Gaila! „Mūsų tiek
nedaug – vos 3 milijonai!”, skamba Lietuvoje. „Daug
mažiau čia!” – aidu atsišaukia Š.
Amerikoje. Mums kiekvienas lietuvis brangus, o ypač jaunas. Ogi čia
Amerikoje gimęs, tobulai kalbąs bei rašąs lietuviškai,
išmintingas, oratoriškai iškalbus, kupinas
jaunystės jėgos bei entuziazmo, veiklus, staiga pasielgia, anot vienos
visuomenininkės, aršiau už mažą vaiką, ūmai susidėjusį savo
žaislus ir nepatenkintai pareiškusį savo vaikystės draugui:
„Tu manęs neklausai, aš nenoriu su tavim žaisti...”
Tai neatsakingas ir neapgalvotas tiesaus kelio pametimas dėl vingiuoto
neaiškaus takelio. Tokio didžiulio masto renginio komitetas
neša daug didesnę atsakomybę ir sunkią viso parengimo
naštą ant savo pečių. Jam tereikia pritarti ir padėti, o ne
mesti akmenis po gerai riedančiu, sunkiai prikrautu vežimu
(paskutinėmis žiniomis užsiregistravusių šokėjų yra 1,022 (!) ir
viena grupė iš Lietuvos. Valio!).
D. Udriui, kaip dera ne tik gyvenančiam, bet ir gimusiam demokratinėje
valstybėje piliečiui, reikėjo išklausyti, permąstyti,
džentelmeniškai priimti ir prisidėti prie savo organizacijos
veiklos, o ne maištauti. Jei pasaulio vadovai –
prezidentai, organizacijų pirmininkai — taip
karštakošiškai veiktų, vos tik atmetus jų
pasiūlytą nuomonę, ir jiems dėl to pasitraukus iš veiklos
arenos, pasaulis virstų chaosu! O ypač visuomeninėje veikloje reikia
turėti šventojo kantrybę, dramblio kietą odą, diplomatijos visą
skrynią, tolerancijos perteklių, nemažą žiupsnį mandagumo kitam, ypač
vadovaujančiam darbingam vienetui.
Labiausiai liūdna ir didžiausią nuoskaudą lietuviai jaučia, kad Darius
Udrys ne tik paviešino savo vadovaujamos organizacijos vidaus
reikalus, bet labiausiai – tarytum degtuko brūkštelėjimu
uždegė didžiulį šieno kūgį, kuris pleškėdamas paskleidė
bjauriai dvokiančius dūmus ne tik amerikiečių spaudoje (žydų
savaitraščio „Jewish Journal” redaktorės Jane Ulman
straipsnis), ir net pasiekė Jeruzalę amerikietės žurnalistės
išpūstu kone antisemitiniu baubu. Kur buvo tada lietuvio
intelektualo patriotinė savigarba? Kur jo pasididžiavimas savo
tautiečiais bei jų tradicijos ir papročių tęstinumu? Kur dingo jo meilė
tėvynei – savo tėvo ir senelių gimtinei?! Ar tik „ant lauko
pliko kelios pušelės teliko”?
O būsimos šventės šokėjams ir jos rengėjams linkiu sėkmės
ruošiantis šiai gražiai, kas ketverius metus mus
aplankančiai švente.