Arkivysk. S. Tamkevičius: ,,Šis
klausimas nėra susijęs vien su tautinėmis problemomis"
Sausio 19 d. New York
arkivuskupija pranešė apie ketinimą uždaryti Aušros Vartų (AV) parapiją
Manhattan (Parish of Our Lady of Vilna). Toks arkivyskupijos žingsnis susilaukė
atgarsio ne tik tarp Amerikos lietuvių ir, ypač, New York lietuvių bendruomenės
(tą pačią dieną JAV LB New York apygardos pirmininkė Ramutė Žukaitė išplatino
atsišaukimą, pasisakantį prieš tokį New York arkivyskupijos žingsnį) bei AV
parapijiečių, bet ir iš Lietuvos vyriausybės pusės.
Nepraėjus nė savaitei po New York
arkivyskupijos nuosprendžio AV parapijai, į New York kardinolą Edward Egan
kreipėsi Lietuvos Respublikos Kultūros ministras Jonas Jučas, prašydamas
pergalvoti sprendimą dėl parapijos uždarymo. Sausio 18 d. įvykusiame Lietuvos
vyskupų konferencijos plenariniame posėdyje taip pat buvo svarstomas AV
parapijos likimas. Informaciniame Lietuvos vyskupų konferencijos pranešime
sakoma, jog nors ,,Lietuvos vyskupai negali tiesiogiai tvarkyti kitos šalies
Vyskupų konferencijos teritorijoje esančių parapijų reikalų, tačiau savo ruožtu
sieks, kad jos nebūtų uždaromos".
Prieš kelias dienas
,,Draugo" redakcija kreipėsi į Lietuvos vyskupų konferencijos pirmininką
arkivysk. Sigitą Tamkevičių, SJ, prašydama pakomentuoti AV parapijos uždarymo
faktą bei pasidalinti savo mintimis, kokiu būdu Lietuvos vyskupų konferencija
sieks, kad lietuviškos parapijos JAV nebūtų uždaromos. Į mūsų pateiktus šešis
klausimus arkivyskupas S. Tamkevičius, SJ atsakė laišku, kurį žemiau ir
pateikiame.
Redakcija.
Broliai ir seserys lietuviai
išeivijoje! Šiuo metu gaunu daug laiškų ir prašymų dėl Aušros Vartų bažnyčios,
todėl pabandysiu atsakyti į Jums rūpimus klausimus. Lietuvių parapijų
Jungtinėse Valstijose padėtis bus daug aiškesnė, jei būsime geriau susipažinę
su Katalikų Bažnyčios gyvenimo praktika ir teise.
Savaime suprantama, kad parapijos
gali egzistuoti tik ten, kur yra žmonių. Kai ankstesniųjų emigracijos bangų
lietuviai nuvyko į Ameriką, jie organizavosi ir statė bažnyčias, kuriose galėtų
rinktis maldai. Prie bažnyčių atsirado parapijos tikinčiųjų išlaikomos
bendruomenių salės, mokyklos, įvairių organizacijų susibūrimo vietos. Su laiku dėl įvairiausių priežasčių
lietuviai persikėlė toliau nuo tų parapijų, ir daugelyje jų lankomumas smarkiai
sumažėjo, o naujesnės emigracijos lietuviai yra mažiau prisirišę prie parapijos
gyvenimo, negu jų pirmtakai. Vis dėlto, nėra geresnio būdo parapijas išlaikyti,
kaip jų gyvastingumas. Jei tikintieji jose ne tik dalyvaus pamaldose, bet ir
rengsis priimti sakramentus, jei čia bus vykdomos įvairios evangelizacijos,
katechezės ir kitos programos, nekils jokių problemų dėl parapijų egzistavimo
ir bažnyčių statuso.
Tais atvejais, kai parapijos
bažnyčia yra vertinga kaip architektūros ar istorijos paminklas, Lietuvių
bendruomenė ar atitinkamos Lietuvos institucijos galbūt galėtų kreiptis į JAV
valdžios įstaigas su prašymu saugoti ir išlaikyti tuos pastatus dėl kultūrinių
priežasčių.
Katalikų Bažnyčioje atsakomybė už
sielovadą ir viską, kas su tuo susiję, yra pilnai patikėta kiekvienos
vyskupijos vyskupui. Jis rūpinasi geriausiu būdu padėti tikintiesiems matydamas
visos vyskupijos padėtį ir atsižvelgdamas į visų jos gyventojų gerovę.
Parapijos ir bažnyčios, kuriose meldžiasi atskirų tautinių grupių ar
bendruomenių katalikai, neturi išskirtinės padėties, o priklauso krašto,
kurioje jos yra, vyskupijai ir jomis taip pat rūpinasi vietos vyskupas. Todėl
Lietuvos vyskupai negali tiesiogiai kištis į tų parapijų reikalus. Lygiai taip,
kaip, pvz., Lietuvoje esančių parapijų reikalų netvarko ir negali tvarkyti
kitų, kad ir kaimyninių šalių vyskupai, nors šiose parapijose daugumą sudarytų
būtent tų šalių tautinės grupės.
Lietuvos vyskupams tikrai rūpi
mūsų tautiečiai, išvykę į JAV ar kitas šalis, taip pat parapijų bei jų pastatų
tuose kraštuose likimas. Susitarus su Amerikos vyskupais, kiek leidžia
galimybės, yra siunčiami kunigai, kurie dirba sielovados darbą tarp tautiečių,
skatinama, kad prie šio darbo prisidėtų moterų ir vyrų vienuolijos. Iškilus
svarbiems klausimams vyskupai yra kreipęsi į Amerikos vyskupus (pvz., Bostono,
Niujorko) išdėstydami savo požiūrį į susidariusią padėtį, atkreipdami dėmesį į
lietuvių parapijų svarbą sielovadai bei į tai, kad Ameriką pasiekė daug naujų
lietuvių emigrantų ir norėdami jiems padėti turime turėti atitinkamas sąlygas.
Vis dėlto, galutinis sprendimas visada priklauso vietos vyskupui. Toks sielovadinės
atsakomybės pasidalijimas galioja tarp visų vyskupijų, ne tik skirtingų kraštų,
bet ir tos pačios šalies. Taip pat ir Lietuvoje vienos vyskupijos ganytojas
negali kilnoti kitos vyskupijos kunigų, atidaryti ar uždaryti parapijų, steigti
organizacijų ir pan. Skirtumas tik toks, kad vienos šalies vyskupai sudaro
Vyskupų Konferenciją ir kartu sprendžia kai kuriuos iškilusius bendrus
klausimus, pvz., santykių su valstybe, liturginių tekstų ir pan.
Prel. E. Putrimas yra Lietuvos
Vyskupų Konferencijos deleguotas rūpintis lietuvių katalikų sielovada,
tarpininkauti tarp lietuvių bendruomenės ir vietos vyskupo, pranešti apie
iškylančius poreikius Lietuvos vyskupams. Tačiau jis neturi sprendimo teisės
kitos šalies vyskupijoje ir, savaime aišku, neturi daugiau galių bei teisių už
jį įgaliojusią Vyskupų Konferenciją. Net ir tada, kai užsienio lietuvių
sielovada rūpinosi lietuvis vyskupas, jis negalėjo veikti nesiderindamas prie
JAV vyskupijų vyskupų. Prelatas E. Putrimas daro viską, ką gali, kad padėtų
lietuvių parapijoms, susitikdamas su Amerikos vyskupais, vyskupijų kurijų
atstovais, jiems pristatydamas lietuvių požiūrį, įtikinėdamas ir prašydamas
atsižvelgti į bažnyčią stačiusios bendruomenės troškimus, siekdamas pagalbos.
Ne visuomet žiniasklaidoje labiausiai pastebimos ir aprašomos priemonės yra
veiksmingiausios. Todėl nereikėtų svaidytis kaltinimais net ir tada, kai
nepavyksta pasiekti visko, ko norime. Nors tam tikrais atvejais Jūsų vietos
vyskupo sprendimai Jums atrodo ne patys geriausi, turėtumėte kreiptis į jį kaip
į savo Ganytoją, o ne oponentą ar priešininką. Tik toks santykis gali atverti
duris į tarpusavio supratimą, į bendrą geriausio kelio paiešką.
Daugeliui nesuprantama, kodėl
mūsų tautiečių lėšomis statytos bažnyčios priklauso ne konkrečiai bendruomenei,
o visai Bažnyčiai ir yra patikėtos tvarkyti konkrečiai vyskupijai. Tačiau
nepamirškime, kad mūsų protėviai statė ne kokias nors uždaras sueigų vietas, o
norėjo, kad tai būtų katalikų bažnyčios, kad jose dirbtų katalikų kunigai.
Katalikų Bažnyčioje visuomet įvertinamos pastangos ir aukos, meldžiamasi už
geradarius, tačiau bažnyčių pastatai nėra aukotojo ar fundatoriaus nuosavybė.
Lietuvoje, kaip ir kituose kraštuose, daug bažnyčių yra įkūrę ir pastatę
didikai, tačiau tai nėra kokio nors dvarininko bažnyčia, o Katalikų Bažnyčiai
priklausanti parapija, esanti vienybėje su popiežiumi ir viso pasaulio
tikinčiaisiais. Tiesa, praeityje bažnyčių fundatoriai kartais turėdavo jose
išskirtinių privilegijų ir galėdavo nustatyti ypatingas sąlygas, tačiau tai dažniausiai
tik kenkė visai tikinčiųjų bendruomenei, supriešindavo žmones. Kai pagal tokio
fundatoriaus norą ar įgeidžius būna nustatyta pamaldų tvarka, klauptų
suskirstymas ar kt., tai dalis tikinčiųjų lieka išskirti, nepriimti. Tai tikrai
nėra krikščioniška meile pagrįsta laikysena. Todėl Bažnyčioje buvo apsispręsta
niekam nesuteikti išskirtinių privilegijų, kad visos bažnyčios galėtų tarnauti
visiems tikintiesiems, priklausomai nuo besikeičiančių poreikių. Nors šiuo metu
dėl to, kad bažnyčios pastatai nepriklauso lietuvių bendruomenei, mums iškyla
nemalonių rūpesčių, bet šis klausimas nėra susijęs vien su tautinėmis
problemomis ir buvo sprendžiamas atsižvelgiant į daug platesnį kontekstą bei
ilgą šimtmečių patirtį.