Pokalbis su dainininke I. Viskontas
,,Bandysiu Lietuvoje atrasti seną ir naują muziką”
Loreta Timukienė
Džiugu žinoti, kad Jungtinių
Amerikos Valstijų ir kitų šalių scenose skamba lietuvaičių
balsai. Lietuviškas šaknis turintys jauni žmonės garsina
mūsų šalį stebindami ne tik savo talentu, bet ir dideliu
darbštumu, begaliniu noru siekti profesinių aukštumų. Dar
labiau stebina, kai tokie žmonės yra pasiekę puikių rezultatų ne
vienoje, o keliose visai negiminingose srityse. Viena tokių jaunų
talentų, gyvenančių San Francisco, yra Indrė Viskontas.
Kanados lietuvė Indrė Viskontas gimė ir augo Toronte. Studijuoti muziką
pradėjo Royal Conservatory of Music, o būdama vienuolikos jau dainavo
operoje. I. Viskontas studijavo psichologiją ir prancūzų literatūrą
Trinity College ir University of Toronto, yra apgynusi daktaro laipsnį
neurologijos srityje. Indrė taip pat studijavo vaidybą ir improvizaciją
San Francisco American Conservatory teatre ir šokio meną Alonzo
King Lines. Vokalo paslapčių mokėsi pas Marjorie Sparks. Indrė netrukus
baigs magistro studijas San Francisco Conservatory of Music.
Ji yra laimėjusi New Market vokalo konkurse ir Kiwanis festivalyje.
Studijuodama Los Angeles mokėsi pas Vicki Muto ir Armen Guzelimian.
Indrė dalyvavo Italijoje vykusiame Vokalo meno simpoziume ir Dainų
festivalyje Malibu (California), kur dainavo su Martin Katz ir Graham
Johnson. Ji atliko vaidmenis The Bay Area Summer Opera Theater
Institute scenoje. Žinomiausi jos vaidmenys operose: Fiordiligi operoje
,,Cosi fan Tutte”, Susanna ,,Le Nozze di Figaro”, Liu
operoje ,,Turandot”, Mimi ,,La Boheme”, Frasquita ir
Micaela operoje ,,Carmen” ir Beatrice Berliozo ,,Beatrice et
Benedict”. Europoje debiutavo grafienės d'Almaviva vaidmeniu
operoje ,,Le Nozze di Figaro”. 2007 kovo mėn. atliko Iolanthe
vaidmenį San Jose ,,The Lyric Theater”.
Indrė koncertavo Toronto, Los Angeles, Londono, Romos, New York
scenose. Taip pat dainavo Washington, DC, kur vyko prezidentui Valdui
Adamkui skirtas koncertas.
– Gimėte ir augote Kanadoje. Gal galite papasakoti savo šeimos istoriją?
– Gimiau Kanadoje, bet mano abu tėveliai yra iš Lietuvos.
Seneliai iš mamos pusės kilę iš Kauno, o iš
tėvelio pusės – iš Telšių. Mamytė gimė Kaune,
užaugo Toronte. Tėvelis gimė Telšiuose, po karo gyveno
Venesueloje ir Argentinoje, o pradėjęs studijas universitete,
persikraustė į Kanadą.
– Labai anksti pradėjote savo kaip operos dainininkės kelią. Kas paskatino pasirinkti būtent jį?
– Augau lietuviškoje šeimoje. Torontas tikrai
puikus miestas žvelgiant iš lietuviškumo taško,
nes turime daug lietuviškų organizacijų, kurios suteikia
galimybes jaunam žmogui augti, mokytis ir bręsti lietuviškoje
dvasioje. Kai augau, dalyvavau skautų ir ateitininkų sąjungose,
šokau ,,Gintaro” šokių grupėje, lankiau
lietuvišką šeštadieninę Maironio mokyklą ir
praleisdavau vasaras Neringos (Vermonte), Romuvos (prie Huntsville,
Ontario) ir Kretingos (Wasaga Beach, Ontario) stovyklose.
– Studijavote psichologiją ir
prancūzų literatūrą, neurologiją, vaidybą, šokio meną. Tai labai
platus sričių spektras. Kuri iš jų yra artimiausia?
– Nuo 3 metukų mama mane ir brolį veždavo į įvairias muzikos
pamokas Kindermusik, Orff ir Kodaly. Abudu dainavome parapijos vaikų
chore. Aš vėliau dainavau Canadian Children's Opera Chorus ir
Mendelssohn Youth Choir. Man labai patiko operos, pasakos ir muzika.
Nors nepatiko, bet mama privertė lankyti pianino pamokas ir labai
trumpai – net baleto pamokas! Tikrai žymiai geriau dainavau, negu
šokau.
– Doktoratas neurologijos srityje lyg ir sako, kad Jums nėra
svetimas ir akademinis darbas. Ar nevilioja mokslininkės karjera?
– Mokslininkės karjera kol kas manęs netraukia. Gal kai turėsiu
daugiau patyrimo, norėsiu grįžti prie akademinio darbo. Šiuo
metu man svarbiau būti dainininke ir artiste, kol dar balsas nepaseno!
Dabar dar dirbu University of California San Francisco Department of
Neurology – ten aš atlieku tyrimus apie kūrybingumą. Mano
viršininkas yra Bruce Miller, kuris nustatė, kad kartais, kai
protas silpnėja, ypač kai žmonės pradeda prarasti kalbą, jie pradeda
ieškoti kitų išraiškos būdų. Tokie žmonės kartais
tampa dailininkais, muzikantais. Neseniai ,,New York Times”
išspausdino straipsnį apie Bruce Miller darbą. Mano darbo
tikslas – nustatyti, kodėl kūrybingumas kartais atsiskleidžia net
silpstant protui.
– Teko koncertuoti daugelyje scenų drauge su žymiais operos atlikėjais. Kurie vaidmenys Jums įsimintiniausi ir brangiausi?
– Pirma profesionali opera, kurioje dalyvavau, buvo
,,Tosca” su Canadian Opera Company. Buvau ,,altar boy”
– man labai patiko scenoje ,,žaisti”, ypač su orkestru ir
kostiumais. Buvau užburta tuo spektakliu! Su Canadian Children's Opera
Chorus dar dalyvavau 5 operose ir visuomet man tai daryti buvo labai
smagu.
– Kokį vaidmenį svajojate atlikti? Kaip dažnai tenka koncertuoti? Kaip tam ruošiatės?
– Koncertuoju gana dažnai: paprastai du kartus per mėnesį, o
mažesniuose koncertuose – šiek tiek dažniau. Dainuoju 4
operose per metus ir surengiu 3-4 didesnius koncertus. Kartą per mėnesį
dainuoju vargšams, vaikams arba ligoniams. Dar tenka giedoti
bažnyčioje arba vestuvėse. Man kiekvienas pasirodymas yra skirtingas,
bet visi savaip įdomūs! Kitais metais pradėsiu naują rečitalių ciklą
,,Chamber Music ” San Francisco mieste.
Turiu labai gerą dainavimo mokytoją Jane Randolph ir kelis ypatingai
gerus mokytojus, kurie man padeda muzikos ir dramos srityse: Marcie
Stapp, kuri puikiai moka kalbas, Kristin Pankonin, kuri labai gerai
išmano repertuarą, ir David Garner, kuris mane moko harmonijos
(taip pat yra ypatingai geras kompozitorius). Kai mokausi naują
vaidmenį, dirbu su režisieriais Rick Harrell arba Mark Verzatt, arba
net su Jonathan Lynn, kuris yra filmų režisierius. Taip pat studijuoju
vaidybą American Conservatory Theater.
– Koks operos žanras ir kompozitorius labiausiai prie širdies?
– Man labiausiai patiko atlikti grafienės vaidmenį Romoje
prieš keletą metų. Mano nuomone, Mozarto ,,Le nozze di
Figaro” yra geriausias muzikos kūrinys. Laukiu, kada vėl galėsiu
atlikti tą vaidmenį. Pastaruoju metu pradėjau daugiau domėtis
šiuolaikine muzika – muzika, kuri yra sukurta nuo 1990 m.
iki dabar. Man ypatingai malonu dirbti su dabar kuriančiais
kompozitoriais – visuomet pusę mano repertuaro sudaro
,,nauja” muzika. Praėjusią vasarą dirbau su Osvaldo Golijov ir
vaidinau naujoje Kanados operoje ,,Frobisher”, o prieš
porą mėnesių vaidinau naujoje operoje ,,Little Women” San
Francisco. Prieš pusę metų ištekėjau, ir mano vyras mūsų
santuokos pirmų metų ,,jubiliejaus” proga paprašė, kad
mūsų draugas, jaunas kompozitorius, sukurtų man dainą. Netrukus –
jos premjera!
– Jūsų gyvenimas nuo pat mažens
susijęs su muzika – galima sakyti, kad gyvenate ja. Kaip
apskritai suvokiate žmogaus santykį su menu?
– Kartais būna labai sunku, bet iš tiesų aš
neįsivaizduoju savo gyvenimo be meno, be muzikos. Gyvenimas yra toks
trumpas, o juk mano seneliai ir tėveliai taip stengėsi man sudaryti
galimybes, kurių patys neturėjo. Jaučiu, kad lavindama tuos talentus,
kuriuos man Dievas davė, tokiu būdu galiu ir jiems atsidėkoti. Pasaulis
yra toks pilnas įvairių galimybių ir patyrimų. Esu labai užsiėmusi, tad
man dažnai būna labai gaila, kad neturiu pakankamai laiko pabūti su
šeima ir pasidžiaugti kartu su draugais. Bet kitaip nemoku
gyventi!
– Kas Jus sieja su Lietuva? Kuo
išsiskiria lietuvių muzika Europos ir pasaulio muzikos
kontekste? Ar domitės Lietuvos opera?
– Kada nors būtų labai įdomu ir malonu Lietuvoje apsilankyti, nes
ten yra mano šaknys. Iš tikrųjų man yra labai įdomi
Lietuvos kultūra. Žadu kaip nors bandyti nuvykti į Lietuvą keliems
mėnesiams arba net metams ir atrasti ten seną ir naują muziką.
Ateinančiais metais bandysiu gauti Fullbright stipendiją. Europos
muzika dažnai yra ,,drąsesnė” už Šiaurės Amerikos, bet
turi senesnes tradicijas. Būtų labai įdomu ten dainuoti. Bandau bent
vieną kartą per metus praleisti šiek tiek laiko Europoje –
juk aš turiu Lietuvos pilietybę! Laukiu progos ten pabūti ilgiau
ir susipažinti su Lietuvos kompozitoriais, muzikantais bei dainininkais.