Teroristinis kvaitulys pasiekė ir Norvegiją
ALEKSAS VITKUS
Palyginus rami ir iki šiol tautiškai gana vienalytė
Norvegija šių metų liepos 22 d. išgyveno vietinio
šviesiaplaukio norvego atliktą, iki tol Norvegijoje dar
negirdėto masto teroristinį išpuolį, sukėlusį visuotiną
pasibjaurėjimą dėl atliktos masinės, 77 žmonių aukų pareikalavusios
žmogžudystės. Iškilo pavojus, kad ateityje gali įvykti ir
daugiau panašių kraštutinių visuomenės elementų
absurdiškų teroro veiksmų.
Šį kartą baisaus teroro veiksmą atliko greičiausiai
psichiškai nuosaikus, prieš musulmonų imigraciją
nusistatęs pilietis, iki tol niekada nesiūlęs savo įsitikinimų
propaguoti smurtu. Gal todėl ir krašto saugumas jo niekada
neįtarė.
Prieš pat tą savo kruviną žingsnį ekscentriškasis Aders
Behring Breivik internete paskelbė net 1,500 puslapių savo politinių
įsitikinimų manifestą, kuriame jis ragino imtis ginkluoto
pasipriešinimo prieš, jo manymu, Europą užtvindančius
musulmonus, kaltindamas visus europiečius, remiančius daugiakultūrizmą,
arba globalizaciją. Tame manifeste jis cituoja ir JAV valdžia
nusivylusio, prieš 10 metų mirties bausme (ji buvo įvykdyta)
nusteisto amerikiečio Timothy McVeigh neapykantos pilnus svaičiojimus.
Ten pat Breivik išsakė ir savo neapykantą Norvegijos Darbo
partijos imigracijos politikai, po ko sekė sprogdinimas Oslo mieste bei
tos partijos jaunimo stovykloje įvykdytos baisiosios žudynės.
Amerikoje tarp liberalų irgi yra populiari įvairystė (diversity), kurią
amerikiečiai anksčiau vadindavo „melting pot” filosofija.
Ją dabar iš mados baigia išstumti neva švelnesnė
ir gal labiau priimtina naujoji sąvoka „salad bowl”.
Deja, Europos praktika rodo visai ką kita. Ten visai kitokios kultūros
imigrantai nesusilieja su vietiniais, o kuria savo mažas ar didesnes
tautines ar religines anklavas ar tikrus getus, vedančius ne tik prie
atskirtumo, bet ir rasizmo.
Būdinga, kad panašų manifestą 1998 m. paskelbė ir Osama bin
Laden, jį pavadinęs „Jihad prieš žydus ir
krikščionis”. Jame jis ragino visus islamo pasekėjus bet
kur ir bet kada žudyti amerikiečius, nekreipiant dėmesio į jų amžių ar
lytį.
Reikia pripažinti, kad tokios nuomonės laikosi ne vien Breivik ir kiti
kraštutiniai dešinieji. Nors Norvegijoje ir
šiandien musulmonai sudaro tik kelis nuošimčius visų
gyventojų, tas procentas vis auga. Apklausos rodo, kad daugiau negu
pusė Norvegijos gyventojų kritikuoja vyriausybės imigracijos politiką,
laikydami ją pernelyg liberalia. Panaši padėtis yra ir kitose
Skandinavijos valstybėse – Švedijoje, Danijoje ir
Suomijoje. Tai padeda suprasti ir tų kraštų vyriausybių anksčiau
atsargaus tolerantiškumo politikos kaitą, duodant laisvės
pasisakymams, kurie prieš keletą metų būtų buvę laikomi
skandalingai netolerantiškais.
Tas sentimentas nesiriboja tik Skandinavijos tautų valstybėmis.
Tūkstančiai kitų Europos kraštų piliečių pasisako prieš
vis didėjančią musulmonų įtaką ir net islamišką įžūlumą,
reikalaujant vietiniams prisitaikyti prie islamo pasekėjų. Vokietijoje,
Koeln mieste, vyko demonstracijos prieš mečetės statybą netoli
garsiosios Koeln katedros. Prancūzijos valdžia draudžia mokyklose ir
šiaip viešosiose vietose nešioti moterų veidus
dengiančias skaras („hijab”).
Vokietijos kanclerės Angela Merkel pasisakymas, kad
„daugiakultūrizmas” neišlaikė egzamino, rado
pritarimą Prancūzijos prezidento Nicolas Sarkozy bei Anglijos premjero
David Cameron kalbose. Jie visi bijo, kad musulmonų veržimasis į Europą
iš jos atims jos krikščionišką paveldą ir
tapatybę, nors tik apie 15 proc. europiečių sekmadieniais lanko
bažnyčią.
Tuojau prisipažinęs kaltu, Breivik tikėjo, jog po kruvino
„žygio” jo tardymas ir apklausa bus rodomi per TV, taip jam
duodant progos viešai išsakyti radikalias pažiūras. Tai
suprato teisėjas Kim Heger, pradinę apklausą vedęs už uždarų durų.
Deja, teroristo troškimas savo niekšišką poelgį
kuo labiau iškelti į viešumą ir taip sulaukti dėmesio
savo iškrypusiam nusistatymui pavyko – žiniasklaidos dėka
visuomenė sužinojo apie Breivik daug daugiau negu apie jo nelaimingas
aukas.
Kad terorizmo ištakos gali glūdėti bet kokios religijos rėmuose,
Čikagos DePaul University istorijos profesorius Tom Mockaitis pateikia
daug pavyzdžių savo straipsnyje „Terrorism Has No
Religion”. Priminęs, kad Norvegijos policija Breivik pavadino
dešiniuoju krikščioniu fundamentalistu, profesorius mini
ir kitus įvairių tikėjimų „fundamentalistus” teroristus.
Taip, kaip ir Breivik, 1995 m. susprogdinęs Oklahoma federalinės
valdžios pastatą ir taip užmušęs 168 nekaltus žmones, T. McVeigh
nerodė jokio gailesčio aukoms ar sąžinės graužimo.
Mockaitis primena ir žydą teroristą, zionistą Baruch Goldstein,
įsitikinusį, jog moderniajam Izraeliui turėtų priklausyti visos dar
karaliaus Dovydo laikais valdytos žemės ir kad iš Vakarų kranto
visi palestiniečiai turėtų būti išvyti. Jis 1994 m. įsiveržė į
Hebron mečetę ir ten išžudė 29 besimeldžiančius musulmonus. O
Hebron naujakuriai fanatikai žydai jam net pastatė herojaus paminklą.
Visa tai rodo, kaip nepagarba gyvybei gali išsigimusį teroristą
privesti prie nužmoginimo tų, kurie nesilaiko jo iškreiptos
teologijos. Ir jei tokia kitaip galvojančių demonizacija vyks ir
toliau, greičiausiai sulauksime ir daugiau panašių į A. Breivik
išpuolių.