Aldona ir Donatas Pečiūros vėl gyvena Lietuvoje.
Amerika neįveikė gimtosios žemės traukos
ALGIS VAŠKEVIČIUS
Beveik šešiolika metų Jungtinėse Amerikos Valstijose
gyvenusi menininkų pora – dailininkė, nusipelniusi meno veikėja,
poetė, daugelio apdovanojimų nominantė Aldona Stasiūnaitė Pečiūrienė ir
vienas garsiausių Lietuvos kino operatorių Donatas Pečiūra jau penkeri
metai vėl gyvena Lietuvoje, Vilniuje. Jie sugrįžo į gimtinę, nes čia jų
šaknys, čia artimi žmonės, draugai, čia jie semiasi kūrybinio
įkvėpimo.
Sugrįžusi A. Pečiūrienė surengė autorinę parodą „Jausmų
spalvos’’, kuri buvo rodyta V. K. Jonyno galerijoje
Druskininkuose. Įspūdinga paroda surengta ir Verkių rūmuose, o
brandžiausius savo darbus ji padovanojo Nacionaliniam M. K. Čiurlionio
dailės muziejui. Neseniai penkiolika savo sukurtų originalių lėlių
perdavė Marijampolėje veikiančiai savo geros bičiulės dailininkės
iš Čikagos Magdalenos Birutės StankūnienėsStankūnės galerijai.
Pernai menininkė tapo ir poete – išleido poezijos knygą
„Jausmų spalvos’’, į kurią sudėta beveik
dešimtmetį kurti eilėraščiai.
„Esu
labai dėkinga dailininkei M. B. Stankūnienei, su kuria susipažinau dar
1975 metais. Tada, man atskridus į Čikagą, dėl įvairių aplinkybių
nesulaukiau manęs turėjusių pasitikti žmonių, bet ten sutikau
Magdaleną, kuri iš karto manimi pasirūpino. Mūsų pažintis tęsėsi
ir vėliau, nemažai bendravome 1990– 2006 metais, kai gyvenome
Amerikoje. Dabar nutariau dailininkės vardo galerijoje Marijampolėje,
kur iki šiol nebuvau buvusi, padovanoti dalį savo
kūrybos’’, – pasakojo A. Pečiūrienė.
Dailininkė kilusi iš garsios Stasiūnų šeimos, kurioje
buvo nemažai gabių muzikantų. Ją išaugino garsus Lietuvos operos
solistas profesorius Jonas Stasiūnas (1919–1987), sukūręs scenoje
apie 50 vaidmenų, dainavęs apie 1,500 operos spektaklių bei dar antra
tiek koncertų, dėstęs tuometėje Lietuvos valstybinėje konservatorijoje.
Jis buvo dailininkės tėvo brolis, nes tikras dailininkės tėvas per
Antrąjį pasaulinį karą išvyko į Ameriką ir negrįžo. Dailininkės
sesuo Aušra Stasiūnaitė – taip pat žinoma Lietuvoje
dainininkė, dabar dirbanti pedagoginį darbą Lietuvos muzikos ir teatro
akademijoje.
„Mano senelis maždaug 1906 metais vedė Amerikoje, mes matėme tą
bažnyčią, kur seneliai tuokėsi. Senelė visada norėjo į Lietuvą, senelis
nenorėjo, bet jie grįžo, nusipirko čia žemės sklypą ir ūkininkavo. O
Jonas Stasiūnas buvo ypatingas žmogus, ir mes trys vaikai niekada
nejutome, kad jis nėra tikras mūsų tėvas. Mūsų namai buvo visada pilni
meno žmonių – čia lankėsi dabar jau retai prisimenami dirigentas
ir kompozitorius Juozas Indra, dainininkai Vladas Česas, Valentinas
Adamkevičius ir daugelis kitų. Mes ėjome į koncertus, lankėmės cirke,
ir ten matyti personažai vėliau atgimė mano sukurtose
lėlėse’’, – pasakojo dailininkė.
Ji sakė, kad, gyvenant Amerikoje, norėjosi kažko šviesaus,
kamavo vidinis buvusių laikų ilgesys, įvairūs prisiminimai, visa tai ir
tapo įkvėpimu kurti. A. Pečiūrienė Lietuvos dailės institute 1964
metais baigė tekstilės specialybę, dirbo „Vilijos’’
trikotažo fabrike ir savo darbą mėgo – per 27erius darbo metus
ten sukurta tūkstančiai įvairiausių modelių. Kai po Amerikoje praleistų
metų ji sugrįžo į Lietuvą, fabriko jau neberado, o jo įrengimai jau
buvo išvežti į Ispaniją.
Amerikoje dailininkė dirbo dizaino studijoje
„Networks’’, rankomis išpiešdavo
audinius, interjerų sienas, kūrė raštus užuolaidoms, baldams,
užtiesalams. Radusi laisvą minutę kūrė – atsirado kompiuterinės
grafikos kūriniai, batikos ciklai, tekstilės darbai. Kompiuterinės
grafikos paroda 1990 metais buvo surengta Čikagoje, Čiurlionio
galerijoje. Menininkų šeimai paliekant Ameriką, Čikagos Jaunimo
centre surengta paroda „Sudiev, Čikaga’’, kuri buvo
aprašyta ir „Drauge’’.
* * *
Ne mažiau įdomi ir dailininkės vyro, vieno garsiausių Lietuvos kino
operatorių D. Pečiūros kūrybinė biografija. Kartu su garsiausiais
režisieriais Vytautu Žalakevičiumi, Algirdu Araminu, Almantu
Grikevičiumi, Algimantu Puipa, Raimondu Vabalu ir kitais jis sukūrė ir
nufilmavo 22 lietuviškus vaidybinius filmus – „Kai
aš mažas buvau’’, „Maža
išpažintis’’, ,,Sodybų tuštėjimo
metas’’, „Velnio sėkla’’,
„Faktas’’, „Atsiprašau’’ ir
daugelį kitų. Tai tikras lietuviško kino aukso fondas.
„Man malonu, kad tie filmai kartais rodomi per Lietuvos
televiziją, juos gali pamatyti jaunimas, kuris visai nežino to
laikotarpio lietuviško kino. Dabar, kai jau nekuriu, jaučiuosi
gerai, nes esu įsitikinęs, kad kiekvienam darbui yra savas laikas
– pasidžiaugi, ką turi, ir neverkšleni’’,
– teigia laimingoje santuokoje jau pusę amžiaus gyvenantis
kūrėjas.
* * *
Tai, kad jo tėvas buvo žinomas ano meto veikėjas, Kultūros ministerijos
meno reikalų valdybos viršininkas, o dainininkas J. Stasiūnas
taip pat buvo garsus asmuo, šiai šeimai jau 1969 metais
sudarė galimybę pirmą kartą apsilankyti Amerikoje. Iš to
apsilankymo likę daug įdomių prisiminimų, nes jie į Ameriką iš
okupuotos Lietuvos atvyko pirmieji po dainininko Virgilijaus Noreikos
ir jo žmonos.
Paviešėjusi tris mėnesius, A. Pečiūrienė grįžo į Lietuvą, o jos
vyras dar pasiliko šioje šalyje ir nuvyko į Hollywood,
kuris jam, kaip kino operatoriui, atrodė visų svajonių
išsipildymas. Jis labai norėjo pamatyti, kaip kuriamas kinas
Amerikoje, tačiau niekur negalėjo patekti – tik kaip paprastas
turistas apžiūrėti studijas.
„Tada ryžausi paskambinti į Valstybės departamentą Washington,
DC. Pasakiau, kad esu operatorius iš Lietuvos, esu Hollywood ir
labai noriu pamatyti daugiau, nes tokia galimybė pasitaiko kartą
gyvenime. Manęs išklausė, o po dviejų savaičių gavau žinią, kad
man skirta dviejų savaičių akreditacija Hollywood, kad galėsiu pamatyti
viską, ką noriu, ir turėsiu vertėją.
Tai buvo neįtikėtina laimė, nes pamačiau labai daug: susipažinau su technika, kuria filmuojama, mačiau,
kaip kuriamas serialas apie Korėjos karą, sutikau kino žvaigždes. Net
nufotografavau kameras, su kuriomis filmuojant ‘nedreba’
vaizdas – Lietuvoje tai buvo naujovė, ir man čia [į Lietuvą]
grįžus vietos meistrai panašius įrenginius sukonstravo, jie buvo
naudojami dar 5–6 metus”, – prisiminė operatorius.
Dar po trijų mėnesių grįžęs į Lietuvą, jis niekaip negalėjo gauti darbo
– tik vėliau sužinojo, kad tai buvusi nuobauda, nes tada Amerikos
valstybės departamentas buvo sudaręs sutartį dėl kultūrinių mainų su
Sovietų Sąjunga ir minėtą akreditaciją turėjo gauti kitas asmuo –
rusas, kuris buvo išbrauktas iš sąrašo,
įrašant D. Pečiūros pavardę. Amerikoje įgauta patirtis labai
padėjo D. Pečiūrai kuriant filmus, kurie papildė lietuviško kino
aukso fondą.
Jis prisiminė, kad, baigiantis galioti vizai, amerikiečiai norėjo, kad
į Lietuvą D. Pečiūra negrįžtų – net žadėjo greitai rasti jam
darbą batų parduotuvėje. Tačiau jis grįžo, o į Ameriką vėl
susiruošė 1990 metų pabaigoje, kai čia norėjo sutikti Naujuosius
metus ir aplankyti draugus. Tada šeima net neįtarė, kad ta
viešnagė užsitęs beveik šešiolika metų.
„Atvykome su dviem lagaminais, kišenėje turėjome 200
dolerių. Jokių minčių apie tai, kad čia liksime, nebuvo, bet netrukus
išaušo 1991 metų sausio 11oji, padėtis buvo
neaiški, ir aiškiai supratau, kad sugrįžti į sovietinę
sistemą jau nenorime. Tada Valstybės departamente paprašėme
politinio prieglobsčio ir tą pačią dieną jį gavome. Ir tik tuomet
susimąstėme, kaip ir iš ko mes toje Amerikoje
gyvensime’’, – pasakojo D. Pečiūra.
Jis prisiminė, kad sunkiai ieškojo darbo, išsiuntė
šimtus gyvenimo aprašymų, tačiau pasiūlymų nesulaukė. Tik
vėliau jis suprato, kad tie aprašymai buvo per daug geri, niekas
nenorėjo geresnių už save priimti į darbą. Tada pavyko rasti darbą
viename dabar jau leidybą nutraukusiame lietuviškame
laikraštyje, kuris garsėjo savo antisovietinėmis pažiūromis. Kai
laikraštis užsidarė, pavyko surasti vairuotojo darbą pervežant
automobilius, tai leido daug keliauti, pamatyti įvairias Amerikos
vietas.
„Dirbti pagal profesiją – filmuoti Amerikoje –
neturėjau galimybės, tačiau atradau kitą artimą sritį –
fotografiją. 12 metų dirbau didelėje fotografijos firmoje, kur buvo
neblogas uždarbis, ir pats daug fotografavau, ypač buvo įdomu kurti
naujagimių nuotraukas. Taip gimė ir paroda ‘Amerikos
vaikai’. Ten naujagimio portretas sukuriamas taip, kad tas vaikas
atrodo kaip jau susiformavęs žmogus. Bandžiau ir Lietuvoje grįžęs
pasiūlyti tokią technologiją, norėjau skaityti apie tai paskaitas, bet
nieko tai nesudomino’’, – apgailestavo D. Pečiūra.
Nors gyventi Amerikoje buvo įdomu, tačiau, bėgant metams ir silpnėjant
sveikatai, šeima suprato, kad artėja laikas grįžti į Lietuvą.
Tad parvažiavo į tą patį kažkada seniai už paskolą įsigytą namą ir
jaukiai įsikūrė. A. Pečiūrienė sakė, kad nors kalbama, jog
sugrįžtančiųjų į Lietuvą mažai, ji žino ne vieną pažįstamą, kurie po
Amerikoje praleistų metų grįžta į tėvynę. Čia gimus ir daug metų
gyvenus, gimtosios žemės trauka lieka tokia stipri, kad jokios amerikos
negali jos įveikti.
A. Pečiūrienės sukurtos lėlės liks Marijampolėje. A. Vaškevičiaus nuotr.