Paminklas Červonkos kapinaitėse
lietuviams savanoriams, 1919–1920 m. žuvusiems Daugpilio
apylinkėje kovose prieš bloševikus ir bermontininkus.
Lietuviškais Latvijos keliais – 3
Daugpilis
Daugpilis, esantis rytų Latvijoje, yra arti Rusijos ir Baltarusijos
sienų, visiškai kitame Latvijos gale nuo Baltijos jūros,
uostamiesčio Liepoja. Pasiekti Daugpilį automobiliu iš Rygos
mums užtruko keturias valandas. Iš Liepojos būtų buvę beveik
dvigubai ilgiau.
Daugpilyje yra ir Pasaulio Lietuvių Bendruomenės (PLB) Latvijos
skyriaus būstinė. Ten gyvena ir veikia Latvijos LB pirmininkas. Nors
prieš kelionę LB pirmininkui išsiunčiau du
e-laiškus, pirmutinį – kelis mėnesius prieš
kelionę, ligi pat kelionės paskutinės dienos nebuvau gavęs iš jo
jokio atsakymo. Tad į Daugpilį važiavome ,,aklai” – tik su
žemėlapiu ir Rygos lietuvių nurodymais.
Daugpilyje radome gražų LB priklausantį namą, tačiau be jokio
užrašo ar ženklo, kad jis turi ką nors bendro su lietuviais. O
gyvo žmogaus neradome nė kvapo. Pagalvojome – gal namas kieno
nors jau privatizuotas? Tačiau mano vairuotojas pastebėjo kieme ant
stiebo kabančią nublukusią trispalvę. Tad gal pastatas vis dar tebėra
lietuvių rankose. Vis dėlto taip ir nepasisekė susitikti su Latvijos LB
atstovu.
Daugpilio apylinkės nuo seno buvo lietuvių etninės žemės. 1920 m.
lietuvių kariai, čia sumušę bermontininkus ir bolševikus,
turėjo atsitraukti ir nukreipti didelę savo kariuomenės dalį į Vilniaus
kraštą kovoti prieš Žulikausko (lenk. Zeligowski) lenkus.
Tada braliai latviešai vietoj to, kad padėtų lietuviams sunkiose
kovose prieš lenkus, pasinaudojo proga ir jėga atėmė šį
kraštą iš lietuvių. Jeigu latviai būtų padėję lietuviams,
Vilniaus kraštas būtų likęs Lietuvai. Ironija yra ta, kad jei
lietuvių kariai nebūtų lenkus sustabdę prie Giedraičių ir
Širvintų, tai ne tik Lietuva, bet ir Latvija galėjo atitekti
lenkams.
Lenkų maršalo, lietuvio bajoro Pilsudskio svajonė buvo atkurti
buvusią dviejų šalių – Lenkijos ir Lietuvos Didžiosios
Kunigaikštijos – imperiją, kuriai priklausė ne tik Ukraina
ir Baltarusija, bet ir Livonija. 1920 m. lenkai užėmė Baltarusijos
ruožą greta Latvijos sienos, ir, sakoma, kad Lenkijos kariuomenės
štabe buvo sudarytas planas užimti ne tik Lietuvą, bet ir
Latviją. Tačiau lietuviai lenkus sustabdė Giedraičiuose ir
Širvintuose.
Vis tiek tarpkariniais metais Latvijos politika visą laiką buvo
prolenkiška, todėl glaudesni ryšiai tarp Latvijos ir
Lietuvos neužsimezgė. Ir po 1934 m. Latvijos valdžios perversmo, kuris
įvedė diktatūrą, lietuviai buvo iškeldinti iš Daugpilio
krašto pasienio vietovių, jiems uždrausta ten pirkti žemę, o
lietuviški vietovardžiai sulatvinti.
Daugpilio apylinkėje apvažinėjau ir išvaikščiojau penkias
kaimų ir kaimelių kapinaites, iš kurių 3-ose – Červonkos,
Sventės ir Gryvos – radau 1919– 1920 m. Nepriklausomybės
kovose žuvusių lietuvių savanorių kapų. Šioje apylinkėje žuvusių
lietuvių kapų yra ir daugiau. Visi jie žuvo kovose išvaduojant
šią žemę, nežinodami, kad paskui ją pasigrobs latviai, nepasakę
lietuviams nė ačiū.
Netoli Eglainės miestelio esančiose Červonkos kapinaitėse yra atskira
kapų dalis, kurioje palaidoti šioje apylinkėje žuvusių lietuvių
savanorių palaikai, jiems pagerbti pastatytas įspūdingas, daugiau nei
20 pėdų (6.5 metrų) aukščio paminklas su užrašu:
,,Keleivi, pasakyk Lietuvai, kad mes žuvome gindami tėvynę.” Ant
atskirų kryželių pavardės – lietuviškos ir
baltarusiškos, nes su lietuviais prieš bolševikus
kovojo ir gudų batalionas. Ant vieno kryželio užrašyta, kad čia
palaidoti nežinomi lietuvių kariai – ,,kariai” daugiskaita.
Generolo Vlado Nagevičiaus rūpesčiu 1934 m. vieno čia žuvusio
neatpažinto kareivio palaikai buvo perlaidoti prie Nežinomo kareivio
paminklo Kaune.
Po Antrojo pasaulinio karo šioje apylinkėje veikė bendri
lietuvių ir latvių partizanų būriai. Vienu laiku Balys Vaičėnas
(Lordas-Liubartas-Pavasaris) vadovavo aštuoniems bendriems
lietuvių ir latvių partizanų būriams. Priešais Červonkos
kapinaičių vartus pastatytas kryžius netoliese žuvusiems Ilukstės pulko
lietuvių-latvių kuopos partizanams.
Mįslė
Tarpkariniu laiku, kada dar nei PLB, nei atskirų kraštų
bendruomenių nebuvo, Latvijoje veikė Latvijos lietuvių sąjunga (LLS).
Šiandien Latvijoje atskirai veikia ir bendruomenė, ir sąjunga.
Čia iškyla mįslė. Internete LLB apie save šitaip
rašo ,,1991 m. birželio 12 d. įkuriama Latvijos Lietuvių
Bendruomenė (LLB) kaip iki karo veikusios Latvijos Lietuvių Sąjungos
tęsėja ir juridinių teisių perėmėja (išskirta mano – D.
J.), jungianti visas šešias tuo metu veikusias lietuvių
kultūros draugijas Latvijoje”. PLB leidinio ,,Lietuvis”
2012 m. liepos-rugpjūčio numeryje rašoma: ,,Latvijos lietuvių
bendruomenė sudaryta iš draugijų, kurios veikia konfederacijos
principu ne Latvijos centre, Rygoje, o kituose
miesteliuose”.
Apie LLS kitur rašoma šitaip: ,,Latvijos Lietuvių Sąjunga
buvo atkurta 1997 m. liepos 14 d. Ją sudaro Latvijos lietuvių kultūros
draugija (350 narių), Rygos lietuvių kultūros ir švietimo
centras (300 narių), Latvijos lietuvių politinių tremtinių ir
represuotųjų draugija (100 narių), Latvijos lietuvių jaunimo sąjunga
(50 narių).”
Klausimai aiškūs: ar dabartinė LLB, ar atkurta LLS yra
prieškarinės LLS tęsėja? Kas ir koks yra tas ,,konfederacijos
principas”, pagal kurį LLB pasisako veikianti? Bet šie
klausimai gal tik techninės smulkmenos, palyginti su pagrindiniu
klausimu ir mįsle: kodėl LLB, kuri yra PLB dalis, neatstovauja
didžiausiai ir veikliausiai Latvijos Lietuvių Bendruomenei –
Rygos LB? Minėjau, kad man nepasisekė susitikti Daugpilyje su LLB
pirmininku. Gal, jei būtų pavykę, viskas būtų buvę aiškiau.
Rygos lietuvių veikėjai susidariusią padėtį išaiškino
taip. 1991 m. dabartinis Latvijos Seimo narys Romualdas Ražukas ir kiti
įkūrė Latvijos lietuvių draugiją pagal naujus organizacinius įstatus.
Po šešerių metų gyvavimo organizacija dėl nesutarimų
skilo. Viena grupė įkūrė dabartinę LLB, kita atkūrė LLS, atnaujindama
prieškarinės LLS įstatus ir atributiką. Prieš dvejus
metus Rygoje atšvęstas LLS įkūrimo 70-metis, kurioje LLB
nefigūravo. Išeitų, kad LLB neteisingai teigia, kad ji yra ,,iki
karo veikusios Latvijos Lietuvių Sąjungos tęsėja ir juridinių teisių
perėmėja”.
Kai kurie faktai abejonių nekelia. Rygoje gyvena apie 8,000 lietuvių.
Daugpilyje, kur šiuo metu yra įsikūrusi LLB būstinė ir gyvena
jos pirmininkas, pagal gyventojų surašymą gyvena apie 1,000
lietuvių. Rygoje veikia šokių ansamblis ,,Bijūnas”, kaimo
kapela ,,Jurginis”, penki vaikų ir jaunimo šokių
kolektyvai, Vaidilutės Indrelienės vedama lietuvių radijo programa,
daug įvairių meninės bei sportinės krypties būrelių: šokių,
dramos, choro, krepšinio, tinklinio.
Daugpilio LLB oficialiame PLB leidinyje sakoma, kad ,,konfederacijos
principu” ji apima draugijas, esančias Bauskėje, Liepojoje,
Jelgavoje, Dobelėje, Valmieroje ir Daugpilyje. Man paklausus vieno
iš tų vietovių veikėjo apie ,,konfederacijos”
ryšius su Daugpilio LLB, sulaukiau atsakymo: ,,Mes veikiame
savarankiškai, ir Daugpilis veikia savarankiškai.”
Kitoje iš čia paminėtų vietovių man skundėsi, kad jų ansamblis
šią vasarą negalėjo dalyvauti – negalėjo konfederuoti
– Daugpilio šventėje, nes atstumas per tolimas ir nebuvo
lėšų visam ansambliui transportą išnuomoti.
Ryga yra Latvijos geografiniame centre, netoli kitų miestų, kurie turi
aktyvius lietuvių telkinius. Daugpilis yra Latvijos pačiame rytiniame
pakraštyje. Iš Rygos nuvažiuoti į Daugpilį trunka 4
valandas, iš Jelgavos – 5 valandas, iš Liepojos
– 7 valandas. LR ambasada yra Rygoje. Kas važiuoja į Latviją
susitikti su lietuviais, važiuoja ten, kur daugiausia jų yra, kur jų
veikla plati, kur yra LR ambasada – važiuoja į Rygą. Visi
dabartiniai LR prezidentai – nuo Landsbergio ligi Grybauskaitės
– yra lankęsi Rygoje ir pagerbę Rygos lietuvių veiklą.
Bet Ryga, didžiausia ir veikliausia Latvijos lietuvių
visuomenė, nepriklauso LLB, negauna iš PLB
pranešimų, negauna kvietimų dalyvauti konferencijose ar
renginiuose. Viskas iš PLB eina tik į Daugpilį. Rygos LLS
veikėjai man pareiškė, kad norėtų priklausyti PLB, bet dabartinė
tvarka, kurioje viskas eitų per jiems tolimą Daugpilį, jiems neturi
prasmės. Įtraukti Rygos energingus lietuvius į PLB būtų didelis PLB
nuopelnas ir pripažinimas fakto, jog LLS yra viena iš pasaulio
lietuvių organizacijų. Kaip tai padaryti? Gal naujai išrinkta
PLB valdybos pirmininkė energinga Danguolė Navickienė užsiimtų
šiuo reikalu. Gal PLB rastų užtenkamai vietos tiek Daugpiliui,
tiek Rygai.
Latvijos lietuviai šiandien
Latvijoje 1998 m. gyveno 2.4 mln. gyventojų. Šiandien likę tik 2
mln. (Latviai juokauja, kad 2030 m. paskutinis latvis Rygos oro uoste
galės prieš išskrisdamas užgesinti
šviesas.) Gyventojų mažėjimo priežastys yra tos pačios,
kaip ir Lietuvoje, – emigracija ir mažas gimstamumas. Lietuvių
Latvijoje irgi sumažėjo – 1989 m. jų buvo 35,000, šiandien
tik 25,000. 2000 m., praėjus 10 metų, po atkurtos Nepriklausomybės,
Latvijoje dar gyveno 34,000 lietuvių, tad visas sumažėjimas vyko per
paskutinį dešimtmetį. Sako, kad tai padarė ekonominė krizė,
kuri privertė ir Latvijos lietuvius vykti į užsienius darbų
ieškoti.
Pradedant nuo 1989 m., lituanistinės mokyklos kūrėsi ir veikė
Aknystoje, Daugpilyje, Jelgavoje, Jūrmaloje, Kegume, Liepojoje,
Valmieroje ir Rygoje. Dabar, išskyrus Rygoje, jos arba
užsidariusios, arba kai kur dar likusi saujelė mokinių susirenka
šeštadieniais ar sekmadieniais. Bet ir vietovėse, kuriose
beliko tik keli šimtai lietuvių, lietuviška veikla dar
gali nemažai metų išsilaikyti. San Francisco, CA apylinkėje, kur
aš jau daugiau nei 50 metų gyvenu, lietuvių per visą tą laiką
buvome tik keli šimtai, bet vis tiek sueidavome, bendraudavome,
vyko minėjimai ir renginiai, gyvavo lietuvių tautinių
šokių grupė.
Tvirčiausiai Latvijoje laikosi Rygos lietuviai. Rygoje lietuvių ne tik
yra gausiausia, bet ir jų gretos šiek tiek pasipildo
atvykstančiais iš Lietuvos darbo reikalais. Rygoje
susitikau tik ką iš Lietuvos atkeltą visos Latvijos
,,Maxima” parduotuvių vadovą, kuris užrašė savo vaikus į
Rygos Lietuvių vidurinę mokyklą. Be to, Rygoje ne tik lietuviukiai, bet
ir latviai, rusai, ukrainiečiai ir kiti mokomi lietuvių kalbos,
istorijos ir kultūros – ko daugiau galima norėti? Jeigu PLB
pasistengtų, galėtų visus Latvijos lietuvius apjungti į vieną bendrą
draugiją ir padaryti LLB centrą lengviau geografiškai prieinamą
visiems Latvijos lietuviams. Gal ne tiek Rygos lietuviams reikalinga
bendruomenė, kiek bendruomenei būtų naudinga Rygos lietuvių veikla.
Pabaiga.