Tęsinys DONATAS JANUTA ,,Pilietinis karas tarp Amerikos lietuvių”” ( PRADŽIA)
Po žeme vyrams ir vaikams dirbti padėdavo asilai.
JAV lietuviai socialistai
JAV darbininkų sąlygos XIX a. pabaigoje buvo žiaurios. 1897 m. vien tik
Shenandoah, PA, kasyklose žuvo 41 lietuvis. 1909 m. Cherry, IL,
kasyklose žuvo 23 lietuviai. JAV klasių kova, kurioje aktyviai dalyvavo
lietuviai darbininkai, reiškėsi protestais ir streikais, kuriuos
darbdaviai ir jiems paklusnūs valdininkai ginklais žiauriai
malšino.
1897 m. netoli Hazleton miestelio, PA, Lattimer anglių kasyklos
bendrovės samdiniai, vadovaujami vietinio šerifo, nušovė
21 streikuojantį beginklį darbininką, tarp jų – 5 lietuvius.
Šį įvykį JAV lietuvių spauda pavadino ,,Antrosiomis Kražių
skerdynėmis.” 1910 m. Čikagoje streikuojančių siuvėjų proteste
lietuviai siuvėjai Pranas Nagreckis ir Kazys Lažinskas krito
policininkų nušauti. Jau daugiau nei 100 metų jie guli greta
vienas kito Šv. Kazimiero lietuvių katalikų kapinėse.
Sunkiausius darbus už mažiausius atlyginimus Amerikoje tada atlikdavo
svetimšaliai imigrantai. Todėl 90 proc. visų US Socialist Labor
Party narių buvo ateiviai imigrantai. 1902 m. ,,Vienybė
Lietuvninkų” rašė apie anglies kasyklas:
,,Shenandoah’ryje retą dieną nelaimė vienokito Lietuvio
nesutinka: daugelį pirm laiko į kapus nuvaro, daugelį elgetomis
paverčia, nes padaro visam gyvenimui dirbti netinkančiu.”
Tokiuose urvuose Lietuvos kaimo bernai anglis kasdami vargdavo, tapdavo invalidais, neretai ir žūdavo.
Darbininkui prarasti ranką arba koją buvo toks įprastas daiktas, kad
United Mine Workers of America net ir lietuvių kalba išleistoje
brošiūroje nurodė, kiek yra vertos darbininko kūno dalys, kiek
darbdavys darbininkui privalėjo mokėti už prarastą ranką, koją ar pan.
Vienas JAV lietuvių komunistų veikėjas šitaip atsiminė tų laikų
lietuvių imigrantų gyvenimą: ,,Jauni vyrai, atvykdavo
neišsilavinę, viskas, ką jie turėjo, buvo jaunystė ir didelės
jėgos. Ir jaunystę, ir jėgas pigiai pirko bei naudojo anglies kasyklų
savininkai. Tų laikų angliakasiai sakydavo: ‘dirbk kaip
mulas, susirgsi ar susižeisi, tai stipsi, kaip
šuva’.”
XIX a. pabaigoje socialistines idėjas tarp Amerikos lietuvių platino
aušrininkas dr. Jonas Šliūpas ir kiti. 1884 m.
Šliūpas, supažindindamas lietuvius su marksistiniais
socialistiniais principais, rašė: ,,Kas šiandien nemato,
kad vieni turi visas medžiaginės gamybos priemones, o kiti teturi savo
kuno pajiedą. (…) Kapitalas turi palinkimą subėgti į nedaugelio
rankas, nes stipresnieji ima iš silpnesnių.” Pijus
Grigaitis, vėliau ilgametis ,,Naujienų” laikraščio
redaktorius, 1916 m. žurnale ,,Naujoji gadynė” rašė:
,,Socializmo judėjimas yra ne kas kita, kaip organizuota ir sąmoninga
darbininkų klasės kova prieš viešpataujančias
klases.”
Tarp 1885 ir 1904 m. ėjo 12 socialistinių pažiūrų JAV lietuviškų
laikraščių. 1905 m. Newark, NJ, įkurta Amerikos lietuvių
socialistų partija, vėliau pasivadinusi Lietuvių socialistų sąjunga
(LSS).
JAV lietuvių socialistų skilimas ir komunistų pradžia
1916 m. Mickevičius-Kapsukas, per Kanadą atvykęs į JAV, energingai
prisijungė prie LSS veiklos ir perėmė pagrindinę lietuvių socialistų
spaudą – savaitraštį ,,Kova” ir žurnalą ,,Naujoji
gadynė”. Kapsukas, kartu su būsimu ,,Vilnies” redaktoriumi
Prūseika ir ,,Naujienų” redaktoriumi Pijumi Grigaičiu, dalyvavo
tų metų LSS suvažiavime Čikagoje.
Nors Amerikoje išbuvo tik metus, išvykdamas visam laikui
į Maskvą, Kapsukas paliko didelį įspūdį ir suteikė daug energijos
būsimiems JAV lietuvių komunistų veikėjams, su kuriais jo ryšiai
prasidėjo dar prieš 10 metų ir tęsėsi iki Kapsuko mirties.
Prūseika pažinojo Kapsuką nuo 1906 m. Vilniuje. Rojus Mizara, Brooklyn
,,Laisvės” laikraščio redaktorius, ir kiti JAV lietuvių
komunistų veikėjai vėliau viešėdavo pas Kapsuką Maskvoje.
1919 m., kai LSS išaugo iki 7,000 (pagal kai kuriuos
šaltinius – 9,000) narių, Sąjunga skilo. Didžiuma balsų
nutarė LSS pavadinti Lietuvių Komunistų federacija, vėliau –
Lietuvių komunistų sąjunga (LKS) ir prisijungti prie tik ką
įsisteigusios JAV komunistų partijos. Persikrikštiję į
komunistus, jie pasiėmė 80,000 dol. grynais, apie 27,000 dol. vertės
įvairaus turto ir perėmė tada Brooklyn leidžiamą socialistų
laikraštį ,,Laisvė” (107,000 dol. šiandien būtų
maždaug 1.4 mln. dol.)
Į komunistus perėjo tie lietuviai, kurie buvo daugiausia užgrūdinti
klasių kovose, streikuose ir protestuose ir kurie dirbo prasčiausius ir
pavojingiausius darbus. Sakoma, kad jie buvo mažiau išsilavinę
lietuviai, todėl taip buvo sužavėti Rusijos bolševikų komunizmo.
Socialistai, kurie nesutiko prisijungti prie komunistų (kaip Pijus
Grigaitis, Juozas Širvydas, Stasius Michelsonas ir kt.) pasiliko
daug apmažėjusioje, nors vėliau atsigavusioje Socialistų sąjungoje su
savo laikraščiais ,,Keleivis” ir ,,Naujienos”.
Dauguma jų buvo kovoję prieš Rusijos caro imperiją ir sėdėję
caro kalėjimuose. Jiems komunizmas nebuvo priimtinas, nes jie žiūrėjo į
Tarybų Sąjungą ir komunizmą tik kaip į to pačio Rusijos
imperializmo tęsinį.
Nuo to laiko spaudoje vyko arši kova tarp anksčiau buvusių
bendradarbių, dabar priešų – socialistų ir komunistų. Taip
lietuviai, visi – darbininkai, dažnai dirbdami vienas
šalia kito tuose pačiuose fabrikuose, pasidalino į dvi
priešingas politines grupes. Tačiau dar apie 15 metų socialistai
ir komunistai kai kur bendravo ir veikė kartu.
Susivienijime Lietuvių Amerikoje (SLA) jų keliai išsiskyrė tik
1930 m. Tų metų SLA suvažiavime Čikagoje kilo tarpusavio
riaušės. Buvo pakviesta policija, 20 suimta, apie pusė, maždaug
200 komunistuojančių atstovų, pašalinta iš posėdžių
salės. Pašalintieji susirinko Meldažio svetainėje ir
suorganizavo į Lietuvių darbininkų susivienijimą (LDS). Dar 1970 m. LDS
turėjo apie 8,000 narių ir per 1 mln. dol. kapitalo, kas
šiandien būtų apie 6 mln. dol.
Politinė veikla
Nuo
industrializacijos pradžios iki Antrojo pasaulinio karo JAV darbininkai
išgyveno ypatingai žiaurų ir kruviną laikotarpį. Bet per tuos
sunkius laikus mums visiems jie iškovojo – ne
išsiprašė ir ne išsiderėjo, bet kruvinais žygiais
iškovojo – pagrindines žmogaus teises, kurios
šiandien, atrodo, lyg savaime mums priklausytų, tarp jų –
8-ių valandų darbo dieną, nebarbingumo pašalpą (unemployment
insurance), senatvės pensiją (social security), teisę steigti
darbininkų unijas.
Dar socialistais būdami, JAV ,,pažangieji” lietuviai pasižymėjo
kovose organizuojant darbininkų unijas – angliakasių, audėjų ir
siuvėjų. Aktyviai dalyvavo darbininkų streikuose, kuriuose ne vienas
buvo užmuštas, sužalotas arba liko laimingas, jeigu tebuvo
suimtas.
Lietuviai siuvėjai
buvo vieni aktyviausių kovotojų įsteigiant ir palaikant uniją
,,Amalgamated Clothing Workers”. Vienu laiku JAV lietuvių siuvėjų
buvo apie 10,000, o tos unijos lietuviški skyriai (union
,,locals”) veikė Brooklyn, Baltimore, Boston, Rochester ir
Čikagos miestuose. Lietuvių moterys irgi dalyvavo JAV politinėje
veikloje ir agitacijoje. 1920 m., kai buvo rekalaujama moterims
suteikti balsavimo teisę, ,,pažangiosios” lietuvės ,,žygiavo
baltai pasirėdžiusios” Amerikos moterų eisenose.
XX a. pradžioje išsigandę JAV valdininkai, nesuprasdami
svetimšalių ir jų ideologijų, persekiojo ir kalino socialistus,
komunistus, anarchistus ir Pirmajam pasauliniam karui
prieštaravusius. 1917 m. Čikagoje LSS slaptame susirinkime
kariuomenės amžiaus nariai buvo raginami nesiregistruoti ir nestoti į
karinę tarnybą. LSS valdybos narys Juozas Šmotelis kelis kartus
buvo kviestas į JAV Teisingumo departamentą (US Department of Justice)
ir apklaustas apie tą susirinkimą. Rockford, IL 15 LSS jaunų vyrų už
atsisakymą registruotis į kariuomenę buvo nuteisti kalėjimo ir paskui
išsiųsti karinei tarnybai.
JAV garsiausi anarchistai Sacco ir Vanzetti buvo nuteisti už
žmogžudystę, 1927 m. jiems įvykdyta mirties bausmė. Bet lietuviai jau
1899 m. Čikagoje leido žurnalą, pavadintą ,,Anarchistas”.
Beveik visi JAV lietuvių komunistų veikėjai vienu ar kitu metu buvo JAV
valdžios suimti ir kalinti. Juozas Stilsonas-Stasulevičius suimtas už
1917 m. išspausdintą atsišaukimą prieš valdžią.
Nuteistas kalėti 3 metams, jis slapstėsi ligi 1920 m., kada gavo JAV
komunistų partijos centro įsakymą vykti į Sovietų Rusiją. Pakeliui į
Maskvą sustojo Vilniuje ir Minske. ,,Vilnies” redaktoriai
Prūseika ir Andrulis paskutinį kartą buvo suimti 1949 ir 1951 metais.
Antanas Bimba buvo suimtas net 5 kartus, kalintas, teistas, jam
grasinta deportacija.
1952 m. JAV valdžia sudarė sąrašus deportuoti 275 ne JAV
gimusius, juos pavadinusi ,,subversives”, tarp jų buvo 9
lietuviai ir 8 Lietuvoje gimę kitų tautybių žmonės. Tais pačiais
metais Lietuvių literatūros draugija (LLD) ir Lietuvių darbininkų
Susivienijimas (LDS) JAV valdžios buvo įtraukti į ,,subversive
organizations” sąrašą kaip Maskvos įrankiai.
1930–1935 m. Didžiosios ekonominės depresijos laiku komunistų
laikraštis ,,Vilnis” organizavo demonstracijas prie
Čikagos rotušės, reikalaudamas bedarbiams pašalpų, eidavo
į skerdyklas (,,stockyards”) reikalauti badarbiams mėsos.
,,Vilnies” patalpose bedarbiams dalindavo kopūstų sriubą. Fredas
Abekas (Motiejus Akelaitis) buvo laikinai atleistas iš
,,Vilnies” redakcijos, kad galėtų dirbti organizuojant darbininkų
unijas.
Prieš Antrąjį pasaulinį karą JAV lietuvių komunistų
laikraščiai agitavo prieš Antano Smetonos
,,fašistinę” valdžią. Abekas 1935 m. Pasaulio lietuvių
kongrese Kaune vadovavo pažangiųjų JAV lietuvių delegacijai, kuri
įteikė Smetonos valdžiai peticiją su 14,000 JAV lietuvių parašų,
reikalaujančių amnestijos visiems politiniams kaliniams.
Upton Sinclair laiškas ,,Laisvės” redaktoriui Rojui Mizarai. Originalas yra Viliaus Kavaliausko archyve.
1938 m. iš Amerikoje gimusių JAV lietuvių komunistų 21 dalyvavo
Ispanijos pilietiniame kare raudonųjų pusėje, vadinamoje ,,Lincoln
Brigade”. Iš jų 4 žuvo, kiti grįžo sužeisti. Per Antrąjį
pasaulinį karą JAV lietuviai komunistai rėmė Sovietų Sajungą,
didžiavosi Raudonosios Armijos vadinama ,,16-ąja lietuviška
divizija”, paskui gyrėsi, kad per Antrąjį pasaulinį karą
lietuviai, tarnavę Raudonojoje Armijoje, nukovė daugiau vokiečių
negu per Žalgirio mūšį.
Po Antrojo pasaulinio karo JAV lietuviai komunistai per vajus ir
rinkliavas rėmė Lietuvos komunistinę santvarką. Vėliau jie aktyviai
protestavo prieš JAV ,,imperialistinius siekius” Korėjos
ir Vietnamo karuose. JAV lietuvių komunistai visą gyvenimą palaikė
glaudžius ryšius su Amerikos komunistų partija ir su Amerikos
kairiųjų pažiūrų veikėjais, tarp jų ir su XX a. pradžios Čikagos
lietuvių vargus aprašiusiu Upton Sinclair.
Tautiniai bruožai
Komunistai didžiavosi savo įsteigtomis lietuviškomis mokyklomis:
,,didelis ir vaisingas buvo pažangiečių darbas kuriant lietuvių kalbos
mokyklas, rašybos, dramos, dainų ir šokių kursus
‘Ateities žiedo’ vaikų draugijoje.
(…) Katalikai turėjo savo bažnytines mokyklas, tautininkai
ir dešinieji socialistai, neturėję panašių mokyklų,
nesinaudojo pažangiečių teikiamomis galimybėmis. O ‘Ateities
žiedo’ draugijos buvo įkurtos ir sėkmingai gyvavo ne tik
didesniuose miestuose, bet ir mažose kolonijose”.
Komunistų choras ,,Aidas”, Worcester, MA, apie 1965 metus.
Daug energijos jie dėjo į chorus. Buvęs ,,Vilnies”
korespondentas ir administratorius Jonas MiliusMileris
,,Dzūkelis”, savo atsiminimuose rašė, kad ,,Be chorų
neįsivaizduojamas būtų visas pažangus judėjimas.” Vienas
iš ilgiausiai gyvavusių komunistų chorų buvo Laisvės kanklių
mišrus (LKM) choras, kuris, įsteigtas 1919 m., vienu laiku buvo
iš visų JAV lietuvių srovių chorų didžiausias. Kazys Steponačius
– LKM chorvedys, vėliau 1958 m. New York Pasaulio Lietuvių
Bendruomenės Seimo koncerto, vykusio Carnegie Hall, dirigentas, 1956 ir
1961 m. JAV ir Kanados lietuvių dainų švenčių Čikagoje
dirigentas.
Tarp mėgstmiausių lietuvių komunistų chorų dainų buvo viena su Jono Švedo pritaikyta muzika:
Linelius raunu ne viena,
Vežiman kraunu ne viena.
Tiktai širdelei kažko vis trūksta,
Kažko vis negana.
JAV lietuviai komunistai ligi gyvenimo galo liko prisirišę prie
savo Lietuvos kaimo, net jei jį buvo palikę prieš 50 ir daugiau
metų. Savo leidiniuose, verslininkai – skelbimuose, skaitytojų
sveikinimo progomis beveik visuomet būdavo paminėtos savos
lietuviškos šaknys. Kaip antai 1963 metų ,,Vilnies”
kalendoriuje: ,,Petras A. Deveikis, Antano ir Ievos sūnus. Moteris
Vincė Deveikienė, Andriaus ir Katrinos duktė
Janulytė. Abu esam Panevėžio rajono, Raguvos paštas,
Užnevėžio kaimas.”
Jie stengėsi savo vaikus ir jaunuolius išauklėti
lietuviška dvasia. Kai pamatė, kad vaikai jau sunkiai
lietuviškai skaito, abu dienraščiai ,,Vilnis” ir
,,Laisvė” savo puslapiuose įvedė skyrius anglų kalba. Jaunuoliams
buvo įsteigti sporto klubai. 1936 m. Rochester, NY LDS surengė pirmą
Amerikos lietuvių sporto olimpiadą. 1938 m. LDS įsirašė į
didžiausią Amerikos sporto organizaciją – Amateur Athletic Union
(AAU) of the United States ir surengė antrą olimpiadą, kurioje dalyvavo
150 jaununuolių sportininkų.
Beveik kiekviename didesniame JAV lietuvių telkinyje – Čikagoje,
Detroit, Cleveland, Philadelphia, New York ir kitur – pažangieji
turėjo savo radijo valandėles. Proletarinio meno sąjunga, sutrumpintai
vadinta Lietuvių meno sąjunga (LMS), rengė koncertus, festivalius, meno
parodas. Iš energingiausių LMS vadovybės narių buvo
Rudolfas Baranikas (1920–1998), Lietuvoje užaugęs, tarptautiniu
mastu žinomas žydų kilmės dailininkas. Baranikas daug metų rašė
,,Vilnies” literatūros ir meno puslapiuose. Sakoma, kad jis
kalbėjo ir rašė labai gera lietuvių kalba, beveik
pedantiškai taisyklingai.
Daug metų Čikagos JAV lietuvių komunistų, kaip ir visų Čikagos
lietuvių, renginiai vykdavo Lietuvių auditorijoje. Bet dipukams atvykus
ir perėmus Auditoriją, reikėjo rasti kitas patalpas. 1953 m. jie
įsigijo tada apleistą, 1914 m. lietuvių veikėjo Antano Olszevskio
pastatytą teatro pastatą ,,Mildą”, kuris pasidarė Čikagos ir
beveik visų JAV lietuvių komunistų veiklos centru. Jiems
,,Milda” kainavo 130,000 dol., kas šiandien būtų daugiau
nei vienas milijonas dolerių.
Per 1954 m. sausio 31 d. šaunų pažangiųjų ,,Mildos”
atidarymą (,,Grand Opening”) žmonių buvo pilnos patalpos.
Pagrindinėje koncertų salėje, talpinančioje 1,200 žiūrovų, chorai ir
solistai atliko lietuviškas dainas. Antrame aukšte
prie baro buvo sausakimša. Trečio aukšto salėje grojo
šokių orkestras. Virtuvėje šeimininkės ruošė
dešras su kopūstais ir kitus patiekalus.
Šalia koncertų, minėjimų ir kitų pobūvių, ,,Mildoje”
vykdavo chorų repeticijos, organizacijų susirinkimai, penktadieniais
– tradicinės vakarienės. Pensininkai ten leisdavo laiką
lošdami kortomis, užėję į barą išmesdavo taurelę,
susitikdavo, pabendraudavo. Čia taip pat būdavo priimami svečiai
iš Tarybų Lietuvos.
Komunistų ryšiai su kitais JAV lietuviais
Kaip minėta, iš SLA komunistai pasišalino, savo atskirą Susivienijimą jie įsteigė tiktai 1930 m. Galbūt
paskutinė komunistų organizacijų bendra veikla su kitų srovių
organizacijomis buvo 1936 m. Cleveland sušauktas Amerikos
lietuvių kongresas (ALK).
Vis dėlto neoficialūs, pavienių asmenų ryšiai tarp komunistų ir
kitų JAV lietuvių, tęsėsi ligi Antrojo pasaulinio karo. Komunistai
bendravo daugiausia su socialistais, rečiau su katalikais arba
tautininkais. Komunistų choruose ir kitose jų vietinėse organizacijose
būdavo ir nekomunistų. New York Metropolitan operos solistas Algirdas
Brazis dalyvaudavo komunistų koncertuose, vėliau – dipukų
koncertuose ir renginiuose.
Komunistai ir nekomunistai naudojosi tomis pačiomis patalpomis,
lankydavo vieni kitų piknikus ir renginius. Pasitaikydavo, kad ir
vienoje šeimoje buvo ir komunistų, ir jų priešininkų,
kartais pajėgusių draugiškai sugyventi. Štai komunistų
veikėjas Jonas Mažiuka kiekvieną sekmadienį žmoną nuveždavo į
šv. Mišias Pittsburgh Šv. Kazimiero parapijos
bažnyčioje ir kantriai sėdėdavo automobilyje, jos laukdamas.
Bet toks bendravimas pasibaigė 1940 m., kai Tarybų Sąjunga okupavo
Lietuvą. JAV lietuviai komunistai okupaciją rėmė ne tik spaudoje,
bet ir finansiškai. Šelpė rinkliavomis, per karą pinigus
siųsdami į Maskvą, o po karo – tiesiai į Tarybų Lietuvą.
Komunistai per 1940 m. okupaciją prarado daug narių, kurie perėjo pas
socialistus. Ir tie, kurie pasiliko komunistais, buvo beveik
visiškai atskirti nuo kitų JAV lietuvių. Socialistai
pradėjo glaudžiau bendrauti su katalikais ir tautininkais, nes visos
šios trys srovės surado bendrą tikslą – smerkti Lietuvos
okupaciją ir kovoti prieš komunistus.
Po 1940 m., išskyrus laikraščiuose kartas nuo karto vedamą prieš juos polemiką, į komunistus ir jų veiklą
kiti JAV lietuviai nekreipė dėmesio. Lietuvos konsulo Aniceto Simučio
1953 m. New York išleistame ,,Pasaulio lietuvių žinyne”,
kuriame apie 200 puslapių skirta JAV lietuviams ir jų organizacijoms,
apie komunistus beveik visiškai neužsiminta, tik vietomis, lyg
prabėgomis. Pvz., apie vieno miestelio organizaciją jis rašo:
,,Nors jos nariai nėra raudoni, bet ji gerokai paraudusi” arba,
rašydamas apie Amsterdam, NY miestelį, sako: ,,Kolonija gana
aktyvi, lietuvių komunistų kaip ir nėra.”
1945 m. JAV lietuvių komunistų
veikėjas Antanas Bimba (viduryje) Lietuvos TSR Rašytojų
sąjungoje, Vilniuje, kalbasi su istoriku Juozu Žiugžda, tarybų
rašytoja Valerija Valsiūniene, poetais Teofiliu Tilvyčiu ir
Kostu Korsaku.
Kai po Antrojo pasaulinio karo nukentėję nauji lietuviai emigrantai,
dipukai, atvyko į Ameriką, kova prieš komunistus iš esmės
pasikeitė – vietoj polemikos spaudoje atsirado politinė,
ekonominė ir net fizinė kova tarp JAV lietuvių.
Komunistai kitų JAV lietuvių buvo skundžiami JAV valdiškoms
įstaigoms, ypač Šaltojo karo su Tarybų Sąjunga ir senatoriaus
Joe McCarthy komunistų medžioklės laikais, buvo traukiami į teismus.
Lietuviai verslininkai, reklamavęsi komunistų leidiniuose, buvo
boikotuojami. Susirinkimai, renginiai ir piknikai buvo piketuojami
ir ardomi. Užpuldinėjami veikėjai. Daužomi jų namų ir organizacijų
įstaigų langai.
Julija Skeberdytė-Marazienė, pažangiųjų šeštadieninės
mokyklos Čikagoje mokytoja, rašė straipsnius ,,Vilnyje”.
Kaip ,,Vilnies” korespondentė nuvyko į lietuvių suvažiavimą,
kuris vyko Čikagos ,,Congress” viešbutyje. Jai
beeinant į salę ji buvo ištempta, apstumdyta ir apspardyta.
Pateko į ligoninę. Paskui dėl užpuolimo bylinėjosi teisme.
Kai 1949 m. ,,Vilnies” redaktoriai Prūseika ir Andrulis buvo
suimti už priešvalstybinę veiklą, ir jų rėmėjai prie JAV
valdžios įstaigos surengė protestą, dipukai pasirodė piketuodami
prieš protestuojančius komunistus. Kova prieš JAV
lietuvius komunistus vyko ilgiau nei 10 metų. Tarp energingiausių tų
laikų komunistų priešų buvo anksčiau socialistuose kartu su jais
veikęs ,,Naujienų” redaktorius Pijus Grigaitis ir aktyvus
visuomenės veikėjas kun. prelatas Jonas Balkūnas.
Kovos ėjo norint išstumti komunistus iš lietuvių salių,
auditorijų ir svetainių. Philadelphia komunistai skundėsi:
,,pažangiečiai ilgai turėjo savo organizacijas ir klubus (…)
juose drauge dirbo ir kitų pažiūrų dori ateiviai, bet prisirinko
‘dipukų’, šie pradėjo užpuldinėti pažangiečių
piknikus, įžeidinėti publiką, įsigavo į klubų valdybas ir pasiglemžė
senųjų ateivių turtą”. Čikagoje pavyko komunistus išstumti
iš Lietuvių auditorijos. Tačiau Cicero priemiestyje
,,Laisvės” arba, kaip jie vadino ,,Liuosybės” svetainė, po
visų kovų ir bylinėjimosi teismuose pasiliko komunistų rankose.
Čikagos lietuvių komunistų būstinės ,,Milda” svetainėje.
Čikagoje ,,Vilnies” redakcija ir komunistų būstinė
,,Milda” buvo beveik greta viena kitos Halsted gatvėje. Abi
priešais Lietuvių auditoriją, tapusią dipukų susirinkimų,
minėjimų ir renginių centru. Dažnai tą patį šeštadienį ar
sekmadienį vykdavo komunistų renginiai, o skersai gatvės –
dipukų. Halsted gatvė nėra plati, ir, eidami šaligatviu,
pažvelgdavome vieni kitiems tiesiai į akis. Aš dar atsimenu,
kaip su tėvais eidamas į renginius Lietuvių auditorijoje, matydavau
panašias minias skersai gatvės. Žiūrėdavau į juos ir
nesuprasdavau – lyg ir lietuviai, bet lyg ir ne. Kažkokia
neperžengiama, man nesuprantama siena skyrė juos nuo mūsų.
Gal paskutinis ryškus žygis prieš komunistus įvyko 1961
m. Komunistai jį laimėjo. ,,Vilnies” redaktorius Prūseika mirė
1961 m. kovo 21 d. Jis buvo pašarvotas ,,Mildos” salėje,
kuri prisipildė lankytojų. Bet grupė lietuvių su Pijumi Grigaičiu
priešakyje agitavo neįsileisti Pruseikos laidoti Čikagos
Lietuvių tautinėse kapinėse. Būtų buvę keista, nes Grigaitis ir
Prūseika tose kapinėse – net greta vienas kito – sakė
prakalbas 1937 m. iškilmėse naujo kapinių pastato kertiniam
akmeniui padėti.
Kai Prūseika mirė, lietuviai komunistai, kaip ir visi kiti lietuviai,
buvo priimami laidoti Tautinėse. Jau tada kapinėse stovėjo ne mažiau
kaip septyni antkapiai su akmenyse išrėžtais kūju ir pjautuvu ir
kitais bolševikiškais ženklais. Prūseika buvo palaidotas
Tautinėse kapinėse, jam pastatytas dabartinį Vilniaus Lietuvos
nacionalinio dramos teatrą suprojektavusių architektų Algimanto ir
Vytauto Nasvyčių sukurtas antkapis.
Nors aštrių atsiliepimų pasigirsdavo ir iš komunistų
pusės, jų pasišaipymai ir kritika savo priešams kartais
buvo gana švelni. Apie grasinamus laiškus verslininkams,
kad nespausdintų skelbimų, ,,Vilnies” redaktorius Leonas Jonikas
pastebėjo: ,,Laiškus pasirašo ‘lietuviai
veteranai’ ir nurodo savo adresą – tuščią skypą
Vestern Aveniu! Tiksliai dar nepatyriau, gal jie ten, sulindę urvuose
kaip barsukai.”
Kritikuodamas katalikus, ,,Vilnies” redaktorius Andrulis
rašė: ,,Lietuvių kunigai nenori nieko bendra turėti su
komunistais, nes šie esą pasiklydę. Bet argi ne jų
pareiga ‘paklydusius atvesti į gerą kelią’?” Prūseika
sakydavo, kad kol kunigai rūpinasi tik tikybiniais reikalais,
pažangieji nėra prieš katalikus ir bendrai nesikiša į
bažnytinius reikalus: ,,Dangaus karalystę mes paliekame angelams,
kunigams ir žvirbliams.” Jonikas, šaipydamasis
iš Amerikos lietuvių tarybos (ALT) veiklos, dėl dažnoko jos
narių važinėjimo į Washington, DC pas įvairius JAV politikus, 1951 m.
rašė: ,,Visa Lietuvos ‘vaduotojų’ trejybė
anądien nuvyko į Vašingtoną ir susitiko su valstybės
departamento... kiemsargiu. Jam įteikė
memorandumą.”
Leono Prūseikos laidotuvės. Minia,
netilpusi ,,Mildos” salėje, karsto išnešimo laukė
ant šaligatvio, 1961 m. kovo 29 d.
Pabaiga
Nors po 1940 m. Lietuvos okupacijos tarp komunistų ir kitų JAV lietuvių
veikėjų draugystės niekada nebuvo, bet santykiai vėliau
sušvelnėjo. Pvz., Andrulis, buvęs ,,Vilnies” redaktorius,
1961 m. rašė ,,Reikia pripažinti, kad prie lietuvybės
išsaugojimo daug prisidėjo vėliau iš Lietuvos
emigravusieji [dipukai]. Jie gražiau kalba lietuviškai. Net ir
savo ‘biznius’ pavadina lietuviškais vardais. Jie
taip pat remia menines ir kultūrines organizacijas. (…) Mes,
kairieji, (…) bendradarbiausime su bet kurios srovės žmonėmis,
nekeldami politinių ar kitų klausimų, jei ir jie taip darys.”
1973 m. kitas ,,Vilnies” redaktorius Stasys Jokubka rašė
apie dipukus: ,,Nors jiems Lietuva vis dar ‘okupuota’,
bet jei jie pradėjo mąstyti, juos gerbiame ir respektuojame tol, kol
jie nepradeda mūsų mokyti ir mums nurodinėti, kokiais lietuviais mes
turime būti (…), kaip turime žiūrėti į Tarybų Lietuvą.”
Laikui bėgant, naujieji ateiviai pamažu irgi sušvelnėjo
komunistų atžvilgiu. Bet taip elgėsi ne organizacijos, o pavieniai
asmenys. Visuomeninkas Bronius Kviklys, ne tik rinkdamas medžiagą apie
Lietuvą savo daugiatomėms knygoms, su jais sueidavo, bet su
,,Vilnies” redaktoriumi Stasiu Jokubka ir šiaip
susitikdavo ir pasikalbėdavo. Buvo tokių ir kitų. (Antikomunistas,
vienas iš 1941 m. Lietuvos aktyvistų fronto (LAF) steigėjų, LAF
propagandos komisijos pirmininkas Bronys Raila, žinoma, visą laiką
bendravo su JAV lietuvių komunistų veikėju, savo broliumi
Vladu-Valteriu Raila. Bet tai jau kita istorija.)
Pažangieji nenustojo skųstis, kad lietuviai, atvykę po karo į Ameriką,
neįvertino jų sunkaus gyvenimo, jų veiklos, kovų ir jų politinių
nusistatymų. Pastebėdavo, kad dipukai atvyko ekonominio klestėjimo
laiku, kada lengva darbus rasti, kada atlyginimai geri, todėl jie
nesupranta, kaip anksčiau reikėjo bedarbiams skursti ir kiek reikėjo
seniems ateiviams vargti ir kovoti dėl žmonių ir darbininkų teisių.
JAV lietuvių komunistų įsitikinimai ir politinės pažiūros išaugo
iš XX a. pradžios kovų dėl darbininkų teisių, iš patirto
sunkaus darbo, sunkių gyvenimo sąlygų. Po 50 metų jie nepajėgė atmesti
tų praeities išgyvenimų ir pamatyti, kad pasaulis –
kitoks. Jie naiviai garbino ir tikėjo Maskvos komunistine santvarka.
Kai jie buvo kaltinami, kad jie vykdo Maskvos valią,
jie nuoširdžiai atsiliepdavo, kad jie daro, ką daro, ne dėl
to, kad Maskva jiems diktuoja, bet dėl savo pačių įsitikinimo, kad jie
patys tokie yra.
Jie gyveno iš idėjos. Retas jų praturtėjo, nemažai jų gyvenimo
saulėlydyje gyveno gana skurdžiai. Jų norai buvo geri, o pastangos
nuoširdžios. Bet, su retomis išimtimis, jie buvo
mažamoksliai, be gilesnio išsilavinimo, ir tai ribojo
jų galimybes aiškiau suprasti pasaulį, kuriame jie gyveno.
Karo nukentėjusiems dipukams prarasta tėvynė, bolševikų
įvykdytos žudynės ir trėmimai į Sibirą buvo dar šviežia,
atvira žaizda. JAV lietuviai komunistai nevežė lietuvių į Sibirą,
nedalyvavo NKVD kankinimuose ir žudynėse. Jie net nežinojo, kas
Lietuvoje vyko, nes jų įsitikinimai neleido jiems tuo tikėti, to
žinoti. Todėl jie nesuprato ir nepripažino naujų lietuvių ateivių
patirtų kančių Lietuvoje.
Didžiuma dipukų buvo inteligentai, išsilavinę žmonės. Atvykę į
Ameriką, jie bendrai šiek tiek iš aukšto žiūrėjo į
prastai išsilavinusius anksčiau atvykusius JAV lietuvius, kad ir
nekomunistuojančius. Vietoj to, kad stotų į čia jau įsteigtas lietuvių
organizacijas, pvz., SLA, Tėvynės mylėtojų draugiją ir kt., dipukai
atsivežė arba steigė savąsias.
Bet, nors ir pripažįstant dipukų išgyventas kančias ir vargus,
kovose su kairiaisiais iš naujųjų ateivių buvo galima tikėtis
daugiau tolerantiškumo tiems, jau pasenusiems, mažamoksliams JAV
lietuviams komunistams. Šie lietuviai, visą gyvenimą dirbę
sunkius, prastus darbus, jautėsi esą nusipelnę pagarbos už pagalbą
kovojant už žmonių ir darbininkų teises, kad jų viso gyvenimo siekiai
ir veikla buvo garbingi. Jie tikrai mažai žinojo apie Sovietų Rusijos
komunistinę santvarką. Pakeisti savo pagrindinius įsitikinimus
žmogui yra ir principo, ir garbės reikalas, ypač senesniam tai padaryti
yra sudėtinga, o kartais neįmanoma.
JAV lietuviai komunistai galbūt šiek tiek pasitarnavo lietuvių
ir lietuvybės išlaikymui Tarybų Lietuvoje. Tai, kad
lietuvių komunistų buvo Amerikoje, Vilniui buvo nemaža atrama
prieš Maskvą. Vienas buvęs Komunistų partijos pareigūnas sako,
kad vien dėl to Maskva turėjo skaitytis su lietuviais ir todėl beveik
visuomet Maskvoje ir į Maskvos misijas Jungtinėse Tautose ar
Washington, DC būdavo įtrauktas nors vienas lietuvis. Taip nebuvo
elgiamasi su kitomis Tarybų Sąjungos sudėtyje buvusiomis mažomis
tautomis.
Paskutiniame JAV lietuvių komunistų gyvavimo etape, pradėjus retėti jų
gretoms, o veiklai silpnėti, juos visaip bandyta išlaikyti
iš Lietuvos. Sakoma, kad per Genriko Zimano draugus Maskvoje tuo
tikslu buvo įsteigta speciali žurnalisto iš Vilniaus pozicija
New York mieste, kur dirbo Albertas Laurinčiukas, Robertas Žiugžda,
Vilius Kavaliauskas ir kiti. Viena iš tų žmonių pareigų buvo
padėti išlaikyti lietuvius komunistus Amerikoje.
Palyginti su kitomis JAV tautybėmis, gausi lietuvių komunistų veikla
buvo įrankis Vilniui gauti iš Maskvos didesnių teisių Lietuvai.
Nors savo būstinę komunistai estai turėjo New York, ukrainiečiai
Čikagoje, bet lietuviai buvo aktyviausi, jų laikraščiai ėjo
didžiausiu tiražu ir ilgiausiai išsilaikė. Neatsitiktinai
Amerikos komunistų partijos ilgametis vadovas Gus Hall dalį savo
archyvo laikė ne kur kitur, o ,,Laisvės” pastate.
JAV lietuviai komunistai dingo beveik be pėdsakų. Jų organizacijos
išnyko, jie išmirė, jų vaikai nutautėjo. Bet jie
visi pasitraukė iš šio pasaulio lydimi lietuviškos
dainos. Iš gedulingų giesmių atsisveikinant kapinėse jie
ypatingai mėgo dvi: ,,Ko liūdi berželi, ko
liūdi” ir Juliaus Janonio ,,Neverkit pas kapą” su
Miko Petrausko pritaikyta muzika, kuri Lietuvoje Smetonos laikais
būdavo Šaulių Sąjungos orkestro grojama per laidotuves.
Neverkit pas kapą narsiųjų draugų:
Kas krito kovoj, tie didvyriai,
Kiekviena kova reikalinga aukų —
Laimingi už laisvę numirę.
Nelaistykit kapo gailiąja rauda,
Bet tęskit pradėtą jo žygį:
Pasiektas jo tikslas minės visada
Paguldžiusį galvą karžygį.
Minėkit ne pragaištį, mirtį, kapus,
Bet kovą, vien kovą be galo:
Geresnio paminklo didvyriams nebus,
Kaip vykdymas jo idealo.
Čikagos Lietuvių tautinėse kapinėse esantis antkapis su bolševikišku kūju ir pjautuvu.
PRADŽIA