Jovita Beliak.
Spalio 29 d. Carl Sandburg High School Performing Arts Center (Orland Park, IL), Čikagos lietuvių meno ansamblis „Dainava” (vad. Darius Polikaitis) ir choras „Ave Musica” (vad. Jūratė Grabliauskienė), drauge su pianistais Sonata ir Roku Zubovais, solistais Nida Grigalavičiūte, Martynu Matučiu ir Nick Ward bei mušamųjų ansambliu atliks vieną garsiausių kūrinių – vokiečių kompozitoriaus Carl Orff kantatą „Carmina Burana”. Šiuo metu Sonata ir Rokas Zubovai – pačiame savo gastrolių JAV įkarštyje, Čikaga – paskutinė šio turo stotelė. Prieš dalyvaudami koncerte su „Dainava” ir „Ave Musica”, spalio 23 d. pianistai „Sielos” galerijoje atliks programą „Skambanti spalvų jūra. Čiurlionis ir Debussy”. Šiuo koncertu jie atšvęs savo 25-tąsias fortepijoninio dueto metines. Būtent čia, Lietuvos dailės muziejuje Lemonte, prieš ketvirtį amžiaus įvyko pirmasis jų pasirodymas.
Abu pianistai, tarptautinių konkursų laureatai, muziką studijavo Lietuvoje, Šveicarijoje ir De Paul universitete, Čikagoje, tad atvykimo į „Vėjų miestą” laukia ir jie, ir jų gerbėjai.
Sėkmingai koncertuodami daugelyje Europos, Šiaurės ir Pietų Amerikos šalių, Zubovai tiki, kad menas turi galias atkreipti žmonių dėmesį į svarbius ir prasmingus klausimus. Meno svarba glūdi jo ilgaamžiškume, o žmogaus siela bei jo prasmė nesikeičia net ir kintant išorinėms aplinkybėms. Dėl to Rokas Zubovas, būdamas M. K. Čiurlionio proanūkis, stengiasi daugiau „įkelti” M. K. Čiurlionį į pasaulio kultūros kontekstą kaip kompozitorių, papildydamas genijaus žinomumą tapyboje. Pianistas pripažįsta, kad M. K. Čiurlionis yra tarsi stuburas jo kūrybinėje veikloje, tad nors užsieniui parodyti M. K. Čiurlionio „Jūrą” – patį galingiausią lietuviškos muzikos simfoninį kūrinį – labai stiprus ir reikšmingas.
Apie pastarųjų metų veiklą, paruoštą muzikinę programą Čikagai ir nuolatinius eksperimentus kalbinome Sonatą ir Roką Zubovus muzikinių gastrolių pertraukėlių metu – šį kartą Kopenhagos oro uoste.
Kaip jums sekėsi gyventi pastaruosius metus? Kas naujo įvyko jūsų muzikiniame pasaulyje?
Pastarieji metai, kaip ir visiems, buvo paženklinti COVID-19 iššūkių. Iš vienos pusės – aišku, labai trūko galimybės tiesiogiai susitikti su klausytojais. Ilgasis, net septynis mėnesius trukęs karantinas taip pat labai savotiškai parodė, koks neskubus gali būti gyvenimas… Pasibaigus karantinui, viskas, regis, pradėjo suktis dar greičiau. Tai toks pulsuojantis pastarųjų metų gyvenimas. Karantino metu ir parengėme savo programą „Skambanti spalvų jūra. Čiurlionis ir Debussy”. Sutariame, kad tai pati „epiškiausia” kada nors mūsų grota programa, todėl tie mėnesiai namuose su fortepijonu labai padėjo ją subrandinti.
Jūsų rengiami koncertai, muzikiniai festivaliai dažnai bando atkreipti žmonių dėmesį į tuometines aktualias (pvz., ekologijos, dvasinės pusiausvyros temomis). Kaip manote, kas šiai dienai yra aktualiausia visuomenėje ir į ką turėtume atkreipti dėmesį?
Tiksliai pastebėjote. Iš tiesų galvojame, kad menas turi galių atkreipti žmonių dėmesį į svarbius ir prasmingus klausimus. Prieš aštuoniolika metų, kai pradėjome rengti festivalį „Nepaklusniųjų žemė”, ekologinio judėjimo, bent Lietuvoje, dar nebuvo. Aktyviai teigėme, kad neišsprendus ekologinio klausimo, visi kiti klausimai tampa neaktualūs, jų gal ir visai nebebus kam spręsti. Bet taip pat labai gerai suprantame, kad menas neturi tapti žurnalistika ir vien reaguoti į dienos aktualijas. Meno svarba glūdi jo ilgaamžiškume. Savybėse, dėl kurių praėjusių epochų kūrinius mes klausome, žiūrime, skaitome, tarsi sukurtus dabar. Tikras meno kūrinys visada vienais ar kitais būdais mums primena, kad žmogaus siela, jo prasmė nesikeičia, keičiantis technologijoms ar politinėms santvarkoms. Per meno kūrinius mes galime pajusti, kad esame „žmonija”. Kalbant apie šiandienos iššūkius, tiesiogiai emociškai liečia karas Ukrainoje. Atrodo, kad ten tikrai vyksta dviejų pasaulėžiūrų susidūrimas: ukrainiečiai su neįtikėtinu pasiaukojimu nuo brutalios griaunančios jėgos gina Europoje suformuotas vertybes. Kasdien, klausant žinias apie kraupius įvykius, jaučiant greta karo alsavimą, supranti, kad kiekvieno iš mūsų pareiga sąmoningai savyje vystyti žmogiškumą, puoselėti tas svarbiąsias humanizmo idėjas, kurias tokia brangia kaina gina Ukraina.
Gastrolių pabaigoje atvykstate koncertuoti į Čikagą. Ko tikėtis klausytojams?
Šį kartą Čikagoje atliksime du koncertus. Spalio 29 dieną drauge su „Dainava” ir „Ave Musica” bei perkusininkų grupe atliksime monumentalią Carl Orff kantatą „Carmina Burana”. Tai vienas iš tų kūrinių, kurie nėra siaurai įsprausti į jokį laikmetį, kuriuose ryškiai švyti kompozitoriaus siekis parodyti žmogiškosios patirties bendrystes. Kompozitorius pasirinko XI–XIII a. lotyniškus vienuolių-studentų tekstus, kuriuose žaižaruoja visos įmanomos jaunatviškai studentiškos aistros ir mintys. O visas kūrinys sudėtas tarsi nesustojamai besisukantis „sėkmės ratas”, dėl to kantata ir prasideda viso choro šaukiniu „O fortūna!”. Kiekvieną kartą atlikdami šį kūrinį su choru patiriame tą gaivališką amžinos jaunystės dūksmo ir nesibaigiančios gyvenimo prasmės paieškos ekstazę. Koncerto pradžioje dar skambės ir Broniaus Kutavičiaus kūrinys „Gilijos laivužis”. B. Kutavičius, taip pat kaip ir C. Orff, savo muzikiniais ieškojimais panardina klausytoją į senuosius laikus, bet netampa archyviniu. Džiaugiamės, kad amerikiečių salėje skambės B. Kutavičiaus muzika, kad galėsime pristatyti vieną svarbiausių šiuolaikinių Lietuvos kompozitorių.
Spalio 23 dieną „Sielos” galerijos salėje įvyks mūsų fortepijoninio dueto koncertas. Mums ši Lemonto Pasaulio Lietuvių centre esanti meno erdvė ypač brangi – būtent šioje salėje lygiai prieš dvidešimt penkerius metus mes pirmą koncertavome kaip fortepijoninis duetas. Grįžtame į ją su programa „Skambanti spalvų jūra. Čiurlionis ir Debussy”. Net pačius stebina, kaip tarsi ratu keliaujame: pirmajame koncerte grojome Debussy kūrinius, jie mums buvo pirmasis raktas į fortepijoninio ansamblio dvasinį pasaulį, o Čiurlionio muzika ir kūryba visada buvo greta. Naujoje programoje grojame du pačius didžiausius ir sudėtingiausius abiejų kompozitorių kūrinius, kartais pasikalbame, kad tai tarsi visą mūsų nueitą bendrą kūrybinį kelią įprasminanti programa.
Koks yra jūsų santykis su Čikaga? Praleidote nemažai čia metų studijuodami, kartu su žmona Sonata 1997 m. čia debiutavote kaip duetas. Ar čia atvykdami jaučiatės kaip antruose namuose?
Čikaga mums yra nepaprastai svarbus miestas. Kai čia atskridome ieškoti galimybių tęsti studijas 1990 m. rudenį, visas mūsų turėtas patyrimas buvo studijos tuomet dar labai uždaroje Lietuvoje. Čikagoje patyrėme visiškai kitokias studijas, čia mums atsivėrė laisvos informacijos erdvės, išgirdome, pamatėme, pajutome pačius ryškiausius to meto muzikos pasaulio reiškinius. Studijuodami dirbome Lyric Opera, o vasarų mėnesiais – Ravinia festivalyje. Girdėjome daug Čikagos simfoninio orkestro (CSO) koncertų, garsiausių pasaulio pianistų, savo geradarių Jurgio ir Dalios Anysų dėka buvom supažindinti su geriausiais Čikagos teatrais, per juos įsimylėjome Šekspyrą. O po studijų likimo dovana buvo dar septynerius metus padirbėti Saint Xavier universitete. Pirmieji, tikrai nelengvi metai Čikagoje būtų buvę gal net ir neįveikiami, jeigu pas dabar jau amžinybėn pasitraukusį Algimantą Kezį nebūtų susiformavusi mūsų naujai atvykusių bendrija. Keisdavomės patyrimais, vieni kitiems padėdavome visais įmanomais būdais, patys to nejausdami, tapome tarsi didelės šeimos nariais. Neminėsim dabar visų savo tų laikų bičiulių, visi jie turi labai stiprų įspaudą mūsų širdyse. Kiekvieną kartą grįždami į Čikagą, arba jiems atskridus į Lietuvą, stengiamės susitikti. O susitikus dar sykį įsitikiname, kad laikas tikros draugystės nepaveikia…
Su kokiais iššūkiais tenka susidurti grojant šeimyninį duetą? Ar repeticijų bei pasirodymų metu jūs esate labiau kolegos, ar atvirkščiai – grojimas duetu suteikia papildomos romantikos?
Rokas: Su Sonata esame drauge jau trisdešimt trejus metus. Esame labai skirtingi. Ir gyvenime, ir prie fortepijono. Man atrodo, kad tie skirtumai ir mane, ir Sonatą praturtina tokiais bruožais, kurių pats neturi… aišku, repeticijų procese pasitaiko visko, kol praturtėji. Grojimas kartu yra labai savitas užsiėmimas, reikia labai daug tartis ir derintis, kaip ir gyvenime. Tai, kad drauge kuriame muzikinius pasaulius, žinoma, labai suartina ir kasdieniame gyvenime.
Sonata: Repeticijose vienas kitam būname viskuo – ir kolegomis, ir broliu/sese, ir tėvu/mama, ir įsimylėjėliais… O scenoje kažkokiu stebuklingu būdu tampame vieniu.
Kuo auditorija Amerikoje skiriasi nuo klausytojų auditorijos Lietuvoje?
Tam tikra prasme, klausytojai visame pasaulyje yra labai panašūs. Ir kuo toliau, tuo labiau panašėja, nes visi vis daugiau keliaujame, meninė pasiūla taip pat darosi vis įvairesnė, esame girdėję ir patyrę labai daug skirtingų kultūrinių reiškinių. Todėl dažniausiai klausytojas žino, į kokį koncertą ir kodėl ateina, tad yra pasiruošęs susitikimui su muzika, paprastai jau yra pasiruošęs ir būti nustebintu ir būti suintriguotu. Tokių klausytojų, kurie ateina atviromis širdimis ir atviromis ausimis visada labai laukiame ir jaučiame, kaip salė reaguoja. Galvojame, kad kiekviena koncertinė programa – tai tam tikras patyrimas, autentiškas nepakartojamas pasakojimas. Juk labai daug priklauso nuo konkrečių aplinkybių: salė, instrumentas, nuotaikos aplinkiniame pasaulyje. Gyvai atliekama muzika su klausytoju kalba tokia ypatinga, paslaptinga jausmų kalba, kurią labai sudėtinga apibūdinti žodžiais, bet ją kartą patyręs klausytojas vėl ir vėl grįžta į koncertus ieškodamas galimybių pakartoti tą magišką susiliejimo su muzika pergyvenimą. Ir šiuo atžvilgiu visi esame lygūs, nors ir labai individualūs, ir skirtingi…
Ar kūrybiniai eksperimentai yra vis dar svarbūs jūsų gyvenime? Gal kažką pavyko išbandyti naujo per pastaruosius metus, o gal tik planuojate?
Rokas: O taip, matyt turiu kokį nors prigimtinį eksperimentavimo geną… Arba toks likimas, bet nuolat „atrandu” save darantį kažką naujo. Pastaraisiais metais kažkaip tarsi savaime pradėjau dalyvauti įvairiuose projektuose, kuriuose reikia improvizuoti, žaibiškai reaguoti į scenoje vykstančius dalykus. Tai ir bendradarbiavimas su Phil Von, prancūzu, atliekančiu elektroninę muziką, ir gyvas muzikavimas teatriniuose projektuose, pavyzdžiui su šešėlių teatru… Šie dalykai labai įdomiai praplečia požiūrį į kūrybą apskritai, ir į muzikos vietą bei prasmę pasaulyje. Bet taip pat ir grojant su Sonata, man atrodo, mes vis atrandame naujus raiškos būdus. Šių metų programa, kurioje grojame Debussy ir Čiurlionio simfoninius kūrinius fortepijonu keturiomis rankomis, mums buvo labai didelis naujas iššūkis ir nepaprastas muzikos suvokimo praplėtimas.
Ar jūsų repertuare būna tik M. K. Čiurlionio kūryba? Kas be M. K. Čiurlionio kūrybos jums dar yra artima, įdomu?
Rokas: Taip, Čiurlionis jau daugiau kaip trisdešimt metų yra tarsi stuburas mano kūrybinėje veikloje. Likimas taip įdomiai tvarkosi, kad gaunu vis naujų, įvairių iššūkių, susijusių su Čiurlionio kūrybos palikimo puoselėjimu ir jo sklaida: tai ir visų jo fortepijono kūrinių įrašai, ir vaidinimas filme, ir vadovavimas Čiurlionio namams Vilniuje… Bet visada stengiuos greta Čiurlionio turėti laiko ir kitų kompozitorių kūrybai. Kada bandau sudėlioti į kokius nors parametrus, kodėl mane traukia viena ar kita muzika, tai galų gale man atrodo, kad mane traukia muzika, kuri yra man labai įdomi ir traukianti, bet dėl vienų ar kitų priežasčių netapo „popsu”. Turiu omenyje klasikinius kūrinius, kuriuos klausome tarsi pop muziką – viską iš anksto žinodami, nuspėdami. Muziką, kuri dėl per didelio naudojimo, arba dėl kompozitoriaus nepakankamo individualumo, skamba kaip klišių rinkinys. Jaučiu didelį įkvėpimą žmonėms groti kūrinius, kurie, mano įsitikinimu yra labai vertingi, bet nėra žinomi. Kartais tai – labai žymių kompozitorių mažiau žinomi opusai, kartais tai – deimantai, kurių mes dėl vienos ar kitos priežasties neturėjome galimybės pažinti… tų deimantų tiek daug, kad reiktų kokių dešimties gyvenimų jiems pažinti…
Kokie yra jūsų ateities planai? Gal planuojate surengti koncertus, išvažiuoti į muzikines gastroles, o gal dar vieną plokštelę įrašyti?
Kaip tik esame ilgų muzikinių gastrolių pabaigoje. Pavasarį pradėjome groti programą „Skambanti spalvų jūra. Čiurlionis ir Debussy”. Vien Lietuvoje ją pagrojome daugiau kaip dešimt sykių, bet didžiausias noras buvo parodyti Čiurlionio „Jūrą” – patį galingiausią lietuviškos muzikos simfoninį kūrinį – užsienyje. Ir dar drauge su tuo pat metu sukurtu Debussy simfoniniu kūriniu tuo pačiu pavadinimu. Taip mes „įkeliame” Čiurlionį į pasaulio kultūros kontekstą. Jau nemažai meno mylėtojų pasaulyje pradeda pamatyti, kokio lygio tapybos genijus buvo Čiurlionis, o mūsų užduotis, kad Čiurlionis-kompozitorius taip pat pradėtų atrasti savo vietą muzikos melomanų širdyse. Suprantame, kad atrasti galimybę suskambėti Čiurlionio „Jūrai” pasaulyje simfoniniu pavidalu – labai labai sudėtinga užduotis grynai dėl ekonominių aspektų. Tačiau ir atliekama fortepijonu keturiomis rankomis „Jūra” daro didingą įspūdį. Tuo jau įsitikinome pagroję „Jūrą” Latvijoje, Belgijoje, Anglijoje ir dabar grodami JAV. O ateities planai gimsta, tačiau nesinori per anksti apie juos prasitarti.
Spalio 23 d., sekmadienį, 3 val. p. p. Lietuvių dailės muziejuje, galerijoje „Siela” (Lemont, IL) klausytojai galės išgirsti pianistų Sonatos ir Roko Zubovų programą „Skambanti spalvų Jūra. Čiurlionis ir Debussy”.
Spalio Spalio 29 d., šeštadienį, 7 val. v. Carl Sandburg High School Performing Arts Center (Orland Park, IL), Čikagos lietuvių meno ansamblis „Dainava” (vad. Darius Polikaitis) ir choras „Ave Musica” (vad. Jūratė Grabliauskienė), drauge su pianistais Sonata ir Roku Zubovais, solistais Nida Grigalavičiūte, Martynu Matučiu ir Nick Ward bei mušamųjų ansambliu atliks Carl Orff kantatą „Carmina Burana”.
Straipsnis skelbtas laikraštyje „Draugas” (2022-ųjų m. Spalio 15 d. numeryje, Vol. CXIII NR. 82)