Rosseta Vingevičiūtė-Wilbur.
„Draugo” skaitytojai, tikiuosi, sutiks, kad pastarąsias kelias savaites Ukrainos pasienyje kabanti karo grėsmė priminė, jog laisvė yra labai trapi, jog taika yra vertybė, apie kurią kasdienos politinėje rutinoje per dažnai pamirštama. Stebėdama nenuspėjamus ir neįtikėtinai agresyvius Rusijos lyderio veiksmus, negali negalvoti, jog tarp Vilniaus ir Kijevo – mažiau nei 500 mylių, ir daug bendros istorijos. Kai Lietuvos kariuomenės vadas Valdemaras Rupšys praėjusią savaitę atšaukė planuotą vizitą į Washingtoną, tapo akivaizdu, jog Lietuvoje Ukrainos įtampa juntama dar aštriau.
Todėl suprantama, kad ir mūsų pokalbis su pirmą kartą Jungtinėse Amerikos Valstijose apsilankiusiu Lietuvos Respublikos Kultūros ministru Simonu Kairiu prasidėjo ir baigėsi Ukrainos tema. Ministras sakė, kad ukrainiečiai kovoja ir už mūsų laisvę, tvirtino, jog Lietuva yra saugi ir net ketino šią savaitę lankytis Kijeve ir kalbėti apie kultūrą. (Vasario 26 d. planuotas ministro darbinis vizitas į Kijevą neįvyko dėl Rusijos pradėtų karo veiksmų Ukrainoje – „Draugo” pastaba).
Augęs jau nepriklausomoje Lietuvoje
Vos šešeri metai iki Lietuvos valstybės nepriklausomybės atkūrimo gimęs S. Kairys yra išties naujosios kartos politikas – jis neturi praeities nuoskaudų politinio bagažo, kuris dažnai klampina vyresnės kartos lietuvių politikus. Jis atvirai pripažįsta, jog yra profesionalus politikas, bet mano, kad vadovauti Kultūros ministerijai gali ir ne meno sferos žmogus – po vienerių metų darbo ministerijoje jam atrodo, kad sėdintis tikrai savo vietoje.
Kad S. Kairys yra tikrai naujosios kartos politikas, liudija ir tai, jog jis nemoka rusų kalbos. Net perklausiau, ar tai tiesa, nes savo biografijoje ministras nurodė, kad be lietuvių kalba tik anglų kalba. Prisipažinsiu, nepažįstu kitų rusų kalbos nemokančių Lietuvos politikų, tad pokalbis su S. Kairiu buvo ne tik apie kultūrą, bet ir apie permainas Lietuvos visuomenėje.
Ministras augo patriotiškoje aplinkoje. „Mano mama praktiškai gimė traukinyje į Sibirą, grįžo į Lietuvą septynerių metų, tikėjosi, jog ją pasitiks čia su gėlėmis ir džiaugsmu, bet niekas jos nelaukė, o jos namuose kiti žmonės gyveno. Mūsų šeimos istorija yra tokia, kad man nereikia diskusijų, ar buvo okupacija, ar lietuviai važiavo saulės parvežti, man labai aišku, kas ir kaip vyko”, – sakė S. Kairys.
Iš Telšių kilęs S. Kairys juokėsi, jog jis pats lyg ir praradęs žemaitišką identitetą, nes Telšiuose gyveno tiek pat laiko kiek ir Kaune, kur studijavo Vytauto Didžiojo universitete ir kur pradėjo politiko karjerą. Prieš kiek daugiau nei metus prasidėjo Vilniaus, tiksliau, „autostrados” etapas, nes ministras kiekvieną dieną važiuoja iš Kauno į darbą ir grįžta namo, kur laukia žmona ir trejų metų dukra.
New Yorkas pasitiko aukšta gaida
Pirmoji S. Kairio kelionė į Ameriką buvo trumpa, įtempta ir itin kultūringa – Jono Meko parodos atidarymas Brooklyno Žydų muziejuje, Žibuoklės Martinaitytės kūrinio „Saudade” premjera su New Yorko simfoniniu orkestru, susitikimai su Smithsonian federalinio muziejaus Amerikos meno archyvų vadovėmis Washingtone, su kuriomis kalbėjosi apie Aleksandros Kašubos archyvus, ir, žinoma, Amerikos lietuviais.
Ministras džiaugėsi, jog nepaisant to, kad net kelis kartus keitėsi jo kelionės datos, pagaliau sutapo taip, kad J. Meko paroda atidaryta Vasario 16-ąją, o lietuvės kompozitorės premjera vyko kitą dieną. Beje, paroda „Jonas Mekas: The Camera Was Always Running” („Jonas Mekas: kamera visuomet buvo įjungta”) – pirmoji J. Meko paroda JAV muziejuje. „The New York Times” išskyrė lietuvio menininko filmo peržiūrą Lincoln Center ir jo parodą kaip vienus svarbiausių tos savaitės kultūros įvykių New Yorke, kuriame gyvena beveik keturios Lietuvos. Šiais metais minimos 100-osios Semeniškėse gimusio J. Meko metinės, jo darbų paroda tik prieš kelias dienas uždaryta Nacionalinėje dailės galerijoje Vilniuje.
Kadangi J. Mekas didžiąją gyvenimo dalį gyveno ir kūrė New Yorke, ir daugiausia bendravo su Amerikos menininkais, klausiau ministro, ar galima jį laikyti lietuvių menininku.
Ministro atsakymas visų pirma atskleidė, kad jis tikrai nemažai laiko praleido, studijuodamas J. Meko laiškus mamai, žiūrėdamas jo filmuotą medžiagą. S. Kairys sakė, kad kiekvieną kartą, kai jam reikia imtis naujos temos, jis stengiasi įsigilinti ir sužinoti ką nors naujo.
„Prieš šią kelionę daug laiko praleidau susipažindamas su J. Meko kūryba. Net mano žmona stebėjosi, kad kai jos su dukra sugula, aš pasiimu peilį ir einu skaityti Meko knygą, kurioje sudėti jo laiškai, kuriuos reikėjo atidaryti,” – pasakojo S. Kairys. Anot jo, J. Meko kūryba persmelkta meilės gimtinei, meilės mamai. „Jonas Mekas – vienareikšmiškai yra mūsų žmogus”, – tvirtino ministras.
Beje, susitikime su ministru LR ambasadoje Washingtone vietos lietuvė Danelė Vidutis paklausė, kodėl J. Meko paroda atidaryta būtent Žydų muziejuje, ir ministro komandos nariai paaiškino, jog J. Mekas dirbo ir mokė Žydų muziejaus pastate.
Apie nacionalinę kultūrą ir paveldą
Ar galima apskritai pasakyti, kas yra nacionalinė kultūra šiais laikais, klausiau ministro. S. Kairys sakė vengiantis apibrėžimų.
„Kultūra yra universaliausia kalba, menas yra instrumentas susikalbėti skirtingoms šalims ir skirtingomis kalbomis kalbantiems žmonėms. Labai svarbus yra kontekstas – esi globalus, bet esi ir kitoks, kontekstą suformuoja tavo kilmė, šalis, kurioje gyveni, lietuviu gali būti gyvendamas bet kur”, – teigė ministras.
S. Kairys sakė, kad nacionaliniai kultūros ypatumai jam daugiau siejasi su paveldu, kuris yra atrama žmonėms ir valstybėms. Kad mūsų identitetas yra svarbus, anot ministro, įrodo Lietuvoje daugybę peržiūrų socialiniuose tinkluose turintys dzūkiškai dainuojanti Austėja Gendvilaitė ir žemaičiuojantis Rokas Kašėta.
Prakalbus apie paveldą, neišvengėme Petro Cvirkos paminklo nuėmimo Vilniuje istorijos, kuri, kaip žinia, sulaukė įvairių reakcijų. Vėlgi, akivaizdu, jog S. Kairys yra naujos nepriklausomos Lietuvos kartos politikas – jis prisipažino, kad jis ir jo bendraamžiai neįžvelgė jokios problemos. Reikėjo nuspręsti, ar paminklas „Frank Kruk” autoriui ir sovietų politiniam veikėjui yra kultūros paveldas, ar ne. Paveldo politika turi turėti prioritetus, tvirtino ministras, ir šis paminklas tikrai nevertas būti saugojamas kaip paveldas.
S. Kairys tęsė, kad P. Cvirko paminklo nuėmimas buvo subrendęs, vyko ilgos viešos diskusijos, nors buvusi Lietuvos valdžia ir siekė užtikrinti, jog paminklas taptų neliečiamu paveldo objektu.
„Ne ministras šalina paminklus iš paveldo sąrašų, o ekspertų komisijos. Vilniaus savivaldybė, remdamasi ekspertų išvadomis, priėmė sprendimą, ir paminklas buvo nukeltas. Man tai nebuvo klausimas, ar tai paminklas talentingam rašytojui, ar sovietų režimo kolaborantui”, – aiškino Kultūros ministras. Jis pridūrė, jog paminklo P. Cvirkai negalima vežti į Grūto parką, nes P. Cvirka visgi ne V. Leninas. Paminklo perkėlimas į nacionalinį muziejų – prasmingas, nes bus suteiktas kontekstas apie sovietmečio ideologiją, stabus ir pasirinkimus.
S. Kairys sutiko, kad istorijos neištrinsi, ir patikino, kad paminklų vertimo vajus tikrai nekils. Jis sakė nepritariantis idėjoms apie tai, kad reikėtų griauti Vilniaus geležinkelio stotį ar oro uostą vien todėl, kad jie statyti sovietmečiu. Ministras siūlė kalbėti ne apie griovimus, o apie griūvančius saugotinus dvarus ir kitus objektus.
Kultūra ir politika
Viename interviu S. Kairys sakė, kad kultūra padeda suformuoti gerą skonį, kuris padeda atsilaikyti prieš dezinformaciją Visgi – kas yra geras skonis?
„Skonis arba yra, arba ne, – nusijuokė ministras. – Ar Lietuva pajėgi atsilaikyti prieš labai galingą dezinformacijos bangą? Manau, kad taip. Daugiau reikėtų dirbti pietryčių Lietuvoje, kuri gyventojų struktūra, ir tuo, ką žmonės žiūri, kokių naujienų klausosi, netgi požiūriu į skiepus labai skiriasi nuo likusios Lietuvos. Laukiame, kol baigsis nauja viruso banga, ir ketiname lankytis toje Lietuvos dalyje dažniau.”
Pasak S. Kairio, Lietuvoje dezinformacijos situacija yra gana neblogai suvaldyta. Buvo keletas viešų skandalų dėl žinomų Rusijos atlikėjų koncertų Lietuvoje. Vieni jų koncertavo Kryme, kiti tiesiog yra aktyvūs Vladimiro Putino rėmėjai. Bet visuomenė Lietuvoje pasikeitusi, ir Kultūros ministerija greitai gauna žinias iš įvairių nevyriausybinių organizacijų. Net ir be Kultūros ministerijos įskišimo, iškilus į viešumą atlikėjų sąsajoms su Lietuvai nedraugiškos valstybės lyderiais, jie patys vengia vykti ten, kur gali laukti protestai. Kultūros ministerijai, anot S. Kairio, tai nėra maloni tema, ir ministerijos komanda tikrai nenori tapti propagandos ar ideologinių grėsmių kontrolės žinyba.
„Reikia vadovautis sveiku protu, ir aš visada buvau kategoriškai prieš tai, kad ministerija sudarinėtų draudžiamų atlikėjų sąrašus, taptų cenzoriumi”, – tvirtino ministras.
„Su savivaldybėms priklausančių kultūros įstaigų vadovais kalbėjomės ne kartą, ir neaiškios reputacijos atlikėjai nėra kviečiami. Privatiems renginių organizatoriams negalime nurodinėti – verslas yra verslas, tad jei yra paklausa, tai ir kvies. Tačiau per paskutinius kelerius metus neįvyko nė vienas itin prieštaringos reputacijos atlikėjo koncertas, ir tai dar vienas įrodymas, kad Lietuvoje susiformavo aktyvi pilietinė visuomenė”, – sakė S. Kairys.
Naujajai Lietuvos politikų kartai priklausantis ministras teigė, jog šiuolaikinis pasaulis iš kultūros vadovų reikalauja platesnės kompetencijos, neužtenka vien kultūros išsilavinimo ar vadybos pagrindų, privalu gaudytis geopolitinėje situacijoje, suprasti klaidinančios informacijos keliamas grėsmes. Yra ne tik Rusijos iššūkis, yra Kinijos byla, antisemitizmo apraiškos, LGBT ir „Me Too” judėjimai. Vadovai privalo jausti kontekstą.
„Pagaliau šiuolaikinėje Lietuvoje nebereikia gręžiotis atgal, mūsų sėkmingiausi verslininkai ir iškilūs menininkai yra tie, kurie nuėjo į priekį. Man visada įdomu kalbėti su žmonėmis, kurie negyvena čia ir dabar ir nesikapsto praeityje, o galvoja apie tai, kas bus rytoj, po metų ir dar toliau. Visada bus piktų ir nepatenkintų žmonių, bet geras politikas turėtų gyventi rytojuje, nes gyvendamas tik šia diena, nepriimsi gerų sprendimų”, – aiškino S. Kairys.
Jis sakė gerbiantis kitų nuomonę ir suprantantis, jog egzistuoja kartų atotrūkis – ne tik Lietuvoje. Bet Lietuvoje trūksta tikros lyderystės, politikų su vizija, kurie matytų horizontą net didžiulės audros metu, nes jei matai horizontą – išsilaikysi, kad ir kaip bangos besiūbuotų.
Baigiantis pokalbiui, klausiau ministro ar galėtų įvardinti jo mėgstamiausią knygą, ar filmą, bet jis pakartojo vengiantis apibrėžimų. Tiesa, prisipažino, kad buvo Hermano Hesės etapas, su dideliu malonumu perskaitė kelias vokiečių-šveicarų rašytojo knygas, kurias jis, vienturtis vaikas, augęs vienas ir turėjęs daug laiko mąstyti apie įvairius dalykus, suvokė savame kontekste. Jausti kontekstą, pasak S. Kairio, jį išmokė šviesios atminties Leonidas Donskis, kurio studentu jis buvo ir su kuriuo per pusę metų studijų peržiūrėjo filmų ir perskaitė knygų tiek daug kaip niekada.
S. Kairio mama, Telšiuose žinoma lietuvių kalbos mokytoja Elena Šidlauskienė, rašo eilėraščius ir ruošia antrą knygą, bet paprašytas ką nors pacituoti, mandagiai atsisakė, nes mamos eilėraščiai yra pernelyg intymūs, ir juose daug tik jam suprantamų momentų. Jis taip pat sakė, jog mama sudėjo į vieną, knygą tai, kas daugiau skirta giminėms, draugams ir artimiesiems, sudėti senelio prisiminimai, kaip ir už ką trėmę, kaip pasibeldė į duris.
Nuo klausimo apie šokių šventę – išsisuko
Pokalbio pabaigoje grįžome prie Ukrainos situacijos. Tada dar nežinojome, jog po poros dienų Rusijos prezidentas V. Putinas mes dar vieną akibrokštą pasauliui ir pripažins nepriklausomomis respublikomis Rusijos okupuotas Ukrainos dalis, o po to pradės ir karo veiksmus. S. Kairys tuomet teigė, kad negalime galvoti tik apie vieną krizės scenarijų, kad yra trilypė problema; karinė situacija yra tikrai bloga, kariuomenės sutelkta ypač daug, kariuomenė atvesta su medicinos palaikymu. Sunku suprasti V. Putino psichologiją, nežinom, kas yra jo galvoje, kai nesivadovaujama sveiko proto argumentais.
Po mūsų pokalbio ambasadoje vykusiame susitikime su vietos lietuviais Kultūros ministras buvo primygtinai klausinėjamas, ką Kultūros ministerija mano apie šią vasarą vyksiančia JAV lietuvių šokių šventę Philadelphijoje. Pasidžiaugęs, kad tokie renginiai organizuojami visuomenininkų pastangomis, ministras taip pat sakė, jog svarbu ne tik pati šventė, bet ir ilgas rengimasis jai, pasiruošimas ir buvimas kartu.
Nuo tiesioginio atsakymo, ar atvyktų į šventę, ministras išsisuko, teigdamas, jog vieną dieną tu – ministras, o kitą – jau nebe.
Straipsnis skelbtas laikraštyje „Draugas” (2022-ųjų m. Vasario 26 d. numeryje, Vol. CXIII NR. 16)