Pratęsti perlo gyvenimą ant žmogaus kūno… Grąžinti rūbui ilgaamžiškumą… Suteikti mums malonumą pajusti ryšį su tuo, ką vilkime, kuo puošiamės… Į subtilų savo kūrybos pasaulį duris praveria menininkė Giedrė Kose.
Diana Plačiakienė.
Kovo 11 d. „Draugo” numeryje pradėjome naują pasakojimų ciklą apie talentingus ir iniciatyvius lietuvius, kurie, nepamiršdami šaknų, sugeba dalintis savo sugebėjimais bei žiniomis su platesniu pasauliu. Šiandien skyrelio viešnia – menininkė Giedrė Kose, sutikusi praskleisti savo kūrybinio ir estetinio pasaulio uždangą.
Kiek metų gyveni JAV? Kodėl pasirinkai Californiją ir specifiškai Berkeley? Kuo tau ypatingas Berkeley?
Jau šešeri metai Californijoje. Pirmą kartą atvykome prieš dešimt metų, kai vyras Karolis laimėjo Fullbright stipendiją ir porą metų mokėsi Richmond, Virginia valstijoje. Mes nuo pirmos pažinties dienos turėjome svajonę kada nors gyventi Californijoje. Baigus mokslus, atvažiavome į Californiją, kur Karolis atliko praktiką. Norėjome gyventi San Francisce, bet Berkeley buvo pigesnė alternatyva, todėl ten ir apsistojome. O kai antrą kartą atvykome, važiavome tiesiai į Berkeley. Jis mus prisijaukino. Mes su Karoliu mėgstame daug vaikščioti, mėgstame gamtą, tai mums Berkeley yra didžiulis botanikos sodas, kuriame ištisus metus žalia ir vis kas nors žydi.
Prisimenu, kai pirmą kartą susitikom, maždaug prieš 6 metus, parodei savo kūrybos žiedą su dideliu besisukančiu perlu. Pasimatavau iš smalsumo, nors galvojau, kad ne mano stiliaus… Ne tik patiko, bet nuo tos dienos esu ištikima tavo klientė. Įstrigo ir tavo pasakymas: perlas tarsi planeta, kuri sukasi apie tave ir kiekviena moteris suranda savo perlą ir savo planetą… Kaip gimė perlo ir planetos istorija?
Perlai mano gyvenime atsirado panašiai kaip ir Berkeley, visiškai atsitiktinai, bet taip pavergė mano galvą ir širdį, tai aš nėriau gilyn į perlų pasaulį, kaip ta Ama, perlų ieškotoja. Buvau visiškai apstulbusi, kad jis toks įvairus.
Papuošalus darau visą gyvenimą, bet perlai atsirado neseniai. Kai gyvenau Lietuvoje, man perlai atrodė nuobodūs. Viskas apsivertė, kai į mano rankas papuolė perlas, kuris visiškai nepriminė tradicinio nušlifuoto akmens. Jis buvo netobulos formos ir priminė man kažkokį kosminį kūną, tarsi meteoritą. Tas perlas net nebuvo baltas. Labai susidomėjau ir sužinojau, kad perlas buvo iš Japonijos, Kasumigaura ežero. Tame Japonijos regione dar yra likę keletas šeimų, kurios iki šiol augina perlus Kasumigaura ežere.
Kasumi perlai išsiskiria tuo, kad turi labai įdomų auksinį/žalsvą ir perlamutrinį žvilgesį. Kaip gėlavandeniai perlai, Kasumi perlai yra gana dideli ir vertinami perlų pasaulyje dėl savo barokinės netobulos formos.
Man kilo idėja sukurti papuošalą, kuris būtų kaip planeta, ir kokiu nors būdu sąveikautų su žmogaus kūnu. Taip gimė vienas pirmųjų dizainų – elegantiškas žiedas, kuris pritvirtintas taip, kad būtų judrus ir kad jį galėtum sukti apie savo pirštą. Ta interakcija tarp perlo ir tavęs man yra vienas įdomiausias kūrybos aspektų. Kada papuošalas netampa kažkokiu statiniu simboliniu objektu, o tu nuolat su juo turi dialogą. Pastebėjau, kad skirtingoms moterims patinka skirtingi perlai – taigi perlas yra tam tikra planeta, kuri laukia savo šeimininkės.
Pastebėjau, kad tavo kūriniai turi neįprastus pavadinimus – auskarai „ikrai”, apyrankė „aštuonkojis”… Koks tavo kūrybinis procesas ir kaip gimsta kūrinių pavadinimai?
Mano kūryba neprasideda nuo pavadinimo. Dažniausiai idėja kyla pamačius vienokios ar kitokios formos perlą. Perlas padiktuoja dizaino idėją, kuri procese dažnai kinta. Kai papuošalą užsidedu ant savęs, jis primena kokį nors gyvį ar geometrinę formą. Taip gimsta pavadinimai. Ieškau būdų, kurie leistų papuošalą nešioti įvairiai, priklausomai nuo nuotaikos ar aprangos. Kartais norisi rodytis, o kartais – pasislėpti ir būti su savo mintimis.
Dauguma tavo papuošalų labai dinamiški – jie sukasi, gali keisti jų ilgį, padėtį… Kodėl?
Man perlai – gyvi organizmai. Jei galvojam apie perlo kilmę, perlas yra vienintelis brangakmenis, sukurtas moliusko, gyvo organizmo. Taigi net pati perlo kilmės istorija suteikia jam mistinių galių. Man norisi pabrėžti perlo gyvybiškumą ir ieškoti dizaino sprendimų, kur perlas gali gyventi ant žmogaus kūno. Kalbant apie papuošalus apskritai, jie dažniausiai statiški. Man norėjosi sugriauti tradicinio papuošalo sąvoką ir pasiūlyti dizainus, kurie leistų keisti papuošalo ilgį, transformuoti, prisitaikyti jį prie kūno.
Menininkai retai būna geri verslo žmonės. Tau puikiai sekasi suderinti abu dalykus. Paslaptis?
Save laikau kūrėja ir išradėja, o ne menininke. Užčiuopti verslo momentą padėjo patirtis vadybos ir prekinio ženklo kūrimo srityje. Turėjau galimybę save išbandyti ir marketinge, ir amatuose.
Be juvelyrikos, kuri ir drabužius, kuriuos siuva Lietuvoje. Gal galėtum daugiau apie tai papasakoti?
Viskas dera kartu, pagrindinė jungtis – netobulo grožio ieškojimas. Taip pat ieškojimas modernių ir funkcionalių būdų, kaip tą netobulą grožį dėvėti. Papuošalai – netobulos formos perlai, drabužiai – iš natūralių audinių, pvz., iš lino, kuris glamžosi, bet smagus nešioti. Arba purvo šilkas, kuris mėnesius laikomas purve ir atrodo, kad tai yra oda, o ne šilkas. Mano drabužiai yra papuošalo istorijos tęsinys. Drabužius pirmiausia pasiuvu sau, tada draugėms, tuomet sukuriu mažas kolekcijas – du kartus per me-tus.
Kolekcijas pristatau West Coast Craft renginyje San Franciske, kur susirenka kūrėjai iš visos Californijos, ir ne tik. Kuriu atsižvelgdama į audinio ypatumus. Pvz., linas palaiko tam tikrą formą, todėl sukūriau suknelę, kuri yra apskritimo formos. Dirbu su lietuve siuvėja Audrone, kalbamės du-tris kartus per savaitę. Pirmiausia aš pati siuvu pavyzdį rankomis, o po to Audronė pasiuva drabužius su savo siuvimo mašina taip kokybiškai, kad galima būtų eksponuoti muziejuje. Net iš išvirkščios pusės siūlės atrodo idealiai.
Norisi sukurti drabužį, kuriuo džiaugtumėmės ilgai, nes per „greitąją madą” drabužis prarado ilgalaikiškumo aspektą. Prarandi ryšį su drabužiu… Mane domina rūbai, kurie nebūtų priskirti moteriškų ar vyriškų kategorijai, ar būtų skirti tik lieknai ar stambesnei moteriai. Ieškau sprendimų, kurie suteikia įvairių galimybių, kaip jaustis gerai savo unikaliame kūne.
Pasirenki kokybiškus ir originalius audinius, pvz., purvo šilkas „purve”. Kokia šilko istorija?
Šalia perlų, turiu silpnybę įdomiems ir natūraliems audiniams. Esu surinkusi retų audinių kolekciją. Kalbant apie purvo šilką, jis egzistuoja nuo Ming dinastijos Kinijoje. Tai tūkstančius metų skaičiuojantis gamybos procesas, kai šilkas paverčiamas odą primenančiu audiniu… Šilkas yra panardinamas į purvą, kur jis įgauna iguanos odos tekstūrą. Viena pusė atrodo kaip marmuras, o kita yra dažoma yam (saldžia bulve) ir įgauna karamelinę spalvą. Audinys labai originalus ir natūralus – tinka net jautriausiai odai, nealergizuoja.
Trejus metus ieškojau, kol suradau mažą šio šilko etuniziastų grupę Kinijoje, kuri gamina tuos audinius. Neieškau paprasto kelio ir nenaudoju sintetinių audinių. Iš finansinės pusės, tai ambicingas projektas, bet man, kaip kūrėjai, tai labai svarbu ir tikiu, kad žmogui tokie audiniai suteikia teigiamų emocijų.
Tavo asmeninis gyvenimas ir šeima. Su vyru be papildomos pagalbos auginate 3 vaikus, (mažiausiam vos dveji?), abu dirbate, kuriate ir puikiai sutariate… Koks jūsų laimės receptas?
Mes su Karoliu kartu dvylika metų. Gal dar anksti kalbėti apie laimės receptą, nes santykiai kinta, kaip kinta ir patys žmonės. Vienas aspektas – mes su Karoliu esame ir vyras su žmona, ir geriausi draugai, ir vienintelė atrama vienas kitam, ir mokytojai. Gyvenam svetimoj šaly ir svetimoj aplinkoj, todėl esame šeima-komanda.
Kitas aspektas – mūsų kūrybiškumas. Kartu kuriame bendrus projektus, vienas kitą papildome ir mums dar vis įdomu kartu tai daryti. Ar tai būtų fotosesija, ar raštas audiniams… Mes esame žmonės, kurie save įprasmina per kūrybiškumą, todėl mums svarbu turėti draugą ir partnerį, kuris padėtų tą alkį patenkinti. O vaikų gausumas – tai labiau privalumas, o ne trukdis, nes jie kaip gvardija – kai jų daugiau, jie pradeda vienas kitą auginti.
Straipsnis skelbtas laikraštyje „Draugas” (2023-ųjų m. Baladžio 22 d. numeryje, Vol. CXIV NR. 32)