Šiuolaikinio Kauno fragmentai. (Nuotraukos iš interneto)

„Iš laikinosios į šiuolaikinę”

Ieva Marija Mendeikaitė.

Tikriausiai net ir gyvenant labai toli nuo Lietuvos viena ar kita ausimi teko girdėti, kad artėjančiais metais Europos kultūros sostine planuoja tapti Kauno miestas.

„Iš laikinosios į šiuolaikinę” – būtent toks projekto šūkis šiais metais lydi „Kaunas 2022” kūrybinę grupę, siekiančią perteikti planuojamų renginių tikslus. Pagrindinis projekto tikslas – įtraukti įvairias auditorijas, įvairaus amžiaus atstovus, sujungti daugybę skirtingų interesų, kurie būtų įdomūs skirtingiems žmonėms. Todėl šiai grupei svarbu pristatyti ne tik vietos kultūrą, tačiau ir visuomeninę Europos kultūrą.

Vienas pagrindinių renginių planuojamas kitų metų sausio 22 d. 19:30 val. v. Tuo metu Kaunas pasiners į istorinį įvykį – Europos kultūros sostinės atidarymą. Iki paskutinės akimirkos atidarymo šou programą jos organizatoriai teigė laikysiantys paslaptyje! Galima buvo sužinoti tik tiek, kad šventę šiuo metu kuria šimtai kauniečių bei daugybė Lietuvos ir užsienio atlikėjų. Šiuolaikinės muzikos, milžiniškų vaizdo projekcijų ir slam poezijos sintezė pasakos istoriją apie miestą kaip gyvą, nuolat atsinaujinantį stebuklą. Taip pat bus surengtas Šiuolaikinio Kauno mito trilogijos renginys, sudarytas iš trijų dalių: Sukilimas, Santaka ir Sutartis. Šios trys dalys kvies į daugiau nei šimtą renginių: premjerų, parodų, koncertų, šviesos ir ugnies šou, kuriuos jungs naujojo Kauno mito pasakojimas.

Tačiau kaip kultūros sostinės programa galėtų apsieiti be pasakojimo apie savo miesto architektūrą? Renginių cikle „Kaunas slepia stebuklą” bus aptariama paslėpta, mažiau žinoma Kauno architektūra. Kadangi Kauno miestas yra gerai žinomas dėl savo art deco pastatų, programa „Modernizmas ateičiai” kvies kūrybiškai pažvelgti į Kauno modernistinės architektūros paveldą ir jo istoriją. Šią isto­riją projekto organizatoriai stengsis perteikti netikėta, intriguojančia ir visiems suprantama kalba. Programoje bus daugiau nei šimtas įvairiausių naujoms patirtims kviečiančių tarptautinių renginių ir projektų: konferencijų, forumų, vasaros mokyklų, simpoziumų ir diskusijų. Įvairios modernizmo interpretacijos laukia netikėčiausiose erdvėse visus metus (taip, kiekvieną dieną).

„Kaunas 2022” kvies ir į pasimatymą su lietuvių mylimu, Kaunui artimu „Fluxus” judėjimu. „Fluxus” pradininko, kauniečio Jurgio Mačiūno mieste liejasi kūrybiškas dialogas, kuriantis ryšius ir pokyčius – iki 2022 m. veiklą pradėjo net 35 kūrybinės bendruomenių laboratorijos. Įtraukianti „Fluxus Labas!” programa su „Fluxus” festivaliu kvies į neįžengiamą „Fluxus” aikštę, o taip pat – ir „Fluxus” meno kabinetą. Turbūt labiausiai laukiamo festivalio renginys – jo epicentre esanti Yoko Ono, dalyvavusios „Fluxus” judėjimo ištakose, paroda! Prieš grandiozinį „Fluxus” festivalio kopimą į Parodos kalną bendruomenės sugužės į Zapyškį, kuriame vyks tarptautinis bendruomenių forumas.

Toks bendruomenių indėlis bus matomas ir kitame renginyje – „Atrasti Kauno rajoną”. Čia net penkiolika Kauno rajono seniūnijų (o tai – dvi dešimtys miestų ir miestelių bendruomenių), projekto „Šiuolaikinės seniūnijos” dalyvių – jau surengė ir dar rengiasi gausybei renginių. Jų formos ir temos – stulbinančiai įvairios: seniūnijos kviečia į tvarumo festivalius, bendruomenių spektaklius, poezijos skaitymus, įvairias dirbtuves, koncertus. Zapyškyje konstruojamas didysis kultūros laivas „Nemuno7” – Europoje unikalus upių technikos ir landšafto dizaino projektas, tarnausiantis kaip vieša kultūrinė erdvė. O kur dar planuojamos menų, muzikos, literatūros, maisto festivalių ir tradicinių bendruomenių šventės scenos, kurios 2022-ųjų proga įgavo šiuolaikiškų akcentų.

Vienas iš tokių šiuolaikiškumo kupinų renginių bus „Pasinerti į ‘Audrą’”. Tai šiuolaikinio meno instaliacijos ir įvairiausių atlikėjų pasirodymų sintezė: elektroninė, eksperimentinė ir akustinė muzika Kauno filharmonijoje, Mykolo Žilinsko dailės galerijoje, Kauno taksi parke, „Pergalės” koncerne ar Kauno santakoje. Šis visam regionui svarbus renginys žada griausmingą kultūrinį atsinaujinimą, o šiuolaikinio miesto festivalis „Audra” – jaunimo gyvenimo būdą, kultūrą ir verty­bes atspindintis renginys, kuriantis smalsią bendruomenę per patirtis ir drąsias diskusijas.

Projekte „Matters” („Rūpi”) bus pasakojama ir apie industrinę muzikos kultūrą, kuria besidomintieji teigtų, kad tai elektroninės ir eksperimentinės muzikos žanras, kuriame tyrinėjamos aštrios, transgresyvios ir provokuojančios temos bei garsai. Tokio projekto tikslas – per penkerius metus apžvelgti aktualios industrinės kultūros turinį. Šiuo tikslu projektas pakvies į garso rezidencijas, kūrybines dirbtuves, tarpdisciplininius simpoziumus, festivalius, laboratorijas, performatyvias diskusijas ir ne-diskusijų paneles. Taip pat vienas tikslų yra suburti negausią tarptautinę bendruomenę, besišliejančią prie industrinės vėliavos.

Turbūt šiais metais, pasauliui tapus kaip niekada „karštu”, o ekologinėms nelaimėms vis dažniau paveikiant mūsų kasdienius gyvenimus, viena aktualiausių Kaunas 2022 projekto krypčių bus būtent „Star Cities” („Žvaigždžių miestai”). Šios krypties tikslas – plėtoti upių turizmą penkiose Europos miestuose ir jų regionuose: Liublianoje (Slovėnijoje), Hamburge (Vokietija), Kaune ir Kauno rajone (Lietuva), Romoje (Italija) ir Paryžiuje – Val-de-Marne (Prancūzija), pagerinti jų patrauklumą per gamtos ir kultūros paveldo pažinimo didinimą bei tvaraus turizmo plėtrą. Įgyvendinant projektą kiekvienas partneris sieks pagerinti regioninės plėtros politikos krypčių ir programų įgyvendinimą, ypač darbo vietų kūrimo, ekonomikos augimo ir investicijų.

Per pirmuosius trejus metus projekto šalys partnerės organizuos tarpregioninę mokymosi veiklą, siekdamos nustatyti gerąsias bendradarbiavimo praktikas. Kiekvienas regionas per antrąjį dvejų metų projekto laikotarpį taip pat įgyvendins veiksmų planą politikos priemonės tobulinimui. Šių etapų veiklose, t. y. reguliariuose susitikimuose ir renginiuose, dalyvaus vietos viešojo ir privataus sektoriaus suinteresuotosios šalys ir savanoriško sektoriaus veikėjai. Projekto STAR Cities trukmė – penkeri metai, nuo 2018 m. Iki 2023 m. Jį finansuoja Europos regioninės plėtros fondo (ERPF) INTERREG programa Europoje (3-asis kvietimas). Projektui buvo skirta 1 mln. eurų Europos subsidija. Kaunas ir Kauno rajonas kartu su kai kuriais projekto partneriais taip pat yra Riverside Cities europinio tinklo nariai, jungiantys vietos regionus, norinčius plėtoti ar pakeisti miestuose vykdomą tradicinę kultūrinę ir/ar ekonominę veiklą prie upių ar vandens keliuose. Tinklo dalyviai siekia didinti supratimą apie šią alternatyvą tradiciniam turizmui Europos miestuose.

Negana to, kad tarp „Kaunas 2022” programoje žibančių pasaulinio garso vardų – William Kentridge, Marina Abramović, Yoko Ono, Robert Wilson, Mirgos Gražinytės-Tylos, Modesto Pitrėno, Edgaro Montvido, Oskaro Koršunovo, Janet Cardiff ir George Bures Miller, prof. Antonio Polonski, Boris Gibé, Olivier  Grossetête – prisijungs ir daugelis kitų pasaulinio garso menininkų, žiūrovų taip pat lauks unikalūs savo masteliu, programa ir menine kokybe festivaliai – „ConTem­po”, „Kauno literatūros savaitė”, „Isto­rijų festivalis”, „Laimės diena”. Visus juos įžiebė kultūros sostinės titulas.

Tam, kad žinia apie „Kaunas 2022” projektą pasklistų dar greičiau, projekto organizatoriai nusprendė išnaudoti įvairias komunikacijos erdves – Kauno oro uostą, (pervadinus jį „fluxus” oro uostu), autobusus, Kauno pre­kybos centrą Akropolį, krepšinio varžybas, daugiabučių kiemus ir t. t. iš tikrųjų siekiant visų grupių įsitraukimo. To rezultatai: Kauno projektas susilaukė padvigubėjusio kiekio socialinių medijų sekėjų, keturgubai išaugusios sklaidos naujienlaiškiuose, aštuonis kartus išaugusio savanorių kiekio. Taip pat kampaniją įvertino „Best Baltic”, apdovanodama ją auksu, bei „ADO*LT’21, kuri kampaniją apdo­vanojo bronza televizijos ir kino pogrupyje.

Prisidėkite prie žinios ir jūs. Stebėkite, dalinkitės ir dalyvaukite, tokia proga pasitaiko retai.

Straipsnis skelbtas laikraščio „Draugas” šeštadieniniame priede „Kultūra” (2021-ųjų m. Lapkričio 6 d. numeryje, nr. 40 (88))